1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Radiator upgraden zin?

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door robin15243, 10 sep 2017.

1. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    i7-4790k [+ EK Supremacy nickell]
    Nvidia gtx 1080 (oc) [+ fullcover block van EK]
    Fractal define Nano S
    Top radiator: 240mm XSPC 30mm dun
    Front radiator: 120mm XSPC 30mm dun
    Liang D5 pomp

Ik heb momenteel bovenstaande setup draaien en mijn temps zijn tijdens games zo'n 51 graden voor de CPU en 65 graden voor de GPU. CPU is niet delidded.

Nou vindt ik 65 graden voor een custom watercooled gtx 1080 aan de hoge kant, en vroeg me af of het vervangen van de front radiator veel verschil zal maken. Maximaal past daar een 280mm rad in. Doe ik dat, dan neemt het totale oppervlak met 57% toe. Echter blaast de front radiator dan wel warme lucht in de kast waardoor de top radiator weer minder effectief werkt.

-Ik was benieuwd of mensen een vergelijkbare setup hadden en wat ervaringen konden delen.
    -Is 65 graden (te) warm voor een watergekoelde gtx1080?
    -Zal een upgrade de moeite waard zijn?

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Ik vraag me serieus af waarom 360mm aan radiators moeite heeft met 300-400W aan warmte en amper beter weet te presteren dan luchtkoeling. Iets verteld me dat je niet helemaal optimaal bezig bent.

3. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Ja, vandaar dit topic. 65 graden lijkt me gewoon te heet.

Op de top radiator zitten 2 Noctua NF-F12's die op 960 rpm draaien (langzaam, maar het is ook maar een 30mm dik rad)
    Voorin zit een Fractal 140mm stock fan, achterin een 120mm Fractal outtake fan. Deze draaien op 1150 rpm.

Moet ik de fans harder laten draaien, of denken jullie dat ik ergens iets fout heb gedaan?

4. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Waarom is de 120 niet gewoon een uitlaat? Die kan je toch gewoon achterin gebruiken? Of past dat niet?
    Maar later in je verhaal zeg je dat die geen warme lucht in de kast blaast? Huh? Heb je die omgedraaid?
    Dan zal de airflow in de kast niet echt goed meer zijn, maar leg even uit hoe het precies zit.

5. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    De 120mm radiator past niet achterin als outtake, daar is geen ruimte voor. Als ik dus nog een rad wil naast de top 240mm, dan moet die voorin.

Nu blaast die 120mm rad ook warme lucht de kast in, maar dat is vrij weinig omdat het een kleine radiator is.

Voorin zit dus een 140mm intake (+120mm rad), boven 2x 120mm outtake (+240mm rad) en achterin zit een 120mm outtake (zonder rad). Ik voel dat de kast een negatieve druk heeft. Misschien werkt de top-rad daardoor niet goed?

6. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    idd. hoge temps, ik koel hier een 3930k@ 1,3v + een 780ti met lichte OC met een enkele 200x200 rad, GPU komt niet boven de 55C.
    Is je flowrate mischien te laag, hoeveel rpm maakt die D5 ?

7. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Veranderd er wat als je die frontpanel eraf trekt?

8. Roedi

Roedi Senior Member

Sinds:
    19 feb 2006
    Die dunne radiators moet je high pressure fans voor hebben. Beter voor dikke radiators met bredere vinnen kiezen zoals de xspc rx reeks. Als je daar geen plaats voor hebt dan voor betere fans gaan en opletten dat de airflow in en uit de kast goed is. Je moet de warmte goed kunnen afvoeren. met de D5 heb ik geen ervaring ik zelf heb 2 swiftech mcp355 pompjes en die doen het gewoon goed.
    Wat ook kan gebeuren is dat het cpu block na een tijdje dichtkoekt, dit zorg ervoor dat er bijna geen flow meer in het water zit en daar kunnen de temperaturen ook door oplopen.
    Dat zorgde bij mij voor 10°C hogere temperaturen dan normaal.
    Ik heb 1 120mm intake fan aan de achter kant, 1 220mm intake aan de zijkant,
    vanonder een RX120 rad in pushpull als outtake, vanvoor een RX 240 Rad in pushpull als outake en vanboven een RX 360 mm rad in pusch pull als outake. bij mij blaast er dus geen warme lucht van een radiator door de kast. Dat moet je zelf ook proberen te bewerkstelligen.

Laatst bewerkt: 10 sep 2017
  9. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Ik ga dat nu even testen. Heb de baseline-temps al gemeten met 30 minuten Heaven, zal dezelfde test herhalen maar dan zonder front panel.

:update: Na dezelfde test ditmaal zonder frontpanel gedraaid te hebben komt de temperatuur uit op 60 graden ipv 65. Ook draaien de fans iets langzamer met 820rpm en 1030 rpm (was eerst 963 rpm en 1189 rpm). Kennelijk belemmert het frontpanel de luchtstroom dus best wel veel.

Nog vindt ik 60 graden vrij hoog met een praktisch onbelemmerde airflow en 360mm aan rad space. Thoughts?

Ik dacht dat dunne radiatoren juist weinig statische pressure vereisten. Hoe dikker de radiator, hoe meer weerstand, hoe harder je fan moet draaien, toch? Anyhow, er zitten Noctua NF-F12 fans op, het beste van het beste.

10. Roedi

Roedi Senior Member

Sinds:
    19 feb 2006
    Nee de vinnen van de dikke RX serie staan verder uit elkaar dan de vinnen van de dunne radiators daarmee dat je daar fans met een hogere druk voor nodig hebt. De rx serie heeft dus geen hogedruk fans nodig de dunne serie wel.
    RX serie 14 fins per inch (dik)
    http://www.xtremerigs.net/2015/02/12/xspc-rx360-v3-360mm-radiator-review/2/

AX serie 20 fins per inch (dun)
    http://www.xtremerigs.net/2016/04/21/xspc-ax360-radiator-review/2/

Je moet je fans idd harder laten draaien. 960 rpm is niks voor zo een vin dichtheid. push is ook beter dan pull maar push pull is wel het beste.

11. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    @robin15243 heb je iets van een k-type temp sensortje ofzo? Anders eens even de case ambient uitlezen, of de radiatortemperatuur. Je moet weten waar het misgaat.

12. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Dat lijkt mij vragen om verstopping van je rads met stof.
    Ook blaas je een deel van de warme lucht van je onderste en front outake via de zijkant weer naar binnen.

13. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Ik heb net nogmaals 30 minuten getest, ditmaal met een fixed fanspeed zodat we een 'apples to apples' vergelijking kunnen maken tussen wel en geen front. Nieuwe temps zijn 59 graden voor de GPU, dus nog 1 graadje eraf. Wel/geen front scheelt dus 6 graden.

Ik heb bij m'n ouders nog wel een infrarood thermometer, ga daar binnenkort eens mee aan de slag. I'll keep you posted.

Roedi vindt dit nuttig.
  14. Roedi

Roedi Senior Member

Sinds:
    19 feb 2006
    Op de intake zitten stoffilters. Neen dat valt reuze mee, die 220mm fan draaid maar aan 800 rpm. daarbij komt er niet veel hitte af, ik heb genoeg radiators steken om de boel koud te houden met gamen of normaal gebruik.

15. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Verstandig
    720 x 120 lijkt me genoeg, of je moet 4 AMD kacheltjes in CF hebben ;)

16. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Nog een laatste kleine update. Ik kon het niet laten de fans eens op 'full speed' te laten draaien, dus heb de test nogmaals uitgevoerd maar nu dus op max speed. Nieuwe temp is 55 graden voor de GPU. Scheelt dus (slechts) 4 graden.

Fan profile + case front: 65 graden
    Fan profile zonder front: 60 graden
    Fixed speed zonder front: 59 graden
    Max speed zonder front: 55 graden

Het lijkt me dus dat iets meer airflow nodig is, maar je krijgt 'diminishing returns' als de boel al open staat. Max speed vind ik te luid, en dat voor 'maar' 4 extra graden. Misschien is het upgraden van m'n front rad toch niet zo'n slecht idee, dan komen er ook 2 140mm fans ipv die ene 140mm fan die er nu hangt. Meer rad oppervlak (+57%), en meer fans (en dus meer airflow).

17. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    10 graden met alleen fanspeed en FP weghalen kan ik niet echt van diminishing returns spreken. Maar je zult betere ventilatie moeten bewerkstelligen ja. Kun je even foto schieten van hoe je het nu hebt opgesteld?

Heb je die 1080 ook al eens undervolted? Zie hier voor mijn guide:
    https://linustechtips.com/main/topi...-something-every-pascal-owner-should-look-at/

Warmte die je niet maakt, hoeft er ook niet uit :)

18. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    @DatAccountz Ik kon het niet laten, en heb even snel een 'quick 'n dirty' undervolt gedaan volgens je guide. Ik draai heaven nu op 0.981v en de kaart schommelt rond de 62-69% power. Dat was eerst 1.041v en rond de 75-82% power. Kloksnelheid is nu 2050Mhz, +201mhz OC bovenop de boost dus.

Geweldig! :)

Laatst bewerkt: 11 sep 2017
  19. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Jup, undervolten met GPU Boost 3.0 loont zich.

20. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Afgelopen 24 uur heb ik die downvolt eens goed getweaked en getest. Het resulataat blijkt echt de moeite waard. Een nieuwe meting levert op:

Fan profile + case front: 65 graden
    Fan profile zonder front: 60 graden
    Fixed speed zonder front: 59 graden
    Max speed zonder front: 55 graden
    Max spd, zonder frnt +DV: 50 graden (-5)

Nogmaals 5 graden eraf dus, een mooi resultaat. De GPU boost nog steeds naar 2050mhz, dus is niet langzamer geworden. De CPU is nu zo'n 38 graden, daaruit concludeer ik dat het water in ieder geval niet te warm wordt en de loop zijn werk dus goed doet.

Ik denk dat ik genoeg heb geexperimenteerd. Wat heb ik dusver geleerd sinds het openen van deze tread;
    -De fractal Define Nano S is niet de beste kast voor waterkoeling vanwege het gesloten front. Veel weerstand.
    -Er is niks mis met de waterkoeling an sich, mits hij genoeg airflow krijgt.
    -Undervolten is echt de moeite waard, niet alleen je GPU wordt koeler maar ook de CPU, omdat het water koeler blijft.

Ik heb 2x de Noiseblocker eLoop 140mm besteld om op de front te doen. Die zijn beter dan wat er nu op zit, en dan pakken we het pijnlijke puntje van de Nano S aan; airflow.

https://nl.hardware.info/reviews/6584/7/71-casefans-van-140mm-getest-round-up-grote-fans-testresultaten-de-meest-efficientie-casefans

https://nl.hardware.info/reviews/71...fans-voor-je-radiator-of-cpu-koeler-conclusie

Dank aan HWI voor de goede review!