Raar gedrag CPU, krijgt verwerking niet meer weggewerkt.

MacD

Senior Member
Ik zit met een vreemd probleem, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt :
Mijn desktop is uitgerust met een i7 8700k, all cores op 4700Mhz, HT uitgeschakeld.
De CPU word gekoeld met een NZXT X62.

Vanochtend een paar uur bezig geweest met X-Plane 11, flight sim.
Niks aan de hand, alles loopt zoals het hoort te lopen.

Na een paar uur even gestopt, X-Plane 11 uitgezet, alleen Windows draait dus.
Na een kleine 15 minuten wil ik verder gaan :
X-Plane opstarten en hier viel al te merken dat er iets ineens niet goed was, het laden duurde een lange tijd.
Vervolgens in sim geen reactie op de muis (welke je gebruikt om om je heen te kijken)
Tevens viel op dat de frame times van de CPU uit het niks verschrikkelijk hoog waren.
De CPU kreeg amper wat fatsoenlijk verwerkt, zelf om je heen kijken kost al veel moeite.

X-plane uitgezet. en de desktop opnieuw opstarten.
Bij het opnieuw opstarten kreeg ik na het BIOS doorlopen de melding dat er geen CPU fan speed werd gedetecteerd (iets wat je vaker ziet bij NZXT waterkoelers)

Deze melding weggedrukt en uiteindelijk in Windows.
Asus Probe geeft aan GEEN CPU fan speed te detecteren.
CAM geeft WEL een CPU fan speed aan.

Kijk ik naar de temperaturen van de CPU, het moederboord en de PCH zie ik niks vreemds, niet via Asus Probe dan wel CAM.

Voltage (12v 5v en 3.3v) afwijking valt binnen de 3%, ook niks vreemds.

De CPU lijkt te schakelen tussen hoge snelheid, lage snelheid.

Via taskmaster lijkt er op de achtergrond geen programma te lopen wat een zware belasting voor de CPU leverd

Via Samsung Magician de SMART waardes gecontroleerd van de M.2 SSD, ook hier niks aan de hand.

Ik ga zo meteen een paar runs Memtest doen om problemen met het geheugen uit te sluiten.

Heeft iemand misschien een idee wat hier aan de hand kan zijn ??

Laatst bewerkt:

Gronaldo

Senior Member
Beetje warrige informatie. Loopt het na heropstarten van de pc nu wel of niet goed? Zelfde gedrag als daarvoor?
Waarom in BIOS kijken na software gerelateerde issues?

Roel1966

Senior Member
Heeft iemand misschien een idee wat hier aan de hand kan zijn ??
Ik kan ook even niet terugvinden in je startpost wat er gebeurd wanneer je het systeem reset want mij lijkt het ook een of ander software probleem. Zo lees ik dat je allerlei dingen als Asus Probe, CAM software etc.. geïnstalleerd hebt en mijn ervaring daarmee is dat dit nog wel eens vaker mis kan gaan. Al die tooltjes zijn wel leuk en aardig die fabrikanten leveren maar in de praktijk vertraagd het alleen maar het systeem en voegen niet echt iets toe.

xzandr

Senior Member
Ik kan ook even niet terugvinden in je startpost wat er gebeurd wanneer je het systeem reset want mij lijkt het ook een of ander software probleem. Zo lees ik dat je allerlei dingen als Asus Probe, CAM software etc.. geïnstalleerd hebt en mijn ervaring daarmee is dat dit nog wel eens vaker mis kan gaan. Al die tooltjes zijn wel leuk en aardig die fabrikanten leveren maar in de praktijk vertraagd het alleen maar het systeem en voegen niet echt iets toe.
Eens, zeker de CAM software is een drama, ik heb daar ook behoorlijk problemen mee gehad.
Heb inmiddels de hele NZXT fan controller uit m'n behuizing gehaald en al de fans op het moederbord aangesloten, het resultaat is een stiller en stabieler systeem.

Roel1966

Senior Member
fan controller uit m'n behuizing gehaald en al de fans op het moederbord aangesloten, het resultaat is een stiller en stabieler systeem.
Ik heb hier precies hetzelfde gedaan en alle fans en pomp van de Corsair H100i V.2 allemaal via het moederboard aangesloten zijn. Zeker al met de huidige UEFI biossen kan je prima fanprofielen in het bios instellen zonder Windows extra te gaan belasten.

MacD

Senior Member
Wat ik tot zover heb kunnen achterhalen word het probleem veroorzaakt door een X-Plane update.
(Waarom hij het 's ochtends wel goed deed en 's middags niet ?? goede vraag)

De GPU doet wat hij hoort te doen :
GPU schaalt op tijdens belasting (lees gaat in turbo modus)
Onder X-Plane zie je ook dat zowel de frame times als fps gelijk zijn met "normaal".
Alleen de CPU krijgt met geen mogelijkheid de gegevens aangevoerd naar de GPU.
1 stable version terug gegaan (lang leve backups) en het probleem was verholpen.

Ga vanavond zoiezo nog een aantal Memtest runs doen.

Over CAM, en Asus Probe:
Ik heb er zelf geen problemen mee gehad.
Heb idd wel een keer gezocht om de X62 direct door het moederboord te laten aansluiten (buiten CAM om dus), maar kwam er toen niet uit.
Zal er van het weekend nog eens mijn nek over breken.

@Roel1966
Heb gisteren nog wel de BIOS van het moederboord geupdate naar de laatste versie.
Direct bij opnieuw opstarten de gebruikelijke waardes ingevoerd, heb dus geen volledige systeem reset gedaan.
(Beter wel even kunnen doen)

nutty

Senior Member
Daarom is het fijn altijd een image te maken van het systeem wanneer het prima loopt.
In dit soort gevallen,wanneer je dus een probleem hebt,breng je de pc middels de image in 15 minuten weer in de staat terug toen het allemaal prima werkte.
Zo kun je direct zien of het probleem door software wordt veroorzaakt,of door hardware.
Gratis,en kan wel zeggen zeer gebruiksvriendelijk (beter dan True Image,vind ik persoonlijk):
https://www.macrium.com/reflectfree
Zit ook in Win10 (alleen Pro dacht ik),maar vindt MR fijner,en meer opties.

Bovenaan