Probleem met kopieren naar nieuwe schijf in mijn mediaspeler

Moloch

Member
Jaren een WD Green 2TB in mijn Dune Smart D1 gehad (head parking uitgeschakeld met een tool van WD) en daar kon ik met een 4meter lange USB zonder problemen bestanden naar kopieren van mijn pc.

Onlangs een WD Red 6TB gekocht ter vervanging van de 2TB en hier starten de problemen, als ik de schijf aan mijn moederbord hang is er geen enkel probleem, kopieren van en naar lukt perfect, een powered usb hub gekocht met een 1.8meter usb kabel, kopieren van lukt, kopieren naar geeft telkens een i/o error.

Hang ik mijn mediaspeler met alleen een 1.8 meter usb kabel aan mijn pc, net hetzelfde probleem zelfs met andere kabels.

Chkdsk meld geen problemen, vreemd dat het met de 2TB wel ging maar niet met de 6TB?

Ook al geprobeerd om een netwerkmap te maken aangezien de dune ook een SMB server optie heeft, en hoewel het werkt maakt die map om de 1 of andere reden mijn pc traag bij bepaalde handelingen (downloaden in firefox bvb), en aangezien de dune maar 100mbit is gaat het kopieren enorm traag.

Laatst bewerkt:

Manyuken

Senior Member
Ondersteunt de Dune Smart D1 wel deze grootte van een HDD?
Dat zou een issue kunnen zijn wellicht...

In mijn ervaring (heb meerdere media players zoals die Dune gehad) kan je beter voor een NAS gaan en puur een media streamer onder de tv zetten. Ik heb nu zelf een simpele Synology DS214SE met een 2TB en 3TB HDD erin (JBOD) en films/series naar die NAS kopiëren vanaf mijn pc gaat met zo'n 80 megabyte/sec en ik gebruik een Apple TV 4 (32GB) onder de tv met Infuse Pro erop.
Dit werkt echt fantastisch, je stelt 1x in dat de Nas een map bevat met series en een map met films en hij geeft ten eerste automatisch een seintje dat de NAS uit slaap stand gehaald moet worden en zoekt automatisch ook nog de bijhorende poster+informatie bij de film/serie. En afspelen gaat daarnaast ook buttersmooth :D

Moloch

Member
Net wat gezocht en blijkbaar staat er op de poolse site van Dune dat ze max 2TB ondersteunen.. er zijn wel mensen waar grotere schijven werken maja. Verklaart alleszins al een hoop.

Vroeger al eens gezocht naar een NAS, maar vraag mij af hoeveel lawaai die synology's op de quiet mode eigenlijk maken, zit je bvb naar een stil stuk in een film te kijken en hoor je dan bvb die fan draaien, zou ik wel irritant vinden.

Forum m8

Senior Member
Net wat gezocht en blijkbaar staat er op de poolse site van Dune dat ze max 2TB ondersteunen.. er zijn wel mensen waar grotere schijven werken maja. Verklaart alleszins al een hoop.
Maar zeker niet functioneel boven de 2,2 TB?

aangezien de dune maar 100mbit is gaat het kopieren enorm traag.
Dat ding verzadigd z'n 100 mbit verbinding nog geeneens; de limiet zit elders in dat ding.

Paulus61

Senior Member
Het speelt films wel af zonder problemen met die schijf. Alleen het kopieren via usb (wat hij deed aan 30MB/s met de vorige, was nochtans gemakkelijk via die usb slave) is nu een probleem.
Misschien vraagt die 6 TB red te veel stroom? Ik vraag me af waarom je een red schijf in een mediaplayer stopt.

Moloch

Member
Synology is stil. Maar waarom zou je hem in de huiskamer zetten?
Anders moet ik weer een kabel leggen naar bvb de garage, switch staat in de woonkamer.

Misschien vraagt die 6 TB red te veel stroom? Ik vraag me af waarom je een red schijf in een mediaplayer stopt.
De groene geven problemen met headparking in de dune, had geen zin om terug die tool te gebruiken om het uit te zetten.

Nu, heb het probleem met SMB die mijn pc op sommige vlakken vetraagde opgelost, zit nu wel vast aan gemiddeld 10MB/s maar het valt nog mee, een 15min en het staat op de schijf, en ik ben geen 200eur+ armer :)

Bovenaan