Probleem met cpu

Manyuken

Senior Member
User systemen
Ik denk niet meer dat ik die 845 kan terug sturen. heb wel de pakbon, alleen ontbreekt de sticker. Heb hem trouwens gekocht op 4-01-2019. Dus wat ik begrijp is het beter om bijvoorbeeld een AM4 setje te kopen?
Bij welke winkel heb je hem gekocht? Vaak moet je inloggen en heb je eventueel een bon online.
Daarbij kan je altijd de winkel even bellen en overleggen.
Zoals @seb83 al zegt moet je gewoon niks meer investeren in dit platform...
Wat wil je met jouw pc doen?

Je kan ook altijd proberen jouw moederbord + processor + werkgeheugen te verkopen.
Echter wat is jouw kast + voeding? (merk+type)

Dat is echt iets belangrijks om te weten voordat je een grote upgrade (bijv een Ryzen 5 serie met nieuw moederbord + nieuwe geheugen) gaat doen..

Heb hem gekocht bij Informatique(bon heb ik nog online), maar heb hem al bijna verkocht via tweakers. De pc ga ik gebruiken als leer project aangezien ik vrij nieuw ben in de hardware wereld. Ik heb momenteel een cooler master masterbox 5 msi edition, en de Gigabyte PB500 als voeding.

Manyuken

Senior Member
User systemen
De voeding en kast zijn niet slecht, zou er alleen geen high end setup mee gaan draaien ;)
Wij horen uiteraard graag als jij met een bepaald budget wilt weten wat je het beste kunt kopen ;)

Als ik alles kan verkopen, heb ik een budget van rond de 150/200 euro, meer als ik langer door spaar. Is het haalbaar om een Ryzen 3 systeem te hebben met 8gb ram en een Asus moederbord? (Ik koop de onderdelen waarschijnlijk wel 2dehands).

Manyuken

Senior Member
User systemen
Als ik alles kan verkopen, heb ik een budget van rond de 150/200 euro, meer als ik langer door spaar. Is het haalbaar om een Ryzen 3 systeem te hebben met 8gb ram en een Asus moederbord? (Ik koop de onderdelen waarschijnlijk wel 2dehands).
150-200 euro is het niet waard als ik eerlijk ben...
Daarbij scheelt het tweedehands te weinig denk ik met de prijzen van sommige webshops om tweedehands echt te rechtvaardigen..
maar een Ryzen 3 systeem heeft een geïntegreerde GPU.. Kan je beter voor een Ryzen 5 2600 gaan, bijv zoiets:
AantalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Boxed€ 165,00€ 165,00
1G.Skill Aegis 16GB DDR4-3000 CL16 kit€ 94,06€ 94,06
1MSI B450M PRO-VDH V2€ 74,95€ 74,95
3 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 334,01

Manyuken

Senior Member
User systemen
Je huidige A6-6400k is echt de grootste bottleneck die ik ben tegengekomen...
Ik heb even een calculator met een A6-7400k serie gedaan (dus een iets snellere) en daar kwam al het volgende uit:

Average bottleneck percentage: 47.31%

*This result is based on average CPU and GPU usage from different programs and games. It changes based on operating system, background processes activity and targeted applications. This result is not universal and changes based on differences in hardware and software enviroments. Please do not use this calculator primary as decision maker than as helping tool to understand performance correlations between different components.
Your processor is too weak for this GPU.
A6-7470K (Clock speed at 100%) with GeForce GTX 960 (Clock speed at 100%) x1will produce 47.31% of bottleneck. Everything over 10% is considered as bottleneck.

150-200 euro is het niet waard als ik eerlijk ben...
Daarbij scheelt het tweedehands te weinig denk ik met de prijzen van sommige webshops om tweedehands echt te rechtvaardigen..
maar een Ryzen 3 systeem heeft een geïntegreerde GPU.. Kan je beter voor een Ryzen 5 2600 gaan, bijv zoiets:
AantalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Boxed€ 165,00€ 165,00
1G.Skill Aegis 16GB DDR4-3000 CL16 kit€ 94,06€ 94,06
1MSI B450M PRO-VDH V2€ 74,95€ 74,95
3 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 334,01
Bedankt, ziet er goed uit dat wordt sparen dus;]

Je huidige A6-6400k is echt de grootste bottleneck die ik ben tegengekomen...
Ik heb even een calculator met een A6-7400k serie gedaan (dus een iets snellere) en daar kwam al het volgende uit:

Average bottleneck percentage: 47.31%

*This result is based on average CPU and GPU usage from different programs and games. It changes based on operating system, background processes activity and targeted applications. This result is not universal and changes based on differences in hardware and software enviroments. Please do not use this calculator primary as decision maker than as helping tool to understand performance correlations between different components.
Your processor is too weak for this GPU.
A6-7470K (Clock speed at 100%) with GeForce GTX 960 (Clock speed at 100%) x1will produce 47.31% of bottleneck. Everything over 10% is considered as bottleneck.
Klopt inderdaad de A6 6400K had ook al veel moeite met mijn vorige gpu de gtx 460 ;]

Manyuken

Senior Member
User systemen
Dat is een verre van goede voeding. Intern matige kwaliteit en oude techniek met groepsregulatie wat een slechte spanningsstabiliteit oplevert en daardoor niet geschikt voor nieuwe hardware.
Voor een setup met bijv een Ryzen 5 2600+B450 moederbordje en een GTX 960 zal het vast wel draaien. Alleen moet je er geen Ryzen 7 of intel i7 setup mee gaan draaien in combinatie met een zwaardere GPU zoals een VEGA of 2080 serie kaart...

seb83

Senior Member
User systemen
Voor een setup met bijv een Ryzen 5 2600+B450 moederbordje en een GTX 960 zal het vast wel draaien. Alleen moet je er geen Ryzen 7 of intel i7 setup mee gaan draaien in combinatie met een zwaardere GPU zoals een VEGA of 2080 serie kaart...
Het gaat juist om situaties waarin de 12V rails niet of nauwelijks belast wordt, daar kunnen groepsgereguleerde PSU's niet goed mee omgaan waardoor de geleverde spanningen teveel afwijken van spec met alle mogelijke gevolgen voor je hardware.

Overigens is het uitschakelen van de C6/C7 states al een mogelijke oplossing hiervoor, omdat er dan altijd wat load op de 12V rails blijft. Daarnaast zou OVP/UVP ook moeten helpen je componenten beschermen.

Manyuken

Senior Member
User systemen
Als het echt gevaarlijk voor je componenten zou zijn, dan zou een bedrijf als Gigabyte het niet uitbrengen denk ik.. Die hebben toch wel een naam hoog te houden ;)
Kan het beter? Ja zeker ;)

seb83

Senior Member
User systemen
In combinatie met een Haswell cpu of nieuwer is een groepsgereguleerde PSU gewoon geen goede keuze - en het is ook helemaal niet nodig want er zijn zat betaalbare voedingen met DC-DC converters. Waarom Gigabyte die dingen nog steeds produceert moet je aan hen vragen. Overigens is het niet zo dat elke groepsgereguleerde PSU je hardware sloopt he. Dat hangt ook af van de kwaliteit van de rest van het ontwerp en de gebruikte componenten. Hoe dan ook is het niet bevorderlijk voor de levensduur van je componenten als de spanning niet stabiel is.

Misschien is dit wel interessant leesvoer voor je:
- https://www.tomshardware.com/reviews/power-supplies-101,4193.html
- https://superuser.com/questions/1051024/under-what-conditions-will-a-group-regulated-psu-damage-a-modern-computer

Etxalar

Senior Member
User systemen
Als het echt gevaarlijk voor je componenten zou zijn, dan zou een bedrijf als Gigabyte het niet uitbrengen denk ik.. Die hebben toch wel een naam hoog te houden ;)
Kan het beter? Ja zeker ;)
Elk groot merk heeft dergelijke voedingen in het assortiment. Die zijn meer bedoeld als replacement in systemen van voor 2013.
Overigens biedt Gigabyte wel een prima voeding aan voor een heel schappelijk prijs https://nl.hardware.info/product/381852/gigabyte-gp-g750h-750w Deze voeding maakt in één klap alle Pure Power 11 voeding vanaf 500w oninteressant omdat de kwaliteit beter is. De G750H komt intern overeen met de Bitfenix Formula, Thermaltake Smart DPS G vanaf 650w en Enermax XT'II. Van die laatste kan je de 450w scherp kopen op Amazon https://www.amazon.de/dp/B01CO6FJGC/ref=asc_df_B01CO6FJGC1549537200000/?tag=hardwainfo00-21&creative=22398&creativeASIN=B01CO6FJGC&linkCode=df0&language=nl_NL

Bovenaan