1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Probleem met CPU/moederbord

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Karamachi, 27 mei 2019.

1. Karamachi

Karamachi Member

Sinds:
    6 jul 2016
    Beste lezers,

Sinds een aantal maanden heb ik last van BSOD's. Vaak gebeurd dit tijdens CPU-intensieve taken. Mijn CPU is een i5-4690k en staat geclocked op 4.2 GHz. Deze wordt ondersteunt door een waterkoeler (temps zijn in alle gevallen in 60-) en door een Z97S SLI Krait Edition moederbord. Ongeacht van de clockspeed waarop ik mijn CPU run, heb ik last van BSOD's.

De BSOD's zijn niet altijd hetzelfde. Een aantal die ik voorbij heb zien komen zijn:
    - IRQL Not Less or Equal
    - System Thread exception not handled
    - Kernel security check failure

Mijn vraag voor jullie is:
    Is het mogelijk dat de BSOD's worden veroorzaakt door een tekort aan Watt van mij moederbord aan mijn CPU, of is het mijn CPU die de boosdoener is en aan vervanging toe is? Hoe zou ik dit kunnen controleren?

Alvast bedankt en een fijne dag!

Groet,

Nemo

2. magic4ce

magic4ce Senior Member

Sinds:
    15 okt 2010
    kijk is in de windows logboeken voor foutmeldingen?

Karamachi vindt dit nuttig.
  3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik denk niet dat dit met je OC te maken heeft maar eerder met een corrupte driver.

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je cpu gaat langer mee dan je moederboard dus als dan lijkt mij eerder dat het moederboard de boosdoener is. Maar het kan ook nog eens te maken hebben met de voeding, vooral omdat het probleem bij cpu intensieve taken ontstaat.

5. Karamachi

Karamachi Member

Sinds:
    6 jul 2016
    [Edit]

Het complete systeem:

Systeem:
    - CPU i5-4690k
    - Koeling Corsair H100i V2
    - SSD Samsung 860 EVO SSD
    - HDD (niet meer bekend met merk/model, maar OS staat op de SSD)
    - GPU MSI GeForce GTX 970 4gb
    - RAM Crucial Ballistix Sport 4GB DDR3 * 4
    - Moederbord Z97S SLI Krait Edition
    - Voeding Cooler Master 650 Watt (onbekend met exacte model)

6. Karamachi

Karamachi Member

Sinds:
    6 jul 2016
    Dit is wat ik heb kunnen vinden. Ik weet alleen geen raad met deze data:

Bijgevoegde bestanden:

7. Karamachi

Karamachi Member

Sinds:
    6 jul 2016
    Voeding had ik zelf nog niet aan gedacht, vooral omdat het voorheen prima verliep. Helaas kan ik de voeding niet monitoren, maar ik houd het in m'n achterhoofd. Dankjewel!

8. Karamachi

Karamachi Member

Sinds:
    6 jul 2016
    Bedoel je systeembestanden of drivers zoals die in Device Manager staan?

9. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Die foutmelding zegt alleen maar dat je PC opnieuw is opgestart zonder correct te zijn afgesloten.
    het kan van alles zijn,software/stuurprogramma'(drivers)/ voeding/geheugen/slechte HHD of SSD/te hoge OC/ oververhitte cpu of chipset enz.....
    De door jouw geziene BSDO's kunnen op zichzelf ook meerdere oorzaken hebben maar hebben 1 ding gemeen en dat zijn driver problemen.
    Vandaar dat ik daar eerst zou zoeken
    Ik bedoel drivers die in de device manager staan, stuurprogramma's voor je hardware.

10. Karamachi

Karamachi Member

Sinds:
    6 jul 2016
    Duidelijk, dankjewel. Ik ga met BlueScreenView kijken of ik kan vinden welke driver de boosdoener is. Je hebt me vanavond in ieder geval al 200+ euro bespaard door me geen nieuwe CPU te laten kopen. Dus bedankt ;) !

11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ik heb een tijd terug soortgelijke problemen gehad. Ik zocht het eerst in de hardware, maar alles leek bij het testen normaal. Ik zocht het vervolgens ook in een driver/conflict, maar kwam er niet uit. Dan weer ging alles prima, dan weer allerlei foutmeldingen. Ik kon er geen touw meer aan vastknopen. PC als laatste redding ter reparatie gestuurd en het advies kwam de drivers na te lopen, al draaide de pc wel weer "normaal".
    Na een paar dagen (en nieuwe drivers) toch weer een BSOD. Het bleek uiteindelijk (startte niet meer op) de HDD te zijn die op z'n eindje liep. Het zou dus ook je SSD/HDD kunnen zijn.

12. Karamachi

Karamachi Member

Sinds:
    6 jul 2016
    Goede tip! Helaas erg lastig te testen, maar ik houd 'm in gedachten mocht het na het controleren van m'n drivers nog niet werken.

13. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    De CPU is echt bijna nooit het probleem, die gaan niet snel stuk.
    eerst je drivers eens checken en als dat niet helpt systematisch je hardware testen.

14. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Precies, systematisch problemen uitsluiten. Eerst 2 RAM modules eruit halen. Daarna je bios resetten naar stock settings. Dan een schone W10 install op je SSD. Chipset drivers downloaden en installeren. Prime draaien. Geen probleem? Rest van de RAM erbij. Wel probleem? RAM omwisselen. Weer Prime. Problemen? SSD eruit, W10 op HDD.

Etc. etc. totdat je elke component hebt uitgesloten. Maar als ik het zo lees denk ik in eerste instantie aan een corrupte W10.

15. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dit is wat mij toch laat denken dat het een voedingsprobleem is en mij niet echt lijkt dat dit door drivers of andere software veroorzaakt word. Cpu kan best wat weg trekken en dit net genoeg kan zijn om de voeding op zijn kant te laten gaan vooral bij oudere voedingen.

16. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Google maar eens op de error codes, 2 van de 3 zijn alleen driver gerelateerd.
    Ook zie je bij voedingsproblemen meestal geen BSOD, de PC valt dan gewoon in 1 keer uit.
    Maar het kan natuurlijk wel de voeding zijn, ik zou echter eerst naar de drivers kijken.

17. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Er staat ook kernel power en ik dat wel eens vaker gezien heb bij voedingsproblemen, maar bedenk ook sowieso dat als voltages zakken dit ook gekke dingen kan veroorzaken en lijken op driver problemen. Maar waar ik vooral nu naar kijk is dat het frappant is dat die BSOD's vooral ontstaan als hij de cpu zwaar belast en dat is waarom ik denk aan een stroom probleem.

18. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Daar heb je een punt, heb idd. wel eens meegemaakt dat een slechte voeding mijn gpu driver deed craschen.
    lastig probleem, dat wordt veel testen voor TS

19. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Klopt, enigste manier ook om erachter te komen.