1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Printer schoonmaken

Discussie in 'Printers, scanners en all-in-ones' gestart door Plantje1978, 15 jun 2017.

1. Plantje1978

Plantje1978 Senior Member

Sinds:
    5 jul 2011
    Mijn printer laat zwarte vegen achter op het papier. Op zich weet ik wel hoe het komt: ergens is er een keer wat inkt gemorst (hoe dat komt weet ik niet) en dat is op enkele van die papierrolletjes gekomen.

Nu heb ik straks met wat wasbenzine geprobeerd met een wattenstaafje die rolletjes schoon te maken, maar het lijkt niet veel te baten. Wat kan ik beter gebruiken?

Thanks!

2. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Als eerste: nooit wasbenzine gebruiken, dat is een nogal agressief spulletje dat de rollen kan aantasten. 98% alcohol (te koop bij de apotheek) werkt beter en is niet/veel minder agressief.
    Tja, er is geen wondermiddel of -oplossing. De inkt trekt in die rollen en komt er daardoor lastig af. Gewoon schoonmaken en blijven schoonmaken totdat er geen inkt meer afkomt. Maar dan niet met wasbenzine. Tussendoor ook af en toe met wat water (niet te veel, de rest van je printer vindt dat niet leuk...) afvegen. Laat het niet meer indrogen, blijf de rollen schoonvegen tot je geen inkt meer ziet.Af en toe ook even wat keukenpapier gebruiken, goed deppen om zoveel mogelijk inkt op te zuigen.
    Afhankelijk van het merk/type printer kun je misschien ook de rollen vervangen?

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Komt het wel van de rollen?

4. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Euh... ja. Ik kan me lelijk vergissen, maar ik zie dat de rollen vies zijn en precies op die plek komen er strepen op het papier. De inktkop reinigen lijkt averechts te werken.

Ik ga het eens met alcohol proberen.

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die rubbertjes op de rollen kunnen ook vergaan na verloop van tijd. Dan kun je krijgen dat ze slippen over het papier en er feed errors komen als bijvoorbeeld de lade minder vol is. Die rollen zijn vaak een slijtageartikel die je los kunt vervangen.

Tandwieloverbrengingen en bijbehorende koppelingen voor de aandrijving van de de rollen kunnen ook afbreken en er toe leiden dat sommige wieltjes niet draaien maar slippen op het papier.

6. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Het zijn de wieltjes die aan de bovenkant zitten waar het papier de printer als het ware uit komt. Ik heb er wat foto's van gemaakt. Zal ze later eens toevoegen

7. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    De meeste printer-inkt (inkjet) is op waterbasis, dus ook met water oplossen.

Andere oorzaak kan zijn dat het papier te dun is en krom trekt. Dan komt het tegen de randen en vlekt voordat het is opgedroogd.

8. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Klopt wel dat de inkt water-oplosbaar is, maar als de inkt langdurig heeft kunnen indrogen dan werkt alcohol toch een stuk beter. Als de inkt eenmaal "los" is kun je de rest wel weer met water wegpoetsen.

9. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Dit is waar het om gaat 20170616_173124.jpg

Bijgevoegde bestanden:

10. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
  11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Even voor de duidelijkheid; dat ding spuugt de output er ook weer aan de voorkant uit? Ofwel; papier is leeg als het langs die rollen gaat, de kop gaat er langs en het papier wordt naar voren toe uitgespuugd?

Die zwarte vlek verder naar voren op de foto, in die gestanste rail, wat is dat? Verliest je printkop daar inkt? Is het niet vlak ofzo? Zelfde bij dat andere vieze wieltje meer naar rechts. Heb je een keer een paperjam in de verkeerde richting eruit getrokken? En / of heeft de kop een keer geparkeerd gestaan in het midden?

Dus?
    Ik zie een lantaarnpaal aan de overkant van de weg. [om nog even een ander, totaal niet nuttige, opmerking te maken]

12. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Ja, de output wordt er aan de voorkant weer uit gespuugd
    Nee, op het moment dat ie over die rollen gaat wordt er inkt op gespoten
    Die zwarte vlek in de gestanste rail zit er volgens mij van een keer inktkop reinigen. Dat doet ie op dat punt. Hij staat ook op dat punt stil als je de cartridge wil vervangen.
    De printer staat 100% waterpas.
    Nee, deze printer heeft geen paperjam gehad
    Kop heeft wel eens in het midden geparkeerd gestaan, maar enkel om cartridges te vervangen.

Ik kan contact opnemen met HP, maar dan ben ik snel klaar denk ik. "Ah, u heeft geen HP cartridges gebruikt"

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nep-inkt is soms viscozer, dus dan krijg je ook meer van die problemen.

14. robertjones4849

robertjones4849

Sinds:
    13 jun 2017
    I agree with JB56. Just relax and clean with cloths till it completely dried. If the problem persists change the ink, it might be not the original or suitable one for your printer.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Al zulk soort gedoe is ook de reden dat ik merk-eigen printer supplies gebruik. Als je veel print, moet je al geen inktjet gebruiken en als je weinig print, scheelt het qua kosten dus ook weinig * veel. Waarbij dan nog gezegd kan worden dat originele inkt waarschijnlijk (verschilt ongetwijfeld ook weer per geval) minder snel uitdroogd.

16. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Allen bedankt voor het meedenken. Schoonmaken met een klamme theedoek (met water dus!) ging inderdaad veel beter dan met een wattenstaafje met wasbenzine pielen.

Laatste print die ik teste gaf alleen maar wat vlekken (zelfs nog een lelijke vlek op de één of andere manier op mijn monitor gekregen!) en ik heb de cartridge vervangen. Print weer als een zonnetje, maar met die defecte ga ik wel terug!