1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Prestatie

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door jcder, 30 sep 2001.

1. jcder

jcder

Sinds:
    1 jul 2001
    De prestatie van een willkeurige pc wordt bepaald door; de processor en het geheugen (office achtige prestaties, geen spel) hoe ligt de verhouding tussen beiden ? Stel op basis van een duron 800mhz met 128mb intern, om de prestatie te verbeteren kan dus een een 1200 mhz worden aangeschaft, of je zou het intern geheugen kunnen uitbreiden naar bijv. 256mb..... hoe ligt deze verhouding, wanneer ligt traagheid van je systeem aan de processor, en wanneer aan het geheugen, of heeft dit helemaal niets met elkaar te maken ?
    Indien antwoord, graag een niet technisch antwoord opdat ik dan een kans heb om het te snappen.

Dan vraag 2. Apple heeft systemen van 500mhz en 128mb, mijn zusje heeft er zo een en die is heel erg snel, sneller dan een Windows systeem met dezelfde specs... ? hoe kan dit ?

Alvast bedankt....

2. Patrick Smit

Patrick Smit Senior Member

Sinds:
    19 mei 2001
    eerste vraag:

Afhankelijk van wat programmas willen is van 128 naar 256 veel gunstiger, je kan bijvoorbeeld met ramidle of wat dan ook je CPU gebruik tijdens voor jou normale office bezigheden zien waarschijnlijk zie dat niet al te veel van je cpu wordt geeist. ik zou een reepje 128 of 256 erbij kopen. De verhouding bestaat nioet maar is applikatie afhankelijk. als je je komp veel laat rekenen kan een cpu weer heel veel goed maken.

Dit is idd waar, als je eem MAC cpu will raten is ie minimaal 2 maal zo snel als een Dos/win machine. Waarom weet ik niet precies maar ik zal het eens vragen aan onze systeem beheerder.

3. Jens

Jens Senior Member

Sinds:
    16 apr 2001
    ligt dat niet toevallig aan het verschil tussen MacOS en Windhoos??

4. Wesley Woe

Wesley Woe Senior Member

Sinds:
    30 aug 2000
    1) Laat ik een heel domme voorbeeld nemen. De mens! Als jij iets wilt doen dan reageerde de mens en voert vervolgens de opdracht uit. Dit is de CPU-snelheid. De reaktiesnelheid en het uitvoeren van het opdracht is te vergelijken met het verwerkingsnelheid van de CPU. Maar stel als ik je een opdracht geeft, dat wel 2 papieren lang is als je het moet opschrijven? Dat gaat toch niet, omdat je meer dan de helft ben vergeten. Kortom je moet weer vragen wat je opdracht is, dit vertraagd alles. Oftewel het geheugen.

Kortom het is een combinatie van dit. Als je heel snel bent maar je weet niet meer wat de opdracht is, dan ben je weer langzaam. Maar als je alles hebt onthouden maar je bent super langzaam, dan blijft het nog steeds langzaam. Je moet het dus optimaal afstemmen. Een PC van rond de 600MHz heeft aan 128MB wel voldoende. En voor 1Ghz is 256MB toch meer geschikter. Deze 2 voorbeelden zijn heel subjectief, want als je aan videobewerking doet dan heb je uiteraard ook meer geheugens nodig. Je moet het gewoon afstemmen.

2) Dit komt volgens mij omdat Windows veel zwaarder is dan Macintosh. Ik heb laatst nog in een boekje gelezen hoeveel geheugens je nodig hebt per versie van Windows (3.x, 95, 98, 2000, NT, XP etc.). En het verschil gewoon. Sommige versies heeft minimaal 64MB nodig en andere heeft minimaal 128MB nodig.

5. Eric

Eric Senior Member

Sinds:
    23 nov 2000
    Bij het geheugen is ook de snelheid van belang. Stel dat je redelijk veel geheugen hebt, dat op een niet zo snelle MHz frequentie loopt. Dan duurt het opvragen van de opdracht ook langer dan bij snel geklokt geheugen.
    Meestal ligt de traagheid bij het geheugen. Kijk maar naar de Pentium4 met SD-ram en RD-ram. Met RD-ram is hij over het geheel een stuk sneller.