1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

powerline en gamen online

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door forche, 13 jun 2019.

1. forche

forche Member

Sinds:
    18 nov 2015
    Als men werkt via powerline om online te gamen (bv, fortnite te spelen) .
    Is er enige vertraging op te merken in het spel ?

2. evers512

evers512 Member

Sinds:
    9 apr 2017
    Je zal via een powerline altijd meer ping en vaak ook download/upload vertraging merken.

In de praktijk haal je vaak betere resultaten op de wifi als je dit een beetje optimaliseert.
    Denk aan het aanpassen van een wifi kanaal of in sommige gevallen de wifi via 5ghz only (of 2.4 en 5 splitsen in 2 seperate netwerken) laten lopen bij veel overlappende netwerken.

Tevens is de stabiliteit op de stroom groep ook zeker een factor.
    Plug de powerline adapter altijd in een wandcontactdoos i.p.v. een verlengdoos.

Tevens kan een stopcontact soms niet helemaal stabiel functioneren dus is het niet ondenkbaar dat je alsnog een stukje UTP kabel naar een wandcontactdoos in een andere ruimte moet doortrekken.

Het zal je verbazen hoeveel kerstverlichting en slimme verlichting de verbinding in de war kan schoppen.

3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Zoals @evers512 al schrijft zitten er nogal wat nadelen aan Powerline adapters en je voor een groot deel afhankelijk bent van het stroomnetwerk. Powerline adapters werken al niet optimaal als ze op verschillende stroomgroepen in huis zijn aangesloten en werken het optimaalste op dezelfde stroom groep. Dan zijn er inderdaad genoeg apparaten die vaak niet echt goed afgeschermd zijn en storing op het lichtnet veroorzaken wat je niet direct zal merken maar wel zo'n Powerline adapter daar gevoelig voor is.

Beste is en blijft nog altijd een gewone bekabelde verbinding en dan zeker al voor online gaming maar tegenwoordig kan je ook via Wifi best wel een vrij snelle en stabiele verbinding opzetten.

4. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Het schijnt wel dat de nieuwere powerline adapters die ook van de randaardedraad gebruik maken sneller en stabieler zijn.
    Heb geen randaarde, dan kun je zeker beter wifi, of nog beter bedraad nemen.

Ik heb ook een tijd van powerline gebruik gemaakt. Echter merkte ik op een gegeven moment dat ondanks periodieke snelheidsverhogingen van mijn provider, de internetsnelheid van de met powerline verbonden pc niet omhoog ging.

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    In Nederland pas vanaf 1996 verplicht door het hele huis.

Zonder randaarde ook geen PC gebruiken, want niet-functionerend netfilter :D

6. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Aangezien ik in een jaren 70 woning woon, zou ik dus nooit een pc kunnen gebruiken. Ja in de badkamer en keuken, maar dat is om andere redenen niet handig
    Overigens heb ik ook zonder randaarde nergens last van.

7. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Mooi gezegd. :D

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Onzin. Je kunt gewoon geelgroen bijtrekken. Binnen een dag het hele huis.

Zonder randaarde 115Vac op de kast, trippen aardlekschakelaar bij aanraken van de verwarming met de kast, en een netfilter wat in z'n werking gehinderd wordt. Dat netfilter zit er niet voor niks.

Oh wacht; aardlekschakelaar is pas sinds 1975 verplicht natuurlijk... dus die zul je ook wel niet hebben, net zoals dubbel glas op de slaapkamers; hadden ze toen ook niet...

9. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Van ongefundeerde aannames is nooit iemand beter geworden....

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Goed om te horen dat je het met me eens bent dat je randaarde ook gewoon achteraf kunt toevoegen.

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Haha, tja, misschien bij een kleine eengezinswoning maar bij ons b.v. haal je dat echt niet in 1 dag ( oud herenhuis uit 1935 ). Electra is wel in 1974 helemaal vernieuwd maar alleen de keuken, bij-keuken en dan het stalletje achter het huis is met randaarde. Dus tja dat is wel even een klus om in het hele huis rand-aarde te gaan leggen. Sowieso ook eerst dan weer eens alle verdeeldozen vrij gaan maken dus dat is echt iets van een aantal dagen. En o ja, aardlekschakelaar zit er plus slimme meter en op de meeste plaatsen dubbel glas, plus zolder is geïsoleerd :).

Maar ja, dus daarvoor dat mijn pc hierboven ook nog zonder rand-aarde het moet doen en tot nu toe doet ie het nog prima. Evenzogoed, ben het met je eens dat het beter zou zijn hem via een geaard stopcontact te gebruiken.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, bij jaren '30 hut willen er nog wel eens lasdozen tussen vloer en plafond zitten... semi-onbereikbaar. Mag allang niet meer voor nieuw spul. Bij renovatie ga je daar ook gewoon over naar centraaldoossysteem en heb je dat probleem niet meer.

Maar bj 197x heeft wel gewoon al centraaldoossysteem en daar hossel je binnen een dag het hele huis door voor nieuw schakelmateriaal en geel/groen bijtrekken.

13. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Dat ben ik met je eens, met de rest van je aannames niet.

14. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Heb zelf een powerline adapter gebruikt in mijn vorige huis (bouwjaar 1974 even uit mijn hoofd) voor mijn gamepc en afgezien dat ik een aanzienlijk lagere snelheid haalde (70Mbit ipv 200 Mbit per seconde) merkte ik verder vrijwel niks van een verhoogde latency of andere vertragingen tijdens het gamen.

15. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Binnen 1 dag is te doen bij een jaren 70 woning van gemiddelde grootte mits alle lasdozen op een logische plek zitten en je weet hoe een trekveer werkt.

16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Gemiddelde jaren '70 woning is dan wel weer groter dan een gemiddelde woning. Jaren '70 was een hoogtepunt qua woonoppervlak.