PowerLine de voor- en nadelen?

Nog één keer, uiteraard zal iedereen andere prioriteiten hebben, ik probeer dan ook zo objectief mogelijk te zijn. ik noemde die volgorde kabel, wifi. powerline omdat de laatste door de al gemelde oorzaken vaak helemaal niet werkt en daardoor verdient het in mijn ogen niet die tweede plaats. Maar dat is niet het enige, vooropgesteld dat het wel werkt is het naar de ervaringen die ik opvallend vaak lees beduidend trager dan wifi. Dat is dus voor mij ook een reden voor die laatste plaats. Er zullen ongetwijfeld individuele uitzonderingen zijn, maar wat ik er van lees kom ik toch in meerderheid tot een niet zo juichstemming m.b.t. powerline. Ik beschouw het daarom (als het wel lukt) meer als een laatste toevlucht als de ene niet mogelijk is en de andere door betonnen muren etc. niet werkt.
Ik respecteer je mening, maar ik ben het totaal niet met je eens. Wifi vertoont, zoals ik al eerder zei, over het algemeen een veel grotere storingszender dan Powerline, gewoonweg omdat wifi van veel meer factoren afhankelijk is. Dat je vooral leest dat powerline, als het werkt, slechter presteert dan wifi getuigd van niet veel objectieve reviewsites (in de mate van dat deze objectief zijn) gelezen te hebben. Ik heb gisteren mij nog eens verdiept in de revieuws van zowel powerline als wifi en het besluit blijft hetzelfde: over het algemeen verkiest men powerline boven wifi. Er zijn maar een beperkt aantal mensen die hier problemen mee ervaren... Tsja. Zoals ik eerder zei, een welles nietes discussie. Als je wil post ik je nog een aantal 'bewijzen' van mijn stelling ;).

Met WiFi kun je het kanaal nog wisselen en de antennes of de router iets draaien/verplaatsen, ben nog nooit tegen gekomen dat ik zo niet het signaal kon verbeteren, ben dus wel tegen gekomen met Powerline dat het gewoon niet werkte.

Daarom dus ben ik het ook eens met die 3de plaats, Bedraad is gewoon het Snelst, en tegenwoordig heeft iedereen bijna wel een Router of Modem met WiFi al dan niet van de Provider dus dat kost je vaak ook niet veel extra, hoog uit een WiFi adapter/kaartje voor je PC (TIP: voordat je iets van een WiFi adapter aanschaft, kijk eerst met je Telefoon of je wel een bruikbaar WiFi signaal hebt op de plaats waar je de PC wilt plaatsen)

Als je met Powerline adapters aan de gang gaat is er geen garantie dat het ook echt goed en stabiel werkt, en aangezien je dat spul waarschijnlijk allemaal nog zal moeten aanschaffen (WiFi adapter setje + 2 ethernet kabels) komt het bij mij toch echt op de 3de plaats.
Met powerline kan je btw ook van kanaal wisselen... Dat het niet werkt zal niet van het signaal afhangen, maar hoogstwaarschijnlijk van de kwaliteit van het stroomnet, zoals TieZz eigenlijk al verwoordde, ik kan me trouwens prima met zijn standpunt vinden. Wifi setje heb je inderdaad maar 1 stuk dat je moet installeren, een hele hoop werk, een stuk meer dan powerline. Wist je btw dat bij powerline je automatisch per module 1 ethernetkabel meegeleverd krijgt? Ik heb dus drie powerlineadapters en ik heb geen enkele extra kabel moeten kopen. Gewoon om dat even duidelijk te maken:).

Hoe gebruik je tablets of andere mobiele apparaten met een Powerline oplossing?
Je ziet bij laptops/tablets, ... een ethernetaansluiting aan de zijkant hier een mooi voorbeeld.
Je verbind gewoon de ethernetkabel via de powerline (die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, zoals TiezZ al zei om snelheidsverlies te voorkomen) naar je laptop/tablet en klaar ;). De post van TiezZ beschrijft alles in detail, als je neit graag leest, kan je dit eens bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=CvAMIr4L_50

Voor mij is het einde discussie. Respecteren van andermans mening is wederzijds, laat daar geen misverstanden over bestaan, maar met een welles-nietes-discussie komen we inderdaad niet verder. Dus laten we het er maar op houden dat we verschillende bronnen hebben gelezen.

en tegenwoordig heeft iedereen bijna wel een Router of Modem met WiFi al dan niet van de Provider dus dat kost je vaak ook niet veel extra
Ja en daar ging het al mis. Op 1 meter voor de meterkast volle snelheid met portable en tablet. Twee meter verder in de woonkamer nog maar de helft van de snelheid. Aan de eettafel nog maar 1mbit.

Dus wel extra kosten maken. Kabel zou mooi zijn maar niet eenvoudig te doen in mijn huis. Powerline ertussen en gaan als de brandweer. Nu alweer 4 maanden zonder enige storing.

Houdini

Senior Member
User systemen
Je ziet bij laptops/tablets, ... een ethernetaansluiting aan de zijkant
:D
Zoals gezegd, mijn vraag was retorisch.
Jij gaat dus een tablet gebruiken (bijvoorbeeld in de keuken, om recepten te lezen) met een netwerkkabel?

Het punt dat ik wil maken is dat je uiteindelijk toch Wifi nodig hebt als je mobiele apparaten MOBIEL wilt gebruiken.

Laatst bewerkt:

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Met powerline kan je btw ook van kanaal wisselen... Dat het niet werkt zal niet van het signaal afhangen, maar hoogstwaarschijnlijk van de kwaliteit van het stroomnet, zoals TieZz eigenlijk al verwoordde, ik kan me trouwens prima met zijn standpunt vinden. Wifi setje heb je inderdaad maar 1 stuk dat je moet installeren, een hele hoop werk, een stuk meer dan powerline. Wist je btw dat bij powerline je automatisch per module 1 ethernetkabel meegeleverd krijgt? Ik heb dus drie powerlineadapters en ik heb geen enkele extra kabel moeten kopen. Gewoon om dat even duidelijk te maken:).
Het ligt ook aan de het stroom net in huis (oude kabels, verleng/doorverbindingen in de bedrading) en of er een zwaare gebruiker ergens aan de zelfde groep hangt.

Weet ik ook dat je een kabeltje er bij krijgt, maar dat kabeltje is meestal niet zo lang (~2m) wat je er bij krijgt, en bvb waar ik nu achter de computer zit is dat nutteloos, zit hier een enkel stopcontact met daar in een verlengsnoer met stekerdoos voor de PC etc. en zo als je zelf waarschijnlijk ook wel weet mag je een Powerline adapter niet met een verlengsnoer aansluiten.
Ben vast niet de enigste waar het zo zit.

Martin A

Senior Member
User systemen
Het ligt ook aan de het stroom net in huis (oude kabels, verleng/doorverbindingen in de bedrading) en of er een zwaare gebruiker ergens aan de zelfde groep hangt.

Weet ik ook dat je een kabeltje er bij krijgt, maar dat kabeltje is meestal niet zo lang (~2m) wat je er bij krijgt, en bvb waar ik nu achter de computer zit is dat nutteloos, zit hier een enkel stopcontact met daar in een verlengsnoer met stekerdoos voor de PC etc. en zo als je zelf waarschijnlijk ook wel weet mag je een Powerline adapter niet met een verlengsnoer aansluiten.
Je kunt een enkel stopcontact vervangen door een dubbele...kost bijna niks bij de gamma. Heb ik bij mij thuis ook op veel plekken gedaan.

:D
Zoals gezegd, mijn vraag was retorisch.
Jij gaat dus een tablet gebruiken (bijvoorbeeld in de keuken, om recepten te lezen) met een netwerkkabel?

Het punt dat ik wil maken is dat je uiteindelijk toch Wifi nodig hebt als je mobiele apparaten MOBIEL wilt gebruiken.
Hahahahaha de essentie van je reactie drong toen nog niet echt tot mij door, ik dacht dat je echt nood had dit te weten :mrgreen: . Ik lach euforisch met deze domme opmerking die ik gegeven heb, excuses! Met laptop zou een powerline eventueel wel nog interessant zijn, owv het versterken van het signaal (wat ik trouwens eerst ook heb gedaan), voor tablet is een ander verhaal. Ik zie me al met powerline op een tablet een keukenrecept opzoeken inderdaad :).

Dat gaat wel. Je kan via een verlengstekker powerline prima aansluiten, alleen heb je dan een snelheidsverlies. Dat heb ikzelf ervaren. Het snelheidsverlies is niet heel erg groot, maar het is er wel degelijk. Ik vind het zelf wel gek dat je een kabel langer dan 2m nodig hebt voor internet, maar de ligging is een cruciale rol hierin inderdaad. Ik heb het geluk dat mijn stekker direct onder de pc zit, powerline erin en dan een verlengstekker in de powerline ;).

@de Boer, daar zullen we het dan op houden, ik denk dat dit de meest logische verklaring is van onze meningsverschillen.

hallo ik woon in een 1970 woning mijn pc is op het zolder en mijn router is in mijn woonkamer ik heb deze gekocht voor draadloos ASUS PCE-N53 maar soms wordt de snelheid 1mbps soms 3-4 uur van de 6 uur als ik op de pc zit mijn router is een G router(kwam ik vorige week pas achter(facepalm)) ik haal binnenkort glasvezel over een paar dagen zal ik dan gewoon draadloos doorgaan? want ik ga ook over op een isp van vodafone glasvezel ik verwacht een N router zou ik draadloos houden of over gaan op een powerline want als ik een ethernet kabel naar boven trek zie je gewoon de kabel want verbergen van kabel gaat niet echt lukken. Mijn huidige Isp is Online-adsl met de router Thomson TG784 dacht ik

waarom ik in de forum topic heb gevraagd om hulp ?

deze topic is lekker druk :p

Laatst bewerkt:
Idem dito. In het vervolg zou ik het erg van je appreciëren selcuk indien je niet zo'n lange zinnen maakt, want dat is erg moeilijk leesbaar.

Voor jouw doeleinden zou ik inderdaad powerline nemen. Devolo powerlinesetjes genieten mijn voorkeur. Je kan daarnaast ook creatief zijn en zelf een glasvezel ethernetkabel maken. Een vriend van mij kan dat zonder problemen ;). Ikzelf heb lang hetzelfde probleem gehad. Probeer echter om in een shop te kopen met het principe: niet tevreden, geld terug. Moest powerline niet werken bij jou, kan je dan alsnog kabels doortrekken..

Bovenaan