Powerline adapters op verschillende groepen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

ik heb pas geleden een set van 4 adapters gekocht.
alleen lukt het mij niet om verbinding te krijgen, dit komt waarschijnlijk omdat de adapters niet op dezelfde groep zitten aangesloten, maar ieder huis heeft toch meerdere groepen? wij hebben een best groot huis, en hebben zo'n 11 groepen aangesloten...

hoe kan ik dan toch deze adapters op meerdere groepen aansluiten? of is dat echt niet mogelijk.

Met vriendelijke groet,
Maurice Boelens

Hoi Maurice, ik heb je bericht even naar een nieuw topic verplaatst. Hier in het forum zul je sneller geholpen worden.

Dat gezegd hebbende, het is wel mogelijk om adapters over meerdere groepen aan te sluiten. Zelf heb ik het hier thuis ook. Wel iets kleinschaliger, 4 adapters over -uit mijn hoofd gezegd- 3 verschillende groepen.

Je zou het eventueel kunnen uitsluiten door twee adapters in dezelfde kamer aan te sluiten en met een laptop in de hand te kijken of je verbinding krijgt.

Wat zijn het eigenlijk voor adapters (merk / type)?

ik heb het idd al geprobeerd of het lukt in dezelfde kamer, en dat lukt uitstekend!
alleen zodra ik het in een andere kamer probeer lukt het niet meer.

ik heb deze set :
2 keer een D-Link Powerline HD Ethernet Starter kit

maar is het wel mogelijk om deze te verbinden met elkaar over verschillende groepen? bijvoorbeeld om de groepen te verbinden met elkaar?

of is dit helemaal niet mogelijk?
ik kan hier namelijk erg weinig over vinden op internet.

Laatst bewerkt:
en als je de groepen met elkaar moet verbinden (als dit de oplossing is) hoe moet dat dan?
ps: jaap terlouw, welk setje gebruik jij eigenlijk?

Laatst bewerkt:

Wes82

Senior Member
User systemen
Als de stroomkring in je huis verdeeld is over meerdere fases dan kan het signaal van je powerline niet van de stroomkring op fase 1 naar bijvoorbeeld de stroomkring op fase 2 lopen.
Dus dan is er via powerline geen connectie mogelijk.

Vele knooppunten (stopcontacten, ... ) tussen de adapters verzwakken ook het signaal.

Van groepen moet je eingelijk geen last hebben als de groepen op verschillende fase staan dan heb je geen signaal.
Dit kun je op lossen door een adapter op fase 1 aan te sluiten en een adapter op fase 2 en die met elkaar via een netwerk kabel te verbinden, alleen als je groepen op verschillende fase staan dan zal de 3e fase ook wel gebruikt zijn en moet je daar dus ook een adapter in steken en met de andere verbinden.
Ik neem aan dat je in een huis besig bent en niet in een fabriek of schip want dan kunnen ook ferquentie filters roet in het eten gooien.

Hallo,

ik heb pas geleden een set van 4 adapters gekocht.
alleen lukt het mij niet om verbinding te krijgen, dit komt waarschijnlijk omdat de adapters niet op dezelfde groep zitten aangesloten, maar ieder huis heeft toch meerdere groepen? wij hebben een best groot huis, en hebben zo'n 11 groepen aangesloten...

hoe kan ik dan toch deze adapters op meerdere groepen aansluiten? of is dat echt niet mogelijk.

Met vriendelijke groet,
Maurice Boelens
Probeer eerst eens of e werken als je ze alle vier op 1 stekkerslof aansluit. Als dat gaat, dan weet je dat de apparaten ieder op zich wel werken.

Daarna laat je er 1 in het stopcontact van je PC zitten en met 1 van de anderen ga je lopen door je huis. Houd bij waar ie het doet en waar niet.

Zoals al aangegeven door enkele anderen: als je een huis hebt waarin meerdere fasen binnenkomen heb je weinig aan die dingen. Dan kan je beter een fatsoenlijk access point nemen en een paar PCI WLAN kaartjes (resp 30 en 16 euro per stuk) en dan ben je toch nog goedkoper en flexibeler uit.

Vriendelijke groeten,

Jan Verhoeven
De linuxman

@ fruttenboel Waarom heb je er niks aan als er verschillende fasen je huis binnen komen?
Je kan toch gewoon de fasen met elkaar laten werken door in elke fase een adapter te steken en die op 1 switch aansluiten. Kost je alleen 3 extra adapters.

Wes82

Senior Member
User systemen
@ fruttenboel Waarom heb je er niks aan als er verschillende fasen je huis binnen komen?
Je kan toch gewoon de fasen met elkaar laten werken door in elke fase een adapter te steken en die op 1 switch aansluiten. Kost je alleen 3 extra adapters.
Ik denk dat hij bedoelt dat je powerline-installatie duurder gaat worden met 3 extra adapters dan een draadloze router en wat draadloze netwerkkaarten.

Het werk wel op verschillende fasen alleen kan hij mischien niet de volle snelheid behouden.
Dat het niet werk met 4 adapters ligt er aan dat je vanaf je modem naar een router moet(neem gewoon de goedkoopste hoeft niet draadloos)vanaf de router naar een adapter,de anderen gewoon in de wandcontactdoos bij de computer

Ik denk dat hij bedoelt dat je powerline-installatie duurder gaat worden met 3 extra adapters dan een draadloze router en wat draadloze netwerkkaarten.
precies, wes, jij snapt het. je zou zomaar een chemical engineer kunnen zijn. :mrgreen:

met in iedere fase een PL adapter die dan weer met een gigabit switch gekoppeld moeten zijn ben je alleen aan de koppeling een vermogen kwijt. heb je nog geen enkele pc aan je netwerk hangen.

dan komt het brabantse gezegde erbij: dan wordt den beugel groter dan de koei :?

Het werk wel op verschillende fasen alleen kan hij mischien niet de volle snelheid behouden.
Dat het niet werk met 4 adapters ligt er aan dat je vanaf je modem naar een router moet(neem gewoon de goedkoopste hoeft niet draadloos)vanaf de router naar een adapter,de anderen gewoon in de wandcontactdoos bij de computer
en anders laat je een utp kabel langs de cv buizen lopen. zie je niks van maar je hebt wel gigabit snelheid overal waar je wilt.

of heb je ook draadloos cv? :mrgreen:

ik denk dat ik dan inderdaad verschillende fases in huis heb, alleen gebruik ik juist deze oplossing omdat er dan geen gaten geboord hoeven worden en dat er geen kabels getrokken hoeven worden.

maar dat is dan helaas niet mogelijk met verschillende fases.
ik zal eens even met me vader overleggen of hij zin heeft om wat extra kabeltjes te leggen... zoniet dan is alleen marktplaats nog een oplossing :(

TTE

Senior Member
User systemen
Je moet even uitzoeken welke groepen op welke fase zitten.

Meeste huizen hebben 2 fasen maar misschien hebben jullie er 3. Elke fase is weer verdeeld in groepen.

Ik heb bij mijzelf in de meterkast en schema gekeken en aan de hand daarvan de contactdoos met daarin de powerline adapter op de goede fase aangesloten.

Maar het probleem blijft dat je dus niet zomaar elk willekeurig stopcontact kunt gebruiken.

wij hebben zelfs 4 fases, alleen me vader laat een electricien komen, en laat de fases weer 1 worden, dan is er ook geen gezeik meer :)

de vorige bewoners hebben namelijk 4 verschillende fases in de meterkast gedaan, dus het is gelukkig wel mogelijk om dat te veranderen :)

wij hebben zelfs 4 fases, alleen me vader laat een electricien komen, en laat de fases weer 1 worden, dan is er ook geen gezeik meer :)

de vorige bewoners hebben namelijk 4 verschillende fases in de meterkast gedaan, dus het is gelukkig wel mogelijk om dat te veranderen :)
VIER fasen?

Er worden er per centrale maar 3 aangemaakt. Iedere fase loopt 120 graden achter op de andere.

Vier verschillende fasen is onmogelijk (tenzij je die ene fase zelf draait met een aggregaat).

Ik denk dat je dingen door elkaar aan het halen bent.

Als je electrisch kookt dan heb je meestal drie fasen. De rest van de apparatuur draait meestal op 1 fase. Tenzij je een XTC extruder in je schuurtje hebt staan. :mrgreen:

Als je van 4 fasen 1 maakt, dan moet ook je grondstop veranderd worden en ik weet niet of dat gaat. Ik meen dat je per fase maar 63 ampere mag zekeren. Dat is dus 4 groepen van 16A per fase.
Jullie hebben 11 groepen en om die dan op 1 fase te gaan zetten zal de electricien niet gauw doen lijkt me.

WLAN is leuk, maar traag. Maximaal 72 Mbps en als er beton in de weg zit wordt het er niet beter op.
Je zou repeaters kunnen plaatsen op strategische plekken (bv de Longshine WA5-45)

Vertel je pa maar dat een WLAN signaal altijd te kraken is en een UTP kabel nooit.

Er zullen toch wel een paar snoertjes over de muur lopen? Of heb je ook draadloze schemerlampen? Je kan de UTP ook onder de plint laten lopen. Of onder de vloerbedekking (bij de plint). Of door de kruipruimte. Of langs de buitenmuur.

Wes82

Senior Member
User systemen
WLAN is leuk, maar traag. Maximaal 72 Mbps en als er beton in de weg zit wordt het er niet beter op.
Je zou repeaters kunnen plaatsen op strategische plekken (bv de Longshine WA5-45)

Vertel je pa maar dat een WLAN signaal altijd te kraken is en een UTP kabel nooit.

Er zullen toch wel een paar snoertjes over de muur lopen? Of heb je ook draadloze schemerlampen? Je kan de UTP ook onder de plint laten lopen. Of onder de vloerbedekking (bij de plint). Of door de kruipruimte. Of langs de buitenmuur.
Ik sluit me aan met de denkwijze van fruttenboel. Er gaat niets boven een gewone UTP-kabel. Werkt altijd. Als er een mogelijkheid is zou ik zeker UTP-kabel gebruiken.

Zowel met powerline als met draadloos geldt de regel: Hoe verder van elkaar, hoe trager de verbindingssnelheid. Er zijn veel variabelen die een invloed hebben op de verbindingssnelheid van zowel draadloos internet als internet via de stopcontacten.

Er zijn wel degelijk oplossingen om powerline over meerdere fasen te laten lopen - maar die zijn tamelijk duur. Eerlijk gezegd lijkt me de beste oplossing een combinatie van technieken - bijvoorbeeld een backbone van ethernetkabel, wireless waar bewegingsvrijheid gewenst is en powerline om niet door élke muur kabels te hoeven trekken.

We hebben om precies te zijn 12 groepen die onderverdeelt zijn in 4 "grotere" knoppen/groepen (dacht dat dat de fases waren).

maar ik ga morgen nog even met de powerline aan de slag, misschien dat ik uit de vorige reacties wat wijzer ben geworden...

in ieder geval bedankt, en als het me is gelukt laat ik het weten, en zal ik gelijk vertellen waar het aan lag.

als het niet is gelukt laat ik dat ook even weten ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan