Potentiële CPU/Moederbord aankoop

JB56

Senior Member
Waarom frustreert dat dan ?
Omdat je games niet meer speelbaar zijn of alleen vanwege de wetenschap dat je de maximaal mogelijke FPS niet haalt ?
Gewoon de framecap op 110 zetten en je hebt nergens meer last van.
Hmja, soms denk ik dat mensen veel meer op de cijfertjes letten en wat dan maximaal haalbaar is dan op de daadwerkelijke beeldkwaliteit.
Maar goed, als dat je ding is, wie zijn wij dan? ;)

Rajiyn

Member
Hmja, soms denk ik dat mensen veel meer op de cijfertjes letten en wat dan maximaal haalbaar is dan op de daadwerkelijke beeldkwaliteit.
Maar goed, als dat je ding is, wie zijn wij dan? ;)
Nou het is niet dat ik de game om lowest zet om beste performance te halen. Ik probeer hier een middenweg in te vinden. Van 140 naar 120 fps in game is nog geen ramp, maar van 60 naar 40 mid-game natuurlijk wel. Singleplayer games met storyline en dergelijke probeer ik wel op highest te spelen om te genieten. Competitief wil je niet achter lopen op concurrentie, dus vandaar. Ieder zn ding natuurlijk.
Tja... hoeveel is stutter-free Battlefield 1 / 5 spelen je waard?
Ja dat is en blijft een lastige vraag. Hopen dat Ryzen 3 nog schepje erbovenop doet.

wailingwimmy

Senior Member
Dat je graag een hoge framerate haalt op je 144hz monitor snap ik.
Dat een drop van 144 naar 120hz je frustreert vond ik gewoon een beetje vreemd.
Ik persoonlijk zou Geen 600 euro overhebben voor een kleine prestatie winst, kan je echt een grote stap maken dan is dat wat anders.
Je kan wachten tot ryzen 3 goed verkrijgbaar is of totdat Intel met een antwoord komt.
Tot die tijd dan je huidige CPU een flinke OC geven.

TrueTactiX

Senior Member
Een 1080ti icm elke cpu gaat je alsnog geen (continue 144fps geven, zelfs niet op low settings op 1080p (multiplayer scenario, uit eigen ervaring! icm 8700k 5ghz)

Zelfs een 2080ti heeft er af en toe moeite mee heb ik gehoord (een vriend van me speelt 9900k/2080ti op competitieve settings en die heeft ook af en toe framedrops)

Forum m8

Senior Member
Ik persoonlijk zou Geen 600 euro overhebben voor een kleine prestatie winst, kan je echt een grote stap maken dan is dat wat anders.
Je kan wachten tot ryzen 3 goed verkrijgbaar is of totdat Intel met een antwoord komt.
Het gaat niet om een drop van 144 naar 120, maar naar 40 fps. En dat is inderdaad irritant. Wellicht heeft dat er ook wel aan bijgedragen dat ik BF1 zo slecht vond; omdat het gewoon niet lekker draait op een i5 (incl. 6600K)

Ja dat is en blijft een lastige vraag. Hopen dat Ryzen 3 nog schepje erbovenop doet.
Reken er maar niet op.

Rajiyn

Member
Helaas levert die OC dus instabiliteit op. Hogere FPS ten kosten van meer en diepere FPS drops. De drop naar 120 is ook te doen hoor. Gaat meer naar de hevigere drops onder 60 FPS

Gideon98

Senior Member
Wat zijn de temperaturen van je CPU? Dit zou thermal throttling kunnen zijn. Als je dan gaat overklokken wordt je spelervaring alleen maar slechter.

• Like
Waarderingen: JB56

JB56

Senior Member
Wat zijn de temperaturen van je CPU? Dit zou thermal throttling kunnen zijn. Als je dan gaat overklokken wordt je spelervaring alleen maar slechter.
Zou je best wel een punt mee kunnen hebben. Heel logisch is het anders niet, dat je FPS omlaag gaat als je overklokt. Ook een voeding die het even niet meer aan kan zou de oorzaak kunnen zijn.

Rajiyn

Member
CPU Temps (AIO Cooler)
Idle = 40 graden
Load = 60 graden

Voeding 750W G3 Plus GOLD

Ik doe de OC via de Asus BIOS. Zit een standaard functie voor de OC. Aangezien mijn systeem die al niet normaal kon draaien, heb ik het daarbij gelaten. Doe ik iets fout?

Laatst bewerkt:

JB56

Senior Member
Ja. Je gebruikt de rommel ... Mea culpa : de tool van Asus voor oc...
Ach, het kan geen kwaad.
Natuurlijk kan een handmatige OC betere resultaten bereiken. Aan de andere kant: voor een noob is dat best lastig, je moet je echt wel inlezen. Daar nemen veel mensen domweg de tijd niet voor, als ze al genoeg floppycarambyte begrijpen.....Bovendien kan het ook fout gaan.

wailingwimmy

Senior Member
Ik moet mijn eerste cpu nog opblazen met 1,7v. Die dingen gaan niet zo maar kapot.
Je CPU blaas je niet op @1,7v maar hij degradeert helaas wel.
Je hebt dan steeds meer voltage nodig voor dezelfde clocks, spreek helaas uit ervaring.
Heb al 0,05v meer nodig dan in het begin om hem stabiel te houden.

Maar het nadeel van de bios auto OC is dat er meer voltage op wordt gezet dan nodig.
Zorgt voor hogere temps en dus evt. throtlling.

Gideon98

Senior Member
De temps van je CPU zijn prima. Het zouden eventueel ook nog de VRM's op je moederbord kunnen zijn.
Met waterkoeling wordt je CPU uitstekend gekoeld, maar de VRM's worden niet gekoeld.

Je zou met de tool CPU-Z de clockspeed van je CPU in de gaten kunnen houden tijdens het gamen. Als je deze ineens ziet dalen en het spel begint te hikken weet je waar je verder moet kijken.

Bovenaan