Potentiële CPU/Moederbord aankoop

Rajiyn

Member
Hallo iedereen,

Ik zit momenteel met een vraagstuk waarbij ik wellicht hulp kan gebruiken. Ik heb 3 jaar geleden mijn computer gebouwd met de volgende specs:

- MSI GTX 970 Gaming 4G - Grafische kaart
- EVGA 600B Bronze - Voeding ( intern )
- Samsung 850 EVO MZ-75E500 - Solid state drive
- Intel Core i5-6600K - Processor
- ASUS Z170-A - Moederbord
- Kingston HyperX FURY - Geheugen 16 GB (2x8 GB) 2133 MHZ

Onlangs heb ik zowel mijn PSU geupgrade naar EVGA 750 G3 PLUS Gold en mijn videokaart naar EVGA GTX 1080 ti FTW3.

Mijn EVGA GTX 1080 ti FTW3 draait dus met een Intel Core i5-6600K - Processor.
Mijn vraag daarom: Is mijn systeem toe aan een nieuwe CPU en daarbijhorende MOBO EN hoeveel FPS zou ik hier extra mee behalen?

Peter87

Geband
Hallo iedereen,

Ik zit momenteel met een vraagstuk waarbij ik wellicht hulp kan gebruiken. Ik heb 3 jaar geleden mijn computer gebouwd met de volgende specs:

- MSI GTX 970 Gaming 4G - Grafische kaart
- EVGA 600B Bronze - Voeding ( intern )
- Samsung 850 EVO MZ-75E500 - Solid state drive
- Intel Core i5-6600K - Processor
- ASUS Z170-A - Moederbord
- Kingston HyperX FURY - Geheugen 16 GB (2x8 GB) 2133 MHZ

Onlangs heb ik zowel mijn PSU geupgrade naar EVGA 750 G3 PLUS Gold en mijn videokaart naar EVGA GTX 1080 ti FTW3.

Mijn EVGA GTX 1080 ti FTW3 draait dus met een Intel Core i5-6600K - Processor.
Mijn vraag daarom: Is mijn systeem toe aan een nieuwe CPU en daarbijhorende MOBO EN hoeveel FPS zou ik hier extra mee behalen?
Die 6600k bottleneckt jouw 1080TI wel erg. Ik zou inderdaad een andere CPU nemen, gelukkig komen er speciale gaming CPU`s uit over ander halve week, de AMD Ryzen 3000 serie.

Rajiyn

Member
FPS als in Frames Per Second... Nee maar voornamelijk games zoals Ghost Recon Wildlands, Apex Legends, League of Legends, Final Fantasy XV.

Rajiyn

Member
Die 6600k bottleneckt jouw 1080TI wel erg. Ik zou inderdaad een andere CPU nemen, gelukkig komen er speciale gaming CPU`s uit over ander halve week, de AMD Ryzen 3000 serie.
Klopt hier houd ik dan ook zeker rekening mee. Maar gezien de prijzen van de 3rd Gen is het nog maar afwachten op de benchmarks.

Eighty Three

Senior Member
Dat is vrij normaal dat in game de fps schommelt, dat zou echter geen probleem voor de gameplay zijn. Ik heb het zelfde met een i9 9900k in veel shooters waarbij ik hoge fps haal tot 144 fps. Het zou wel vervelend zijn als je tijdens de drop in eens hoge frametime spikes krijgt, heb je daar ook last van? Zo ja kun je de fps cappen op 100fps en kijken of je dan nog last hebt van frametime spikes.
Als je frametime spikes hebt kan het beeld even stil staan.

JWL92

Senior Member
T hangt ook n beetje vd settings af die je gebruikt, alles op high / ultra loop je misschien nog tegen een gpu bottleneck
zou 2 weken wachten op amd's release, als de nummers bekend zijn kan je benchmarks bekijken om te kijken wat je mogelijke winst zou zijn.
Alles dat we nu roepen op ryzen 3 zou namelijk maar uit de lucht gegrepen zijn.

Rajiyn

Member
Dat is vrij normaal dat in game de fps schommelt, dat zou echter geen probleem voor de gameplay zijn. Ik heb het zelfde met een i9 9900k in veel shooters waarbij ik hoge fps haal tot 144 fps. Het zou wel vervelend zijn als je tijdens de drop in eens hoge frametime spikes krijgt, heb je daar ook last van? Zo ja kun je de fps cappen op 100fps en kijken of je dan nog last hebt van frametime spikes.
Als je frametime spikes hebt kan het beeld even stil staan.
Ik heb nooit dat het beeld echt stil hangt gelukkig.

T hangt ook n beetje vd settings af die je gebruikt, alles op high / ultra loop je misschien nog tegen een gpu bottleneck
zou 2 weken wachten op amd's release, als de nummers bekend zijn kan je benchmarks bekijken om te kijken wat je mogelijke winst zou zijn.
Alles dat we nu roepen op ryzen 3 zou namelijk maar uit de lucht gegrepen zijn.
Ik probeer zo hoog mogelijke settings om toch enigszins richting de 144 hz te komen. Bij sommige spellen is dit Medium, maar Apex is dit Ultra. Eens over de Ryzen 3, ben altijd Intel-boy geweest, maar misschien toch slim om keer overstap te maken.

Eighty Three

Senior Member
Dan zou ik het nog even bij je huidige setup houden. Je gaat het niet merken als je een paar fps boven de 110fps meer krijgt. Als je toch liever wil upgraden voor een stabielere fps zou ik afwachten wat ryzen 3 doet om er na een juiste keuze te maken.

Laatst bewerkt:

Luuk0161

Senior Member
Als je meer fps wilt halen in games zou ik in ieder geval geen Ryzen cpu gaan halen, want dan haal je nog minder frames als met je 6600k.

Forum m8

Senior Member
Koop een i7-9700K op een Z390 bord. Framerate gaat niet zozeer omhoog... maar vooral de dips gaan er uit.

Rajiyn

Member
Koop een i7-9700K op een Z390 bord. Framerate gaat niet zozeer omhoog... maar vooral de dips gaan er uit.
Dan is het mijn vraag of die 600 euro die verbetering waard is? Omtrent value/result.
Als je meer fps wilt halen in games zou ik in ieder geval geen Ryzen cpu gaan halen, want dan haal je nog minder frames als met je 6600k.
Ik heb eerder gehoord dat een Ryzen meer voor videorendering en zulke soortgelijke software is. Ik ben persoonlijk meer op zoek naar kracht in het gamen (hogere fps).

wailingwimmy

Senior Member
Ehm nou voor mijn gevoel is de fps verre van steady. Sommige games switcht de fps van 110 naar 144 en dat continue tijdens de game. Ik weet niet hoe dit kan, maar op een 144hz monitor frustreert dat enorm.
Waarom frustreert dat dan ?
Omdat je games niet meer speelbaar zijn of alleen vanwege de wetenschap dat je de maximaal mogelijke FPS niet haalt ?
Gewoon de framecap op 110 zetten en je hebt nergens meer last van.

Bovenaan