1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Pioneer VSX-309RDS Digital Signal Processor

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door Exto, 7 jul 2018.

1. Exto

Exto Senior Member

Sinds:
    9 aug 2015
    Geachte heren/dames,

Ik vroeg mij af of jullie mij konden helpen met het opnieuw aansluiten van mijn Pioneer VSX-409RDS aan mijn desktop. Ik heb er 1 grote speaker bij die ik graag wil aansluiten op mijn desktop. Echter heb ik de kabels op allerlei manieren geprobeerd maar ik krijg geen geluid. Ik ben immers ook vergeten hoe ik het toen der tijd aangesloten heb.

Ik heb 2 koperen draden aan de speaker gelinkt en daarvan ziet u op de 2e foto de uiteinden die in de VSX gestoken moeten worden. Verder 2 tulp kabels die zich naar 1 vormen. De enkele tulp zit in mijn PC geprikt.

Graag hoor ik of jullie mij kunnen vertellen in welke kanalen ik de 2 tulp kabels moet doen en de 2 koperen draden. vsx.jpg vsx2.jpg

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Zwart stop je in wit van cd-in
    Rood stop je in rood van cd in
    De koperen kabel sluit je aan op + en - van de front speaker.
    Zet wel de versterker op mono want je hebt maar 1 kanaal.
    Thats it! vsx2a.jpg

3. Exto

Exto Senior Member

Sinds:
    9 aug 2015
    Bedankt voor je reactie, ik ga het morgen proberen en zal het laten weten. Zal het nu maar niet doen aangezien m'n buren dat denk ik minder prettig vinden :)

4. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    @nutty als er maar een speaker is, kan TS die dan niet net zo goed in de center-speaker uitgang doen?
    Ik neem aan dat dat kanaal al mono is.
    Of zeg ik nu iets geks?

Edit: ha, ik denk dat de center-speaker het alleen doet bij 5-kanaals input, hier dus onbruikbaar.

Laatst bewerkt: 8 jul 2018
  5. DreDVD

DreDVD Senior Member

Sinds:
    25 nov 2013
    Gaat niet werken @nutty de tulp gaat van 2 naar 1 zegt TS en gaat in zijn PC dan moet het luidsprekersnoer toch in de uitgangen + en - van de frontluidspreker (correct me if i'm wrong)

6. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    Ik denk dat TS bedoelt dat de 2 x tulp naar 1 x 3,5 mm jack gaat. 3,5 mm jack is toch wel de standaard waar 99,99% van de PC's mee werkt. Post van Nutty klopt, al zou ik als ik TS was twee speakers regelen in plaats van eentje. Dit gaat gewoon ruk klinken.

Het zou kunnen wat je zegt. Je moet dan alleen wel even gokken of de rode of de witte tulp het kanaal draagt van de center en niet van de subwoofer. Softwarematig zou je in de PC dan moeten instellen dat je alleen een center hebt en dat alle informatie over dat kanaal heen moet .

Hoe dan ook gaat dit nooit mooi werken aangezien je het stereobeeld simpelweg niet hebt. Daarom ben ik ook van mening dat TS beter een nieuw paartje passieve speakers kan kopen. Hoeft - zeker tweedehands - de wereld niet te kosten.

7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Centerspeaker aansluitingen geven vaak niet alles weer,dus beperkt in bandbreedte,vaak afgekapt in het laag.
    Veel moderne versterkers kun je de bandbreedte instellen van de center,maar dat maakt het voor TS nog onnnodig ingewikkelder.
    Wanneer hij de versterker op mono zet heeft hij op dat kanaal de volledige stereoinformatie op 1 kanaal,aangesloten zoals ik voorstelde.
    Lol,ja twee kanalen is toch geen luxe meer hey in deze tijd.

Wormwiel vindt dit nuttig.
  8. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Hij bedoeld dat de kabel van twee losse stekers (dual cinch) naar 1 steker gaat (stereo mini jack).
    Precies wat je nodig hebt om van mini jack (lijn out pc) naar dual cinch (amp) te gaan,dus daar mankeert niks aan

9. Exto

Exto Senior Member

Sinds:
    9 aug 2015
    Allereerst iedereen hartstikke bedankt voor de reacties! Het is gelukt, het was even het goede gaatje zoeken aan de achterkant van m'n PC maar hij werkt nu. En ik moet zeggen het klinkt geweldig!

Het was inderdaad een 3,5mm jack waar die 2 tulp kabels naar werden omgevormd.

Bedankt alle helden!

10. FeaR

FeaR HWI Forum Crew

Sinds:
    11 jul 2008
    Daar heb ik nog nooit van gehoord.

11. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ik weet het niet zeker, maar volgens mij moet je een bron aansluiten op de center-ingang en die komt dan versterkt uit de center-speaker-uitgang. Daar zou je dus links of rechts op kunnen aansluiten maar dan heb je dus alleen links of alleen rechts.
    Van de andere kant: deze receiver heeft geen mono/stereo instelling dus je zult in alle gevallen alleen links of alleen rechts hebben.
    Het beste zou zijn een setje speakers kopen voor stereo of van het line-signaal al mono maken. Dat laatste kan mischien softwarematig in de pc.
    Normaal zou ik als ik maar één kant versterk de balansknop helemaal naar die kant draaien. Maar een balansknop heeft deze receiver ook niet.

Ik heb behalve twee speakers in de woonkamer op speakers A één speaker in de keuken op speakers B rechts. Op speakers B links heb ik een dikke weerstand 8 ohm 34 watt zodat die niet naar de mallemoer gaat.

Laatst bewerkt: 10 jul 2018
  12. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja,hij kan de speaker op center aansluiten,en ook al is er niks op de andere kanalen aangesloten zou dat moeten werken.
    Maar omdat hij een enorme leek is (hij gaf aan al niet te weten waar de kabels voor waren!) en je om de center goed in te stellen verder in de settings moet duiken (instellen van large,small etc) heb ik maar de simpelste oplossing voorgesteld.
    Maar center zou inderdaad wel een betere oplossing geweest zijn.
    Maar of iemand die 1 speaker aansluit en het allemaal geweldig vindt klinken daar nu mee zit betwijfel ik.

13. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Dat kwam in het verleden wel voor,toen waren de instellingen om dat aan te passen niet altijd beschikbaar.
    Omdat de center speaker vaak klein is,werd (ter bescherming) de bandbreedte beperkt tot 200 hz oid naar het laag toe.
    Zelfde gold voor de surrounds.

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Je hebt gelijk,dat had ik niet verwacht,tja hoogste tijd om twee speakers aan te schaffen,stereo klinkt zoveel beter lol.