Perfecte toetsenbord voor blind typen (geen gamen)

Beste allemaal,

Laatst ben ik super geholpen met het bouwen van mijn desktop op deze site, en bij een nieuwe desktop wil ik ook graag mijn oude toetsenbord vervangen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. hieronder mijn eisen die ik voor een toetsenbord heb:
1. Ik geef het liefst geen geld uit aan rgb, verlichting of andere opsmuk. Doordat ik blind ben en dus altijd blind typ hecht ik geen waarde aan de zichtbaarheid van toetsen. Als het er toevallig op zit is het niet erg, maar ik geef er bij voorkeur geen extra geld aan uit.
2. Ik denk erover voor cherry MX blue te gaan, brown is ook een optie. Het toetsenbord zel gebruikt worden om lange stukken tekst te typen.
3. Volumeknoppen zijn een fijne bijkomstigheid, maar anders is een optie in combinatie met een FN toets ook geen probleem.
4. Ik gebruik geen numpad, maar wederom is het geen probleem als deze er wel op zit omdat er geen muis naast hoeft te liggen.

Hebben jullie enig idee van een toetsenbord dat past bij deze eisen? Ik vind het belangrijk een duurzaam en stevig toetsenbord te kopen waarmee ik de komende jaren vooruit kan. Wat de prijs betreft zou ik het liefst niet boven de 125 euro gaan, minder mag natuurlijk altijd:)

Ik heb zelf het merk leopold gevonden waar ik goede dingen over lees. Wat is jullie mening hierover, of welke andere merken raden jullie aan? Alvast bedankt voor de hulp!

Flipking94

Senior Member
User systemen
Ikzelf heb mx blues en ik kan je vertellen dat het uiterst prettig typt, maar erg luid! Als je blind bent hoor ik altijd zeggen dat je je meer focust op het gehoor, dus dan zou ik de brown switches eerder aanbevelen, om niet als storend te ervaren.

Ducky levert een aantal zeer degelijke en robuuste bordjes, zonder veel poespas :). Zou die dan ook aanbevelen!

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ik gebruik zelf al vele jaren Logitech toetsenboarden die mij op de een of andere manier het meest bevallen waarbij ik zelf niet zo kijk naar het soort switch wat erin zit. Het is vaak ook een kwestie van persoonlijke smaak en de beste manier toch blijft om ze uit te testen welke type ervaring jou het beste kan bevallen. Qua levensduur zou ik mij niet zo'n zorgen maken want ik heb hier goedkope Logitech toetsenboarden liggen die al heel wat jaren oud zijn en nog prima functioneren. Dat is vaak toch een kwestie van hoe je typt en ook natuurlijk altijd uitkijken met knoeien want zelfs het duurste toetsenboard houd daar niet van.

MZw

Senior Member
User systemen
Ik gebruik een Cooler Master Trigger-Z met Cherry MX-Brown en dat bevalt heel goed. Zelfs de MX-Brown zijn niet stil, dus ik zou zeker niet voor de nog luidere Blue gaan. Bedenk dat een mechanisch toetsenbord altijd dikker is dan een gewone, een polssteun is dus zeker aan te raden.
Bijvoorbeeld deze Cooler Master met originele Cherry MX-Brown, Querty-layout, polssteun en numpad:
https://nl.hardware.info/product/417456/cooler-master-masterkeys-mk750-cherry-mx-brown
Tegen meerprijs leverbaar zonder numpad als MK730: https://nl.hardware.info/product/512617/cooler-master-mk730-rgb-cherry-mx-brown-black-us

Er zitten multi-media toetsen op, maar volumeregeling (bij mij F10 en F11), heb ik nog niet goed kunnen vinden. Hierbij de link naar CM:
https://eu.coolermaster.com/en/peripheral/keyboards/masterkeys-mk750/

Laatst bewerkt:
Ikzelf heb mx blues en ik kan je vertellen dat het uiterst prettig typt, maar erg luid! Als je blind bent hoor ik altijd zeggen dat je je meer focust op het gehoor, dus dan zou ik de brown switches eerder aanbevelen, om niet als storend te ervaren.

Ducky levert een aantal zeer degelijke en robuuste bordjes, zonder veel poespas :). Zou die dan ook aanbevelen!
Thanks voor je reactie. Inderdaad zullen blue switches flink luid zijn, maar ik werk meestal toch met een koptelefoon voor de spraak output van mijn pc, dus daar heb ik relatief weinig last van, maar ik denk dat ik daarom toch maar voor brown switches ga. Ducky ga ik even opzoeken.

Ik gebruik een Cooler Master Trigger-Z met Cherry MX-Brown en dat bevalt heel goed. Zelfs de MX-Brown zijn niet stil, dus ik zou zeker niet voor de nog luidere Blue gaan. Bedenk dat een mechanisch toetsenbord altijd dikker is dan een gewone, een polssteun is dus zeker aan te raden.
Bijvoorbeeld deze Cooler Master met originele Cherry MX-Brown, Querty-layout, polssteun en numpad:
https://nl.hardware.info/product/417456/cooler-master-masterkeys-mk750-cherry-mx-brown
Tegen meerprijs leverbaar zonder numpad als MK730: https://nl.hardware.info/product/512617/cooler-master-mk730-rgb-cherry-mx-brown-black-us

Er zitten multi-media toetsen op, maar volumeregeling (bij mij F10 en F11), heb ik nog niet goed kunnen vinden. Hierbij de link naar CM:
https://eu.coolermaster.com/en/peripheral/keyboards/masterkeys-mk750/
Dank voor je reactie. Ik gebruik een leesregel bij mijn pc die de output omzet naar braille, deze is ook relatief hoog dus het zal een kwestie van uitproberen worden wat goed bij elkaar past en prettig typt. Het door jou gelinkte toetsenbord lijkt aan al m'n wensen te voldoen en gaat zeker op de shortlist.

Roel1966

Senior Member
User systemen
@jesse00 , mag ik je trouwens complimenteren met het schrijven want ik vind dat echt knap hoe je dat volledig blind kan doen. Blind typen kan ik nog inkomen omdat ik zelf ook al jaren lang blind type maar wel dan op het scherm kan kijken. Enigste wat mij nu niet meer lukt is om simpelweg met 2 vingers of met 1 vinger typen want dan moet ik echt de letters gaan zoeken.

@jesse00 , mag ik je trouwens complimenteren met het schrijven want ik vind dat echt knap hoe je dat volledig blind kan doen. Blind typen kan ik nog inkomen omdat ik zelf ook al jaren lang blind type maar wel dan op het scherm kan kijken. Enigste wat mij nu niet meer lukt is om simpelweg met 2 vingers of met 1 vinger typen want dan moet ik echt de letters gaan zoeken.
Bedankt! Het blind typen is inderdaad niet erg moeilijk, en voor het lezen van wat er op het scherm staat gebruik ik een open source programma (nvda van www.nvaccess.org). Soms een leuke uitdaging gezien veel sites niet of niet goed toegankelijk zijn voor screenreaders, maar alsnog lukt het me prima een eigen pc te bouwen en ermee te werken.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Als ik het goed begrijp is dit geen mechanisch toetsenbord. Heb je er zelf ervaring mee? Voor de prijs lijkt het me een prima keuze maar ik denk dat ik toch wel graag mechanische switches wil nemen.
Ja, ik heb de voorganger (Stream XT) in gebruik en de 3.0 heb ik al krap drie jaar in de kast liggen als reserve. Als ik het goed onthouden heb zijn alleen de toetsen veranderd; volgens mij had de nieuwe de letters als witte kunststof geinjecteerd ipv er op geverfd ofzo.

Ik vind het mechanische toetsenbord verhaal maar een beetje een hype.

xzandr

Senior Member
User systemen
Nou hype, als je mechanisch gewend bent is het best wennen aan wat anders, het enige hype aan mechanische toetsenborden vind ik het geneuzel over switches.
Ik heb regelmatig nog een echt mechanisch toetsenbord op m'n bureau staan, geen idee wat voor switches er in zitten, en 't werkt niet echt lekker samen met m'n systeem. ;)

42127

Roel1966

Senior Member
User systemen
Eerlijk gezegd vind ik het ook maar een beetje een hype en daarbij ook de prijs soms gewoonweg belachelijk voor een toetsenboard. Zeker zit er wel verschil in diverse toetsenboarden maar dat staat naar mijn mening buiten of het wel of geen mechanische contacten zijn.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Nou hype, als je mechanisch gewend bent is het best wennen aan wat anders, het enige hype aan mechanische toetsenborden vind ik het geneuzel over switches.
Ik heb regelmatig nog een echt mechanisch toetsenbord op m'n bureau staan, geen idee wat voor switches er in zitten, en 't werkt niet echt lekker samen met m'n systeem. ;)

Bekijk bijlage 42127
Mechanische toetsenbord zijn voor twintig jaar uitgestorven geweest, maar nog steeds zijn er mensen niet gewend aan de scissor en dome toetsenborden? Huh wat? Ondertussen worden er alleen maar laptops verkocht met te platte toetsen onwerkbare layout en daar hoor ik niemand over, op mij en een handjevol harde kern Thinkpadders (zoals @nero355 ) na. Ofwel; hype.

Eerlijk gezegd vind ik het ook maar een beetje een hype en daarbij ook de prijs soms gewoonweg belachelijk voor een toetsenboard. Zeker zit er wel verschil in diverse toetsenboarden maar dat staat naar mijn mening buiten of het wel of geen mechanische contacten zijn.
Er zijn zeker ook echt gigantisch slechte "normale" toetsenborden, dus ik kan snappen dat sommige mensen wat doorschieten.

Ik heb bijvoorbeeld dit bord eens gekocht om 2e / 3e .. systemen te bedienen;
https://nl.hardware.info/product/5135/logitech-ultra-flat-keyboard
Maar dat is echt horror. Als je niet exact in het midden recht naar beneden aanslaat gaat de toets geeneens naar beneden...
Mijn pa had er ook zo eentje (tegelijk gekocht) en toen die van hem kapot ging heb ik mijn exemplaar kado gedaan (ben ik weer vanaf..)

Hmm, de meningen zijn duidelijk verdeeld. Dat ik een nieuw toetsenbord nodig heb staat vast, het ding dat ik nu gebruik heeft z'n beste tijd echt wel gehad inmiddels. Maar toch nog maar een keer goed bedenken of ik inderdaad cherry switches wil of dat iets goedkopers ook voldoet.

Flipking94

Senior Member
User systemen
Persoonlijk vind ik mechanisch gewoon een stuk fijner typen. Ik typ ook beduidend minder fouten, wel zo handig als je vrij lang aan het typen bent. Ik wil alvast niet meer zonder. De prijs was wel 3x zo duur als mijn vorige moederbord, maar het 'luxegevoel' is dat zeker waard!

Mechanische toetsenbord zijn voor twintig jaar uitgestorven geweest, maar nog steeds zijn er mensen niet gewend aan de scissor en dome toetsenborden? Huh wat? Ondertussen worden er alleen maar laptops verkocht met te platte toetsen onwerkbare layout en daar hoor ik niemand over, op mij en een handjevol harde kern Thinkpadders (zoals @nero355 ) na. Ofwel; hype.
De hype en idiote prijzen is vooral iets van de laatste 2 jaar ongeveer!

Voor die tijd was de prijs/prestatie/kwaliteit verhouding veeeel beter! :)

Ik heb bijvoorbeeld dit bord eens gekocht om 2e / 3e .. systemen te bedienen;
https://nl.hardware.info/product/5135/logitech-ultra-flat-keyboard
Logitech maakt ook troep IMHO die veel te vaak door teveel mensen is verkocht zonder dat er ook maar iemand eerst nadacht of überhaupt wensen had of eisen stelde! :-/

Het enige model dat ik kan aanraden is de K800 of een oude diNovo set waar de MX1000 bij zat :)

Verder vind ik de Microsoft Ergonomic 4000 nog steeds geweldig en kan de Sculpt versie daarvan ook niet al te slecht zijn denk ik ?!

Wat betreft mechanische toetsenborden is het eigenlijk een lastige tijd om een goed exemplaar voor een normale prijs te kopen!
Vooral als je aan een TKL exemplaar genoeg hebt...

Succes met de zoektocht en kudos voor de spelling van je reacties die beter is dan die van 90% van de mensen die wel kunnen zien ;)

Roel1966

Senior Member
User systemen
Er zijn zeker ook echt gigantisch slechte "normale" toetsenborden, dus ik kan snappen dat sommige mensen wat doorschieten.
Zeker, er is ook genoeg Chinese namaaktroep te koop maar door de bot genomen heb ik dan toch wel vrij goede ervaringen met de goedkopere Logitech toetsenboarden. Maar zelfs bij die types zitten er ook bij waarvan ik zeg van nee, dus daarvoor dat ik aanraad om altijd een toetsenboard uit te proberen en kijken hoe het je persoonlijk bevalt.

Laptop toetsenboarden, tja, nu heb ik toevallig nu een Lenovo Yoga 530 waarvan het toetsenboard mij op zich nog mee valt maar het is niets om er uren op zitten te typen.

Even een update, ik heb een paar dagen geleden het cherry stream3.0 toetsenbord binnengekregen. De kwaliteit is niet dat van een toetsenbord van over de 100 euro, maar het typt prettig, een hele verbetering ten opzichte van het toetsenbord dat ik eerst had. Mogelijk dat er binnenkort alsnog een mechanisch bord komt maar voorlopig ben ik voorzien. Dank allen voor het meedenken.

Bovenaan