1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC zet zichzelf uit na 10-15min

Discussie in 'Behuizingen en voedingen' gestart door UnexiistNL, 11 jun 2017.

1. UnexiistNL

UnexiistNL Member

Sinds:
    14 mei 2017
    Hallo,

Ik heb een probleem met mijn game pc van een maand oud welke ik zelf heb gebouwd. Het maakt niet uit of ik in game zit of niks doe uiteindelijk (10-15min) schakelt hij zichzelf uit en probeert opnieuw op te starten wat niet lukt en blijft dan in deze loop hangen. Als ik de voeding een tijdje uit zet (10 min) gaat alles gewoon weer aan de gang en kom ik weer in windows. Windows geeft in de logboeken code: Kernel-Power 41. Nu heb ik al het een en ander geprobeerd:

- Video kaart gedemonteerd en via de GPU op het moederbord booten (Zelfde resultaat)
    - Alle SSD's gedemonteerd en alleen via de SSD van windows booten (Zelfde resultaat)
    - CPU opnieuw gemonteerd evenals de NZXT kraken x62 koeler met Artic Silver 5 pasta (Zelfde resultaat)
    - BIOS geupdate naar de laatste versie (Zelfde resultaat)
    - Windows opnieuw geinstaleerd (Zelfde resultaat)

Dit zijn de Specs:

- Intel Core I7 7700K
    - Asus Maximus IX Formula
    - Asus Geforce GTX980 TI Matrix Platinum
    - Corsair Vengeance LPX Red 16GB DDR4-2133
    - Corsair Ax860i
    - Samsung Evo 840 250 GB
    - Samsung Evo 850 500 GB
    - NZXT Kraken x62
    - NZXT Notics 450 ROG Edition

Zijn er nog dingen die ik kan proberen voordat ik hem naar een expert breng?

Alvast vriendelijk bedankt,
    Patrick

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Andere voeding proberen kerel.
    En voor je dat doet zorgen dat niks overclocked staat

3. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Beetje jammer van die geheugenkeuze btw, kost je flink wat prestaties tov 3200mhz geheugen (10-20%).

Pak eens even de voeding eruit en controleer of de fan kan draaien, wellicht even een fan erop forceren. Even kijken naar de temperaturen van de CPU en wellicht de heatsinks op het moederbord. Iets wordt er te warm of faalt (hardware).

JensTX vindt dit nuttig.
  4. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Kernel power 41 kan ook te maken hebben met je audio drivers installeer de nieuwste hopelijk lost dat het op.

En anders moet je toch eens kijken of het niet aan de voeding ligt of aan een over clock.

5. UnexiistNL

UnexiistNL Member

Sinds:
    14 mei 2017
    Bedankt voor jullie input tot zo ver. Heb nu de voeding uit de case liggen en hij lijkt nu langer vol te houden. Echter de fan van de voeding draait niet ?? Wel als ik de PC opstart maar daarna niet meer... Ik ga de voeding eens onderzoeken want ik denk dat daar iets niet goed gaat.

6. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Die PSU is semi-passief, zolang hij wel kan draaien is het prima.

7. UnexiistNL

UnexiistNL Member

Sinds:
    14 mei 2017
    Tot nu toe blijft systeem nog aan de gang. Laat em voorlopig nog uit de case. Straks schuif ik hem er weer in om te zien of hij dan wel weer uutschakeld.

8. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Heb je ook geforceerde lucht erop moeten zetten of niet? Hoe om zit hij in de case (Fan naar boven of onder)?

9. UnexiistNL

UnexiistNL Member

Sinds:
    14 mei 2017
    Nee alleen maar uit de case gehaald, hij zit met zijn fan naar de onderkant. Filter is daar gewoon zuiver.

10. Nahoj Gnileh

Nahoj Gnileh Geband

Sinds:
    18 aug 2015
  11. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Nou als hij de voeding eruit pakt en het dan ineens goed gaat (mits het toeval is) is het niet vergezocht.

12. UnexiistNL

UnexiistNL Member

Sinds:
    14 mei 2017
    Nou we zijn enkele uurtjes verder en PC nog steeds niet uitgevallen. Voeding zit weer op zn plek en heb al enkele uurtjes GTA V erop zitten. Toch een stekker niet goed gezeten of klem onder of tussen de voeding ? Geen idee nu ligt alles vrij en goed dus daar kan het niet meer aan liggen.

Wat heb ik gedaan:

Voeding uit zijn bracket gepakt en weer terug gezet lol.

Ik hou jullie op de hoogte als hij weer faalt!.

Bedankt voor het meedenken!

13. UnexiistNL

UnexiistNL Member

Sinds:
    14 mei 2017
    Nou paar dagen verder, PC toch nog uitgevallen wel 4x op een avond maar daarna heel de nacht + dag erna gewoon aangestaan zonder uitvallen :S. Is er een programma dat kan zien waarom de PC zichzelf wil uitschakelen? ik bedoel het is een Computer, hij zet zich om een reden uit dan moet er toch iets zijn dat aangeeft waarom?

14. ACB41

ACB41 Senior Member

Sinds:
    8 feb 2013
    Kijk eens in het Windows logboek. Staat onder systeembeheer in het configuratiescherm.

15. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    Heb je ook de bios gereset?

16. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Wat staat het met de temperatuur van je CPU, monitor die eens goed. Wat zegt de voeding, je kan deze uitlezen in de i-uitvoeringen.
    De kernel fout beschrijft volgens mij gewoon een onverwachte power-off. Als je verder niets in logs kan vinden en je temperaturen zijn okay, zou je iig ee andere voeding kunnen proberen.

Las in je user-systeem beschrijving dat je het systeem hebt opgestart zonder de CPU-power aangesloten te hebben. Dit wil nog wel eens vervelende gevolgen hebben, maar het hoeft niet.

Doe eens een goede memory test, of probeer 1 bankje en test ze individueel allemaal zo.

17. UnexiistNL

UnexiistNL Member

Sinds:
    14 mei 2017
    Mijn CPU temperatuur blijft onder full load rond de 55 graden echter valt mij PC ook uit zonder dat ik iets doe dus gewoon in windows zit.

Klopt was dat vergeten die voeding voor de CPU maar is dit nadelig voor CPU of moederbord?

Dat met de memory ook al geprobeerd, verschillende slots en maar met 1 booten. Ook windows opnieuw geinstaleerd en bios geupdate en ook gereset. Geen overclock, zonder videokaart, hardeschijven eraf allemaal zonder resultaat.

18. UnexiistNL

UnexiistNL Member

Sinds:
    14 mei 2017
    Hallo mensen,

Lang geen update meer gehad. PC bleef echter constant uitvallen en opnieuw opstarten. Ik heb uit mijn oude rig de voeding gehaald en deze in mijn nieuwe PC gezet. ik speel nu alweer een kleine maand zonder problemen te ondervinden.

Wat me opviel is dat als je zoekt op Corsair Ax860i dan staat het bezaait met klachten over uitvallen van PC's nu vroeg ik me af wat zijn jullie ervaringen met deze voeding? Sommige mensen hebben in 6 maanden tijd de voeding 3x opgestuurt :S.

Ik heb mijn voeding ook ter reparatie aangeboden en de beste man in de winkel kon me al vertellen dat ik waarschijnlijk een nieuwe zou krijgen. Waarom hij dit zo zei weet ik niet maar ik denk dat de 860i een probleem kindje is.

19. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Vraagje: Ga je deze tussenstap-voeding nog wel in je systeem-lijst benoemen?
    Als de 860i weer terug is van z'n rma reisje, ga je die (of een nieuwe/vervangen 860i) dan weer in je systeem gebruiken?

20. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ja als het goed gaat hoor je er weinig van.
    Jammer, een voeding van dik 200 pleuri en dan doet hij het niet.
    Als het vervangend exemplaar dan maar in orde is.

Laatst bewerkt: 17 jul 2017