1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC voor Presonus Studio one professional

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door mr. nice, 27 jan 2018.

1. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik zou geen 3000rpm ventilators willen, zelfs niet als pwm. Hoe harder het draait hoe groter de slijtage. Met een X62 met goede fans en een goede behuizing met goede fans, zou ik eerst maar eens de temperaturen afwachten.

Ik had de SSD's toegevoegd, vanwege stil, zuinig en een meerprijs die te overzien valt. Voor een HDD die 200Mb/s lezen haalt zul je nog flink moeten zoeken, een 5400tpm zit eerder rond de 130Mb/s en een 7200tpm rond de 180Mb/s. De grootte van de platters kan dit verder nog beïnvloeden.

mr. nice vindt dit nuttig.
  2. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik zou sowieso nooit meer voor HDD’s gaan, zeker als het gaat om een werk computer...
    Draaiende onderdelen... Maar die X62 heeft prima ventilators er al op zitten (heb zelf de X52) en die van mij koelt een i7 3930k (wat een mega heethoofd is...) al prima op de stille stand.

3. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Ik ga dan toch voor de x62 fans met 2x Noctua NF14A PWM 1500 rpm voor in de R6. Kan later altijd nog switchen.

4. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ja helemaal prima toch :)

5. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Je kunt de Fractal Fans die je uit het front haalt ook in de bodem plaatsen als extra intake en kies voor de open layout van het toppanel. Let bij de R6 op dat er uitvoeringen zijn met en zonder USB-C.
    Ik zou ook nog even kijken naar de nieuwe Fractal Meshify S2, die heeft eveneens 3x14cm fans (waarschijnlijk zelfde frame), maar met het mesh front een beter koeling.
    http://www.fractal-design.com/home/product/cases/meshify/meshify-s2

6. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Het grote verschil tussen SSD en HHD is de toegangstijd, zeg maar hoe snel hij reageert op een vraag naar data.
    Die ligt bij een SSD vele malen lager dan bij een HDD en je merkt dit bij dagelijks gebruik doordat je PC veel sneller aanvoelt, alles reageert vlotter. dat verschil ervaar je en laat zich niet zien in laadbalkjes.
    Hier komt ook het oude advies van 1 schijf voor je windows, 1 schijf voor je plugins en 1 schijf voor je samples vandaan.
    Je compenseert de lange reactietijd door de acties over verschillende schijven te verdelen, je hoeft zolang niet op het volgende datablok van een andere schijf te wachten omdat deze al klaar wordt gezet terwijl een andere schijf met zijn actie bezig.
    Raid werkt ook volgens dit principe maar ook bv. een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling van een auto werkt zo.
    je hoeft niet te wachten omdat de volgende versnelling in de 2de bak al klaar staat.
    Verder is het aantal IOPS belangrijk , het aantal acties wat de schijf in een bepaalde tijd kan uitvoeren.
    Die ligt bij een HDD, mede door de lange reacteitijd, ook veel lager.
    Dit merk bv. je als je 110 samples tegelijk moet laden.
    Dit is ook waar een NVME ssd weer beter presteert dan een AHCI ssd, die laden grote blokken niet alleen veel sneller maar kunnen ook veel meer kleine taken tegelijk aan.

Om dit lange verhaal nog iets langer te maken, mijn advies voor je opslag is:
    Of 1 grote NVMe highend ssd waar je gewoon alles opzet, of 1 kleinere budget NVMe ssd voor je windows + 2 sata ssd,s voor je plugins en samples.

7. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Verstandig, ik heb ooit zo,n 3000rpm fan gehad en dat is net een straaljager.
    Zelfs op zijn laagste RPM nog zeer duidelijk hoorbaar.
    ook is het gewoon overkill, je hebt het niet nodig.

8. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik zou voor die Intel 660p gaan als 2e SSD, die heb je ook in 2TB en is zeer goed geprijsd!
    1800 MB/sec en presteert prima ;)
    https://nl.hardware.info/product/472933/intel-660p-2tb

Laatst bewerkt: 9 feb 2019
  9. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    ASUS TPM-M R2.0

• Gebruik: TPM (Trusted Platform) Module
    • Info: Voor ASUS moederborden
    Ik zag deze bij het moederbord erbij staan, voor 14€.... verbeterde netwerk veiligheid of hoe moet ik deze toepassen?

10. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik zou voorlopig nog geen SSD aanschaffen met QLC-geheugen, zoals de 660p. De levensduur is bij QLC lager. Bij een tweede nvme SSD moet je ook altijd puzzelen waar de lanes vandaan worden gehaald. Dat gaat bij een Z390-moederbord bij x4 vaak ten koste van een PCIe-slot en dat mag dan weer niet het slot zijn waar je de thunderbolt kaart in wilt gebruiken.

11. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Aaj QLC bah ik wil minstens MLC.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Voor encryptie

13. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
  14. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Ik heb nog een vraag

Heeft het geheugen invloed op de IPC?
    Bij bedrijven die een DAW PC kant en klaar leveren zit meestal DDR4-2666MHz geheugen bij de x299 series, sneller heeft weinig invloed op de processing power geven ze aan, ik zet daar mijn vraagtekens bij, lagere latency heeft toch ook wel invloed en lagere toeganstijd?
    Er is toch een geheugen : processor snelheids verhouding? Kan iemand dat wat beter voor mij uitleggen?

Dank U allen al tot dusver voor het helpen meedenken!

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    X299 CPU's hebben veelal DDR4-2667 als max zonder te overklokken, dus sneller heeft dan geen zin. Lagere timings wel, maar dat vertellen de dozenschuivers er niet bij omdat ze traag spul gebruiken

Laatst bewerkt: 10 feb 2019
  16. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik leef nog in het sandy bridge E /DDR3 tijdperk maar volgens mij is er niet veel veranderd.
    Het geheugen en de CPU snelheid zijn afhankelijk van de baseclock van 100.
    De CPU krijgt zijn uiteindelijke snelheid via de multiplier, bv 45 x 100.
    Bij het geheugen praat met over ratio's maar in feite heb je ook een multilpier.
    DDR = dubble datarate , 2660 = 1333 dus een multiplier van 13,3 tov. de bclk van 100.
    Er is dus wel een geheugen/ proccesor snelheids verhouding maar die verandert constant door de turbo functie van intel.
    De multilpier verandert steeds en dat ook nog per core.
    Je CPU snelheid is dynamisch, je geheugensnelheid statisch.

Waar jij denk ik op doelt komt uit de tijd dat de CPU en geheugen snelheid afhing van de frontsidebus.
    De meeste CPU,s hadden een vaste multiplier (speciale OC modelen een beperkte range aan multilpiers) en de CPU/geheugen verhouding was altijd hetzelfde.
    Nu zijn multilpiers bij het geheugen niet lineair met de prestatie verbetering, hoe hoger de multilpier hoe lager de prestatie verbetering.
    Je wilde dus een CPU met een hoge FSB zodat je dezelfde geheugen snelheid had met een lagere geheugen multi, een goede CPU / geheugen snelheids verhouding
    Sinds de bclk is de cpu snelheid/ geheugen snelheids vehouding dus niet meer interessant.

Wat nog wel van betekenis is is de zogenaamde sweetspot, die geheugen snelheid waarbij de prestatie winst per snelheids verhoging optimaal is. bij DDR3 lag dat bij 1866, sneller geheugen was eigenlijk zonde van je geld.
    Bij DDR4 verwacht ik dat die bij 3600 ligt maar dat is en gok.

Zoals @Forum m8 al zegt is 2666 de std. geheugen snelheid van x299 en hoger is overclocken.
    De syteembouwers leveren dan 2666 geheugen mee omdat dit altijd stabiel werkt.
    Nu kan je met 2666 geheugen een lagere latentie halen met lagere timings.

Wil je absoluut geen risico,s dan zou ik 2666 met zo laag mogelijke timings kopen.
    Echter staan intel cpu,s erom bekend dat je zonder problemen 4000 + geheugens kunnen draaien.
    Zo snel mogelijk met zo laag mogelijke timings is dan het beste, alleen zijn die geheugens niet te betalen.
    Tenzij je goedkope samsung b-die geheugen zelf gaat overclocken, maar de wil je niet in een workstation.
    ( er zijn waren in de begin tijd van DDr4 geheugens van een paar tientjes die op hoog voltage 4000c12 haalden)

Maar alles hangt van je budget af, 3200 c14 lijkt mij ideaal voor jouw systeem maar die zijn wel wat duurder dan 3200 C!5/C16

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Het laatste stapje qua geheugen is altijd al excessief duur geweest. Ik zou geen 200 euro extra betalen voor cl14 over cl16

18. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    bij een quad kit scheelt het idd. wel erg veel, had ik niet verwacht.
    Dan idd. 3200 c16 nemen, het verschil lijkt me ook geen 200 euro waard

19. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Ik wil toch maar gelijk 32 GB, 4x8GB. Keuze is gevallen op G.Skill Ripjaws V black geheugen, heb dus de volgende opties:

€269 3000 c15-15-15-35 10 ns
    €357 3000 c14-14-14-34 9.33 ns
    €334 3200 c16-16-16-36 10 ns
    €343 3200 c15-15-15-35 9,38 ns
    €414 3200 c14-14-14-34 8,75 ns

Kan ik ook de baseclock 25% overklokken voor betere perstaties en hogere IPC?
    ASUS adverteerd ermee op de website....

"WS X299 PRO includes a dedicated base-clock (BCLK) generator that extends CPU and memory overclocking margins. This custom solution works in tandem with the TPU to enhance voltage and BCLK overclocking control, providing the flexibility to extract every ounce of performance from the Intel® Core™ X-series processors."

https://www.asus.com/Motherboards/WS-X299-PRO/

20. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik ben een beetje een geheugen freak die het snelste wil en heb daar geld voor over, dus zou ik voor die 3200 c14 gaan.
    Maar dat is meer voor het idee dan voor de werkelijke prestatie winst, je praat echt over hele kleine verschillen.
    Die 3000 c 15 voor 269 lijkt mij de verstandigste keuze.

En dat bclk overclocken lijkt me ook helemaal te gek want daar gaan vooral je geheugen prestatie echt van vooruit.
    Dat is weer net zoals vroeger met FSB
    Maar ik zou me daar eerst eens in verdiepen, het moet wel werken.
    Je gaat je systeem overclocken en je zult dus heel veel zelf moeten gaan instellen, XMP werkt dan niet meer.
    Het systeem stabiel krijgen kan wel eens heel veel tijd gaan kosten.
    ook zou ik dan investeren in helegoede koeling.
    Vind dat persoonlijk juist leuk maar je moet het wel willen.
    En als je dan toch gaat overclocken dan zou ik voor dit geheugen gaan;
    https://nl.hardware.info/product/397849/corsair-vengeance-lpx-rgb-32gb-ddr4-3200-cl16-quad-kit
    300 euro en prima overclockers:
    https://nl.hardware.info/reviews/79...eheugen-voor-coffee-lake-en-ryzen-overklokken