1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC voor fotobewerking

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door lucvr, 5 okt 2010.

1. lucvr

lucvr

Sinds:
    14 mrt 2005
    Ik zou een nieuwe pc willen aanschaffen (of laten samenstellen bij een plaatselijke dealer).
    Deze PC zal voornamelijk gebruikt worden om Photoshop CS5 en Lightroom 2 te draaien.
    Videobewerking zal ook sporadisch gebeuren.
    Ik dacht aan een i5 processor of een AMD X4 of X6.
    Als geheugen dacht ik een 6GB.

Nu lees ik hier op het forum dat Intel beter zou geschikt zijn voor videobewerking. Geldt dit ook voor fotobewerking.

Budget is 1000

2. Fedora

Fedora Senior Member

Sinds:
    12 feb 2009
    Intel is beter geschikt voor foto- en videobewerking met zijn i7 processors, deze beschikken immers over hyperthreading wat er voor zorgt dat je virtueel 8 cores hebt i.p.v. 4. Een i7 processor is dus voor alle multithreaded applicaties beter als een reguliere quadcore processor, zowel voor foto- als videobewerking dus.

Ik heb je een samenstelling gemaakt ervan uitgaande dat je niet gamede, maar ik heb er toch een degelijke grafische kaart bij gedaan voor sporadisch eens een spelletje op low - medium settings. Ook ben ik ervan uit gegaan dat je niet wil overklokken, wat me weer wat budget opleverde. Dankzij deze besparingen - ik hoop dat ik juist zat betreffende het gamen en overklokken - heb ik er een i7 860 processor in kunnen verwerken, wat je dus enorm gaat helpen bij je fotobewerking.

Er was echter geen budget voor 6GB geheugen, maar dit zou ook niet ideaal geweest zijn i.v.m. je chipset en de processor welke best werkt met dual channel geheugen. Nu zijn er dus 2 bankjes gevuld met elk 2GB en kan je wanneer je maar wil - als je merkt dat je extra geheugen nodig hebt bijvoorbeeld - upgraden naar 8GB geheugen.

Het zwakke punt van deze samenstelling is waarschijnlijk de voeding, ik heb voor kwaliteit boven kwantiteit gekozen, een Corsair voeding van 'slechts' 400W. Je zou hiermee in de problemen kunnen komen als je later een sterkere videokaart wil, deze voeding heeft namelijk maar 1 PEG connector, een HD 5770 (of vergelijkbare nieuwe kaart van een of andere volgende generatie) lukt dus nog wel qua aansluitingen maar wordt al krap qua vermogen. Een kaart vergelijkbaar met een GTX460 of hoger, daar heb je dan niet genoeg aansluitingen voor en daar zal de voeding hoogstwaarschijnlijk ook niet genoeg vermogen voor hebben.

Genoeg gezeverd, hier de samenstelling:

AantalProductPrijsSubtotaal
    1Cooler Master CM 690 II Lite

Laatst bewerkt: 6 okt 2010
  3. lucvr

lucvr

Sinds:
    14 mrt 2005
    Alvast bedankt voor deze samenstelling.
    Ik had ook ongeveer in die richting gedacht.
    Het moederbord heeft USB 3.0 maar geen fire wire, maar daar kan ik een aparte fire wire controller voor in een slot steken. Fire wire heb ik nodig om video in te lezen, wel maar sporadisch, maar ik heb het wel nodig.
    Ik heb wel mij twijfels met de videokaart, is de voorgestelde met 512 geheugen voldoende, is 1024 niet beter voor foto en videobeswerking, of is dit echt niet nodig.
    Verder twijfel ik er toch aan om er van de eerste keer 8Gb geheugen in te steken.

4. Fedora

Fedora Senior Member

Sinds:
    12 feb 2009
    Ja moet je zelf weten of je graag 1GB grafisch geheugen hebt, het is op zich wel handig als je op hoge resoluties gaat werken (Full HD neem ik aan?). Echt noodzakelijk is het niet, maar je hebt de keuze: de 1GB versie is zo een

5. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    @ Fedora,
    Waarom vergelijk je niet, twee, qua prijs vergelijkbare CPU's voordat je een betoog houdt over hyperthreading enz.
    Ik zou als TS, CS5 wil gaan gebruiken een NVIDIA adviseren, in sommige gevallen geeft die behoorlijke snelheidswinst.

6. Fedora

Fedora Senior Member

Sinds:
    12 feb 2009
    Hij haalde toch zelf aan dat Intel beter geschikt zou zijn voor zulke programma's, ik heb gewoon duidelijk gemaakt dat dat kwam door de hyperthreading technologie en dan de samenstelling gemaakt die mij het best leek voor dat budget.

De nVidia kaarten in je lijst zijn toch serieus buiten budget, de goedkoopste verkrijgbare kaart die er tussen staat is de GTX 470 en dit aan

7. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Dan had je kunnen zeggen dat het verschil tussen beide merken in fotobewerking marginaal is.
    Je moet niet naar de genoemde kaarten kijken die worden genoemd, het gaat om CUDA en dat heeft ATI niet.

8. Fedora

Fedora Senior Member

Sinds:
    12 feb 2009
    Dat is net het punt, het verschil tussen beide merken is niet marginaal. Een i5 760 is in Photoshop CS5 aanzienlijk sneller als een X4 955, en dit zonder de hyperthreading (ben ik zelf pas achtergekomen in dit topic overigens). Een processor met hyperthreading doet daar gewoon nog een (vrij groot) schepje bovenop. In mijn ogen voegt dit meer toe als een sterke grafische kaart in een systeem om te photoshoppen, uiteraard kan er een middenweg gekozen worden maar kom dan zelf met een samenstelling in plaats van kritiek te geven zodat de TS zelf kan beslissen.

9. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Ik bedoelde met mijn opmerking dat de verschillen van de door jouw genoemde Intel i7 860 en de door mij gekozen prijstechnisch even dure AMD Phenom II X6 1090T marginaal zijn.

Maar op jouw verzoek een AMD systeem. Met één extra HDD zodat TS naar eigen voorkeur RAID 1 of 0 kan draaien. Met onboard IEEE 1394 en een NVIDIA 1GB VGA.

AantalProductPrijsSubtotaal
    1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

10. Laurens_amersfoort

Laurens_amersfoort

Sinds:
    8 okt 2010
    Briljant! Wilde eigenlijk net zo'n vraag stellen mbt foto en videobewerking :) Ben eigenlijk helemaal uit de materie maar die adviezen en systeemsamenstellingen van hardware.info vind ik echt briljant!

groeten
    LS

11. murk

murk Senior Member

Sinds:
    18 sep 2008
    Een i5 760 is net zo snel als de 1090T wat betreft photoshop en is een stuk goedkoper.

12. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk ook, dat als je gaat Photoshoppen, de meeste tijd bezig bent met het bewerken van foto's dan dat de PC bezig is om de data te verwerken. Daarom zou een langzamere (zelfs AMD) CPU, volgens mij, hiervoor ook best voldoen.
    Maar TS gaf ook aan, hoewel sporadisch te willen videobewerken, dan is de AMD keus wel weer te rechtvaardigen.