• Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

PC upgraden hulp nodig

Manyuken

Senior Member
Kijk eens naar de games die ts speelt. Dit zou de 2600 makkelijk moet en kunnen draaien nog anders. Bf5 ok daar ga je het merken. Maar zelfs bf1 en gtx 1060 die ik had draaide soepel mee.
Dan nog zal een GPU een kleinere performance winst gaan opleveren aangezien hij al een GTX 970 heeft die de meeste games nog op deze resolutie prima zou moeten kunnen draaien. De CPU is de bottleneck...
Als je de CPU upgrade kan je nog even voort met de GTX 970 en deze volgend jaar bijv vervangen.

MarkMK

Member
Ik heb gister avond zelf ook wat research gedaan en ben op deze lijst uitgekomen (met behulp van de al eerder gemaakte lijst van @Manyuken )
RAM Geheugen Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit €150
Processor cooler Gelid Solutions Rev.4 Tranquillo € 30
Tower case Cooler Master MasterBox MB500 € 65
Voeding be quiet! Pure Power 11 500W CM € 80
Moederbord INTEL MSI Z390-A PRO €135
Processor INTEL Intel® Core i5-9600K, 3.7 GHz (4.6 GHz Turbo Boost) €250

Ik heb 2 jaar geleden inderdaad mijn GPU geupgrade naar een gtx 970. Ik heb mijn budget verhoogd naar 600-700 euro omdat ik denk dat ik hiermee weer langer door kan gaan dan alleen weer een nieuwe GPU te kopen. Daarnaast ga ik nadat ik dit allemaal heb geupgrade een weer betere gpu kopen, maar dat is pas voor later.

Wat vinden jullie van deze lijst? Zal ik iets veranderen nog of ziet dit er stabiel uit?
Heel erg bedankt voor alle reacties!

jurrian120

Senior Member
Ik heb gister avond zelf ook wat research gedaan en ben op deze lijst uitgekomen (met behulp van de al eerder gemaakte lijst van @Manyuken )

Ik heb 2 jaar geleden inderdaad mijn GPU geupgrade naar een gtx 970. Ik heb mijn budget verhoogd naar 600-700 euro omdat ik denk dat ik hiermee weer langer door kan gaan dan alleen weer een nieuwe GPU te kopen. Daarnaast ga ik nadat ik dit allemaal heb geupgrade een weer betere gpu kopen, maar dat is pas voor later.

Wat vinden jullie van deze lijst? Zal ik iets veranderen nog of ziet dit er stabiel uit?
Het kan. Al zal ik voor een andere CPU koeler gaan bijv. de Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Manyuken

Senior Member

Ziet er prima uit!
Lekker bestellen en gaan bouwen! :)
Zal in combinatie met die GTX 970 het komend jaar nog prima moeten werken in de games die je wilt spelen ;)
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌█████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌██┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌┌┌┌██┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌┌┌┌┌┌████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌████████████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌████████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌█████████┌┌
███┌┌┌┌█████████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌█████┌
██┌┌┌███████┌████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌
██┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌
███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌█████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌
┌███┌┌┌┌┌┌┌████████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌
┌┌████████████┌┌┌████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌
┌███┌██████┌┌┌┌┌┌┌████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌
┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌
┌┌████┌████┌██████████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██┌
┌┌┌████████████┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███┌
┌┌┌┌██┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌███████┌┌┌┌┌┌┌███████┌┌
┌┌┌┌████┌┌┌┌┌┌████████┌┌┌┌┌┌┌┌████████┌┌
┌┌┌┌┌████████████┌┌┌███┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌███┌█┌█┌┌┌┌┌┌███┌┌┌███┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌███┌┌┌┌┌┌█████┌┌█████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌██████████████████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌██████████████┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌
┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌┌

Flipking94

Senior Member
Dan nog zal een GPU een kleinere performance winst gaan opleveren aangezien hij al een GTX 970 heeft die de meeste games nog op deze resolutie prima zou moeten kunnen draaien. De CPU is de bottleneck...
Als je de CPU upgrade kan je nog even voort met de GTX 970 en deze volgend jaar bijv vervangen.
Als ik jouw bottleneckcalculator even met de huidige systeemspecs bij elkaar neem, is er op dit moment geen bottleneck aanwezig, 970 is een prima combi met een i7 2600. Maar als de ts iets wil veranderen zou ik inderdaad ook eerst een cpu upgrade doen. Tegen de tijd dat je dan opnieuw problemen ervaart doordat de 970 niet meer mee kan, kan je alsnog met een krachtig systeem een nieuwe videokaart kopen.

@Mark de Keijzer inderdaad prima combinatie! Ik weet wel niet of je een aanzienlijke performanceboost in games gaat ervaren, gezien de gpu nog altijd de belangrijkste factor hierin is, maar zoals ik eerder zei denk ik dat je beter op dit moment een cpu-upgrade kan doen en dan pak binnen een jaartje de gpu vervangen.

MarkMK

Member
Ik weet wel niet of je een aanzienlijke performanceboost in games gaat ervaren, gezien de gpu nog altijd de belangrijkste factor hierin is,
Dat begrijp ik, ik wil het stap voor stap doen. Na deze uitgave heb ik een wijdere keuze aan gpu's en ga dan sparen voor een nog betere dan de 970 zodat ik meer potentie uit mijn setup kan halen. :)
Bedankt voor de feedback! @Manyuken @49109129

division

Senior Member
Ik blijf bij mijn eerste keus, systeem houden zoals het nu is en door sparen zodat je geheel nieuw systeem kan aanschaffen.

MarkMK

Member
Ik blijf bij mijn eerste keus, systeem houden zoals het nu is en door sparen zodat je geheel nieuw systeem kan aanschaffen.
in principe heb ik bijna een nieuw systeem, alleen de gpu en ssd blijft hetzelfde, waarvan ik de ssd een maand geleden heb aangeschaft en de gpu later vervang

Manyuken

Senior Member
in principe heb ik bijna een nieuw systeem, alleen de gpu en ssd blijft hetzelfde, waarvan ik de ssd een maand geleden heb aangeschaft en de gpu later vervang
Heb je ook! Alleen de GPU niet. Maar dat kan later :)
Gewoon bestellen, topic sluiten en als het binnen is lekker bouwen en gaan gamen!;)

Manyuken

Senior Member
Als ik jouw bottleneckcalculator even met de huidige systeemspecs bij elkaar neem, is er op dit moment geen bottleneck aanwezig, 970 is een prima combi met een i7 2600. Maar als de ts iets wil veranderen zou ik inderdaad ook eerst een cpu upgrade doen. Tegen de tijd dat je dan opnieuw problemen ervaart doordat de 970 niet meer mee kan, kan je alsnog met een krachtig systeem een nieuwe videokaart kopen.

@Mark de Keijzer inderdaad prima combinatie! Ik weet wel niet of je een aanzienlijke performanceboost in games gaat ervaren, gezien de gpu nog altijd de belangrijkste factor hierin is, maar zoals ik eerder zei denk ik dat je beter op dit moment een cpu-upgrade kan doen en dan pak binnen een jaartje de gpu vervangen.
Op full HD ga je juist een verschil merken want dan is de CPU meer aan het werk dan bij hogere resoluties ;)

nutty

Senior Member
Ik zou de 580 bestellen,en als de winst niet hoog genoeg is deze terug sturen,en hm dan later als tweede kansje (laten) kopen :)

Flipking94

Senior Member
Op full HD ga je juist een verschil merken want dan is de CPU meer aan het werk dan bij hogere resoluties
Juist op full HD heb ik mijn twijfels, gezien een 970 geen hoogvlieger is en gelijk presteert aan een huidige gtx 1050. Gamen op de hoogste instellingen zal dus ook met een beest van een cpu op dit moment niet mogelijk zijn. Kiest de TS voor een gtx 1070 op dit moment, ga je wel, ook met een i7 2600, alle hedendaagse games op de hoogste instellingen kunnen spelen, ook al betekent dit dat je de gpu niet op zijn staart kan trappen totdat je een platformupgrade doorvoert. Daarnaast mag je je antwoord gerust wel nuanceren, gezien op fullhd je absoluut geen zware cpu nodig hebt om bv een gtx 1060 goed te kunnen aansturen.

Forum m8

Senior Member
gezien een 970 geen hoogvlieger is en gelijk presteert aan een huidige gtx 1050
Whut??? Dat is dus gewoon echt niet zo he. De GTX 970 is zo'n 70% sneller dan een GTX 1050. Ook nog steeds veel en veel sneller dan een GTX 1050 Ti. De GTX 970 zit heel iets onder de 3GB versie van de GTX 1060.

Manyuken

Senior Member
Whut??? Dat is dus gewoon echt niet zo he. De GTX 970 is zo'n 70% sneller dan een GTX 1050. Ook nog steeds veel en veel sneller dan een GTX 1050 Ti. De GTX 970 zit heel iets onder de 3GB versie van de GTX 1060.
Je was me voor ;)
Maar denk dat de meeste het er wel mee eens zijn dat een CPU upgrade het meest voor de hand ligt ;)

Flipking94

Senior Member
Oeps, dat was inderdaad een typfoutje, mijn excuses... :D een gtx 1060 3gb is geen hoogvlieger echter en op de hoogste instellingen spelen zal niet mogelijk zijn. Als de ts nu voor een gtx 1070(ti) kiest, ga je, ondanks een bottleneck, wel aanzienlijk betere gameprestaties kunnen verwachten dan een cpu-upgrade.

Bovenaan