PC upgraden hulp nodig

MarkMK

Member
Lokale winkel :p
Ik ben niet geïnteresseerd in video editing, ik gebruik mijn pc puur voor gamen (en kleine dingen zoals word of dergelijke). Dus als we de 9600k en 2600x naast elkaar leggen en niet naar de prijs kijken, zal ik dan alsnog voor de 2600x gaan of de 9600k?

JB56

Senior Member
Wat ik uit alle reacties trek, is dat de lijst opgegeven door @Manyuken aanbevolen producten zijn en overweeg zeker om hier in te gaan investeren. Alleen in de toekomst als ik over een aantal jaar wil upgrade, is het dan mogelijk met deze moederbord dat te doen? Of als ik een nieuwere processor wil, dat ik dan ook gelijk een nieuwe moederbord moet kopen?
Dat is een oude vraag, die steeds weer wordt gesteld. Begrijpelijk, we willen allemaal het liefst de boel upgraden door er simpelweg een nieuwe cpu in te laten vallen. Helaas beschikt niemand van ons over een kristallen bol. Als er morgen een nieuw type slot komt, een ander type geheugen, noem maar op, dan verandert er ook van alles op de moederbordjes.
Wat ik wel weet is dat AMD langer bij dezelfde socket blijft "hangen" als Intel, maar ook dat is geen garantie.

Flipking94

Senior Member
9600k en 2600x naast elkaar leggen en niet naar de prijs kijken, zal ik dan alsnog voor de 2600x gaan of de 9600k?
Uiteraard 9600k :) De single core speed is nog altijd fors sneller, waardoor de meerwaarde in games duidelijk aanwezig is. Daarnaast, niet te vergeten, kan de 9600k zich aardig goed overclocken, de ryzen cpu's hebben het daar veel moeilijker mee. Hogere single core prestaties in games heeft nog steeds (al tig jaren) meer impact dan meer cores. Dus puur naar performance in games wint intel (voorlopig). Met ryzen 3 kan, moesten de geruchten kloppen, het roer eens deftig omslaan in deze gamingmarkt.

Manyuken

Senior Member
Als je die 9600k voor een hele goede prijs kunt kopen en je gaat alleen gamen dan kan je wellicht beter dat doen ja ;)
Even een goed z370 moederbord bij zoeken. Rest van het boodschappenlijstje kan je hetzelfde laten :)

Ik ben over iets meer dan een uur op mijn werk dan kan ik wel even voor je op zoek gaan :rolleyes:

Laatst bewerkt:

nutty

Senior Member
Tja,ik heb even geen mening.
Wel vraag ik me het volgende af.
De TS wil een betere game ervaring,en heeft daar 400 voor over,
Misschien is het verstandiger een videokaart te kopen voor dat bedrag,misschien dat dit meer effect heeft dan de rest upgraden.
Misschien dat de 2600 best wel ver komt om een stoere videokaart aan te sturen.
Je zou even het net op kunnen gaan om testresultaten te zoeken (2600 met 970)
Ik zou zelf (denk ik) het volgende doen.
Nu een RX580 8GB kopen,dat geeft toch een leuke winst voor veel spellen,en is op 1920 in ieder geval voldoende om alles op high te zetten.
Je houd dan ook nog centen over,en investeer die (wanneer gewenst) in een latere update van de rest.
Dit is mijn uitspraak en daar moet U het mee doen:)

(En mocht de 580 niet het gewenste resultaat geven (wat ik niet verwacht),dan heb je het recht om hm terug te sturen,en is er geen man overboord)

Het is wel even belangrijk om te kijken of je voeding de benodigde peg connectoren aan boord heeft voor de nieuwe videokaart.(anders zal je ook de voeding moeten vervangen.

Laatst bewerkt:

division

Senior Member
I7 2600 is op de dag van vandaag nog niet zo slecht. Als je nagaat dat normaal deze CPU nog goed mee kan komen met een gtx 1070... En al helemaal met de games die ts speelt.

Misschien ff de temps delen tijdens gamen van je cpu en gpu. Niet dat 1 van deze 2 throttled

Manyuken

Senior Member
I7 2600 is op de dag van vandaag nog niet zo beroerd anders. Welke spellen gaat het om?
Probleem is dat het geen i7 2600k is, dus ook niet overclockbaar.. Uit verschillende testen is wel gebleken dat de i7 2000 serie gewoon niet meer de power heeft om recente GPU's snel genoeg van data te voorzien.
Dus ja je kan een nieuwe GPU gaan kopen voor pakweg 300-400 euro, maar de CPU gaat echt wel een bottleneck zijn..
Als je het plaatje aanklikt (bottleneck calculator) ben ik even uitgegaan van een i7 2600 met 2x4GB in dual channel (de TS heeft geen dual channel omdat er nog een 3e module in zit..) en een SSD.
13% bottleneck.... En dan ben ik uitgegaan van een GTX 1070 die binnen dit budget past.

Bijlagen

• Like
Waarderingen: JMM

jurrian120

Senior Member
Probleem is dat het geen i7 2600k is, dus ook niet overclockbaar.. Uit verschillende testen is wel gebleken dat de i7 2000 serie gewoon niet meer de power heeft om recente GPU's snel genoeg van data te voorzien.
Dus ja je kan een nieuwe GPU gaan kopen voor pakweg 300-400 euro, maar de CPU gaat echt wel een bottleneck zijn..
Als je het plaatje aanklikt (bottleneck calculator) ben ik even uitgegaan van een i7 2600 met 2x4GB in dual channel (de TS heeft geen dual channel omdat er nog een 3e module in zit..) en een SSD.
13% bottleneck.... En dan ben ik uitgegaan van een GTX 1070 die binnen dit budget past.
Helemaal mee eens. En vergeet niet dat een 970 niet zo heel veel langzamer is dan een 580. Om die reden is de CPU als eers aan de beurt.

Zelfs dan zullen de frames omhoog gaan. Die 2600 komt uit 2011. Er zijn veel onderdelen bij gekomen in al die jaren. En vergeet niet dat TS met die CPU upgrade later wel eens de GPU kan upgraden. Een CPU gaat inderdaad langer mee maar niet zo lang dat je er nu nog 3+ jaar mee gaat doen. Mensen upgraden hun GPU veel vaker. En dat is ook te zien die 970 was er nog niet toen de 2600 gelanceerd werd.

division

Senior Member
Kijk eens naar de games die ts speelt. Dit zou de 2600 makkelijk moet en kunnen draaien nog anders. Bf5 ok daar ga je het merken. Maar zelfs bf1 en gtx 1060 die ik had draaide soepel mee.

Bovenaan