1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC upgraden hulp nodig

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Mark de Keijzer, 24 jan 2019.

1. Mark de Keijzer

Mark de Keijzer Member

Sinds:
    24 jan 2019
    Hallo!
    Ik wil graag mijn pc upgraden omdat ik het gevoel heb dat mijn pc steeds trager aan het worden is in de nieuwere spellen.
    Mijn specs zijn:

Moederbord: Intel DH67BL
    RAM: 3x 4gb DDR3 1x 2GB DDR3
    GPU: GIGABYTE NVIDIA GTX 970 windforce
    CPU: Intel Core i7 2600
    HDD: 1TB
    SSD1: 120GB (Windows staat hier op)
    SSD2: 500GB

Wat zou ik hier aan kunnen verbeteren om mijn game ervaring te kunnen verbeteren?
    Qua prijs, heb ik rond de 400 euro om uit te geven.

Met vriendelijke groet,

Mark

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Lastig. eigenlijk alles. Je geheugen situatie is raar. Draait het wel fatsoenlijk op dual channel?

Om goed advies te geven heb ik in ieder geval meer info nodig.
    • Welke resolutie speel je op?
    • Welke game(s) speel je nu?
    Game je op 1080P zal ik je CPU, moederbord en geheugen een upgrade geven naar een 2600x/2700x icm een x470 en 16GB aan 3000/3200MHz geheugen. Al zal je voeding ook van die leeftijd zijn en dus ook een deze dagen aan vervanging toe is.

division vindt dit nuttig.
  3. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Kan je wat meer vertellen over de kast die je hebt, voeding etc?

4. Mark de Keijzer

Mark de Keijzer Member

Sinds:
    24 jan 2019
    Volgens mij heb geen dual link omdat ik verschillende ram sticks heb (andere merken)

Ik speel op 1080p @75hz
    Spellen die ik speel zijn:
    World of warcraft
    Daiblo III
    Fortnite
    CoD bo3
    (Anthem) - nog niet uit

Mijn voeding is een Cooler Master GX-Lite 600W (RS-600-ASAB-L3)
    Mijn case is een Cooler Master Elite 310 (http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/elite-310/)

5. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Heel eerlijk gezegd zou ik proberen de volgende spullen te verkopen:
    * Kast (hele slechte airflow...)
    * Voeding (was al geen beste voeding to start with...)
    * Moederbord
    * Geheugen
    * CPU

Koop een fatsoenlijke kast (hoeft echt niet duur te zijn namelijk), een AMD 2600(x), B450 moederbord en 16GB DDR4 3000/3200 (net wat beter geprijsd is). SSD's kan je meenemen (als zou ik wel een clean install doen) en de GPU voldoet voor die spellen op 1080p nog prima for now.

Ik had toevallig nog een basis staan als boodschappenlijstje ;)
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 5 2600X Boxed € 195,00 € 195,00
    1 Be quiet! Pure Power 11 CM 500W € 69,95 € 69,95
    1 Cooler Master MasterBox MB500 Black € 59,00 € 59,00
    1 Corsair Vengeance LPX RGB 16GB DDR4-3200 CL16 kit € 147,00 € 147,00
    1 Gelid Tranquillo Rev. 4 B € 26,80 € 26,80
    1 Gigabyte B450 Aorus Pro € 108,00 € 108,00
    6 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 605,75

De voeding kan eventueel goedkoper (mocht je de gpu willen upgraden etc zou ik deze nemen om zeker te zijn dat het blijft werken), er wordt een CPU koeler meegeleverd maar deze is maar 30 euro en is aanmerkelijk stiller en koelt gemiddeld zo'n 15-20 graden beter volgens mij.

Laatst bewerkt: 24 jan 2019
    Mark de Keijzer vindt dit nuttig.
  6. Mark de Keijzer

Mark de Keijzer Member

Sinds:
    24 jan 2019
    Dat zou ik heel tof vinden!
    Paar vraagjes, is AMD beter of INTEL? ik heb nu al jaren intel maar heb eigenlijk geen idee welke beter is.
    En als tweede, als je naar RAM kijkt, is het dan beter om 2x 8gb of 4x 4gb? Ik als op internet dat 2x 8gb beter is omdat dual channel dan (beter?) werkt.

Daarnaast heb ik gister opgemerkt dat speccy aangeeft dat mijn CPU op 96 graden werkt. Dat is natuurlijk niet goed, maar volgens mij werkt deze al op dit temperatuur voor een hele lange tijd. Zou het dan een fout zijn in het doorgeven van de temp naar het systeem?

7. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    96 graden is waaaaay to high....
    AMD levert op dit moment meer bang for your buck. Ja Intel is iets beter in games, maar daarentegen is de cpu die tegenover de Ryzen 2600x staat 80-100 euro duurder!
    Als het goed is zie je de boodschappenlijst hierboven al staan ;)
    2x8GB is beter in mijn optiek, geeft je eventueel zelfs nog de mogelijkheid om te upgraden naar 32GB :)

8. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Mee eens wat hier boven word getypt.

9. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Als dit de echte temps zijn snap ik dat je Pc sloom wordt, de CPu clocked automatisch terug bij die temperaturen

10. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Misschien ff koeler eraf en nieuwe koelpasta tussen doen? ;) En niet vergeten ff stof uit de koeler te blazen.

11. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Vervangen dat ding. De kwaliteit en prestaties zijn zo inconsistent als wat. Geen peil op te trekken. Daarnaast geen DC-DC op alle lijnen dus sowieso niet geschikt voor een nieuw systeem.
    Pure Power 11 500w zou ik niet nemen. https://nl.hardware.info/product/432951/bitfenix-formula-450w is kwalitatief stukken beter maar helaas soms minder goed leverbaar. https://nl.hardware.info/product/340368/corsair-vengeance-v550m is ook prima en een koopje bij Reichelt.

12. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Pure power 11 500w wordt als excellent beoordeeld door HWI dus dat valt denk ik wel mee ;)

13. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Dus jouw aanname is; exellent beoordeling van HWI = goede keuze? :eek: Ik zou op zijn minst toch een aantal andere techsites afgaan vooraleer daar een oordeel over te vellen en dan ook eens userreviews bekijken. Maar ik denk inderdaad dat met een PP 11 je geen slechte koop doet, er zijn altijd betere keuzes (voor meer geld), maar dat heb je altijd wel.

14. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik kijk natuurlijk wel de reviews na ;)

15. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Be quiet voedingen zijn de slechtste nog niet. Heb er zelf ook 2 en werken perfect.

16. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Dat wil nog niet zeggen dat er niet beter te krijgen is voor dezelfde prijs.
    Van de PP 11 is alleen de 400w interessant. Voor de PP 11 500w en zwaarder zijn er betere alternatieven.

17. Mark de Keijzer

Mark de Keijzer Member

Sinds:
    24 jan 2019
    Wat ik uit alle reacties trek, is dat de lijst opgegeven door @Manyuken aanbevolen producten zijn en overweeg zeker om hier in te gaan investeren. Alleen in de toekomst als ik over een aantal jaar wil upgrade, is het dan mogelijk met deze moederbord dat te doen? Of als ik een nieuwere processor wil, dat ik dan ook gelijk een nieuwe moederbord moet kopen?

Als 2e, in plaats van de AMD kant op te gaan heb ik een Intel Core i5-9600K gevonden voor een aanzienlijke prijs. Is het een verstandige keuze deze processor te nemen met een bijpassend moederbord ipv de aanbevolen lijst?

18. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Zal je een paar fps extra opleveren met jouw gpu...verwaarloosbaar als je mij vraagt...zeker het geld niet waard. Het gekozen moederbord zal zeker een nieuwere cpu aankunnen de komende paar jaar maar dat is nooit 100% zeker te zeggen..

Denk dat je met die 2600x de komende paar jaar goed zit. Alleen over 1-2 jaar een keertje de gpu upgraden en je kan weer een tijdje voort ;)
    In mijn ogen is het een prima setje die goed in balans is. Je zou eventueel voor ong €30 meer voor dit moederbord kunnen gaan. Is net nog een stapje beter en biedt heel veel bang for your buck.

Mark de Keijzer vindt dit nuttig.
  19. Mark de Keijzer

Mark de Keijzer Member

Sinds:
    24 jan 2019
    En als mijn volgende stap na deze investering, het overstappen naar een nieuwere GPU is? Het zal wel op langere termijn zijn, is het dan misschien beter de 9600k te kopen? De prijs waarvoor ik deze 9600k kan kopen verschilt niet veel met de 2600x (ong 40 euro)

20. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Durf ik je niet met zekerheid te zeggen aangezien games wel steeds beter multithreaded worden en de 2600x over 12 threads beschikt ;)
    Denk al met al dat je misschien met een nieuwere gpu een paar % winst maakt. Maar mocht je dingen willen gaan doen zoals wat video editing dan is die AMD weer een stukkie sneller.

Via wie kan je een 9600k kopen voor iets van €220,-? Bij alle online shops is ie minimaal €276,-...