PC traag na aansluiten 4K monitor

Hallo,

Ik heb op mijn pc een 4K monitor aangesloten van het type LG 27UL850.

Specs PC:
Moederbord: Z68X-UD3H-BR (Gigabyte)
Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz 3.39GHz
RAM: 16 GB
Windows 10 Pro 64 bit

Ik heb tegelijkertijd mijn videokaart vervangen door een MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC.
Volgens deze blog test zou dit een geschikte videokaart moeten zijn:
https://www.ct.nl/reviews/goedkope-grafische-kaarten-met-4k/

Ik heb de meest recente drivers voor de videokaart en monitor geinstalleerd.
Mijn pc bleek echter traag te zijn geworden. (Als ik bijvoorbeeld de Windows-toets indruk duurt het even voordat het Windows menu zichtbaar wordt. Als ik in Excel met PgDown of met de cursor scroll duurt het wat langer en schokkeriger. Daarnaast duurt het even (een split second) voordat het beeld is opgebouwd tijdens PgDown.)

De monitor is aangesloten via displayport 1.4

Vervolgens heb ik een geheel schone installatie van Windows gedaan. Het probleem blijft echter hetzelfde.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast hartelijk dank!

quiller

Senior Member
User systemen

quiller

Senior Member
User systemen
Ik vraag me af of het om één of andere reden de processor kan zijn die het niet trekt... ik zou ook de temps daar eens nakijken (dat hij niet terugklokt vanwege hoge temperaturen dus)

Forum m8

Senior Member
User systemen
Bedankt voor jullie reacties!!

Mijn oude monitor ging stuk en daarom heb ik die niet meer. Ik heb nog wel een SamsungPX2370, maar daarvoor zijn geen Windows 10 drivers. Als ik deze aan mijn pc hing + de LG monitor dan crashte de pc tot twee keer toe door overflow in memory. Ik zal deze als enkele monitor proberen.

De drivers heb ik ge-update direct van de NVIDIA site, zowel met als zonder het hulpprogramma, via Windows update en via de MSI update tool. Geen verschil voor alle.

HDMI kabel had ik ook geprobeerd. Geen verschil.

Temps in de BIOS checken vind ik wel erg lastig worden voor mijn technische kennis.. Maar als dit niet anders kan zal ik een poging wagen.

De monitor driver heb ik gedownload van de LG website:
Drivers d.d. 28-06-2019 (onderaan)
https://www.lg.com/nl/ondersteuning/ondersteuning-product/lg-27UL850-W
Wat bedoel je met Wut?

Mobo heb ik inderdaad verkeerd geschreven. Moet zijn Z68X-UD3H-B3
Ik heb de kaart in een slot gedaan dat paste en verder niet gekeken. Is hier mogelijk iets fout gegaan?
Ik zal checken welk slot ik heb gebruikt en laten weten.

seb83

Senior Member
User systemen
Ik heb nog wel een SamsungPX2370, maar daarvoor zijn geen Windows 10 drivers. Als ik deze aan mijn pc hing + de LG monitor dan crashte de pc tot twee keer toe door overflow in memory. Ik zal deze als enkele monitor proberen.
Een monitor heeft geen drivers (nodig). Probeer inderdaad maar eens de videokaart met deze monitor te verbinden met een HDMI kabel.

En check inderdaad even in de bios of de externe videokaart wel als primaire gpu is geselecteerd. Eventueel zou je de interne gpu hier kunnen disablen.

Wat bedoel je met Wut?
Wat? Soort straattaal (weet niet welke straat, maar goed). Hij bedoelt: sinds wanneer heb je voor een monitor drivers nodig?

Ik heb de videokaart nu in het andere slot gedaan. Helaas geen verschil.
Vervolgens nog eens via HDMI ipv Displayport maar geen verschil.
Vervolgens de oude Samsung monitor aangesloten via HDMI en ook die is langzaam!
Als ik het me goed herinner was de Samsung in eerste instantie sneller dan de 4K monitor toen ik deze 2 weken terug er tegelijk aan hing (en crashte de pc na enkele uren met meldingen over ontbrekende displaydrivers en memory overflow). Zonder de Samsung heb ik deze meldingen niet meer gehad.

Hier staan de Samsungdrivers maar die zijn dus niet van belang begrijp ik:
https://www.samsung.com/us/business/support/owners/product/px2370-series-px2370/

Ik zal nu proberen de video van het moederbord te disabelen in de BIOS.

Ik kan ook nog mijn oude videokaart (met VGA en DVI) weer installeren en de nieuwe eruit halen om te zien of de Samsung monitor dan wel snel is. Kunnen we dan mogelijk concluderen dat de videokaart niet goed werkt?

Laatst bewerkt:
Een monitor heeft geen drivers (nodig). Probeer inderdaad maar eens de videokaart met deze monitor te verbinden met een HDMI kabel.

En check inderdaad even in de bios of de externe videokaart wel als primaire gpu is geselecteerd. Eventueel zou je de interne gpu hier kunnen disablen.

Wat? Soort straattaal (weet niet welke straat, maar goed). Hij bedoelt: sinds wanneer heb je voor een monitor drivers nodig?
In de BIOS staat deze ingesteld als: Enable if no external exist.
De andere opties zijn Always enable of Auto.
Ik kan dit dus niet verder veranderen.

Bovenaan