PC stopt vanzelf

rvqx

Member
Als ik mijn oude pc opstart naar Windows of linux Mint, stopt hij na 1 of 5 minuten, waarbij de voeding ook uitgaat. Ik kan hem wel weer gewoon opstarten. Ga ik m.b.v. F2 naar het Bios, dan kan ik hem wel 7 uur aan laten staan zonder problemen. Andere voeding en hdd geeft geen verschil. Ook verwisseling van ram maakt niet uit. Ik heb `t moederbord in een andere kast gezet, dus de fout moet in het mobo/cpu zitten. Cpu ventilator draait goed. Opnieuw koelpasta op cpu: ook geen verschil.
Wat kan de oorzaak zijn?
[mobo: K8NF4G]
extra bijzonderheid: Als ik stroom zet op de voeding gaat de pc vanzelf starten, als ik de pc normaal uitzet uitzet gaat hij wel uit.

Laatst bewerkt:

NieuwRetroGamer

Senior Member
Hallo, en welkom op het HWI forum:)
Het zou aan het moederbord kunnen liggen. Staat er toevallig een condensator bol? Want dat is een teken dat hij niet meer zo goed is. Vervanging van de condensator is dan een optie:)

nutty

Senior Member
extra bijzonderheid: Als ik stroom zet op de voeding gaat de pc vanzelf starten
Dat kan zo zijn ingesteld in de bios,veel moederborden bieden die optie in de bios.
Anders wordt het als dit voorheen niet het geval was...

suijkerbuijk

Senior Member
Wil je even de hele specs door geven
Maar zo te zien is het een heel ouwe bord met een Nvidia 6100 gpu op het bord gesoldeerd.
Ook deze zijn berucht dat de 6100 chip op eens minder gaat werken waardoor de drivers crashen en de moederbord uit gaat.
Ook al heb je een losse gpu er in zitten komt dit nog steeds voor.
Tijd voor een upgrade dus.

https://www.asrock.com/MB/NVIDIA/K8NF4G-SATA2/

rvqx

Member
Dank voor de vele reacties. Inmiddels heb ik het advies "UPGRADE" ter harte genomen, hoewel het soms lastig is om van een oude trouwe vriend afscheid te nemen.
Inderdaad dit mobo, maar i.p.v. het zwarte vierkante I.C. een goudkleurig koelblok met daarop: ASRock.
https://www.asrock.com/MB/NVIDIA/K8NF4G-SATA2/
Een geplofte condensator heb ik nog niet kunnen ontwaren.

KnightIndustries2000

Senior Member
Niets meer aan doen en upgraden naar iets nieuwers, als je niks bijzonders doet is een DeskMini A300 met een Ryzen APU, twee 8GB SODIMMs en een SSD'tje perfect.

Of een gebruikte ThinkCentre/OptiPlex van Marktplaats halen.

Bovenaan