1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC start niet door!?

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door KortGoes, 22 jan 2019.

1. KortGoes

KortGoes Member

Sinds:
    22 jan 2019
    Hallo allemaal,

Na een hele dag zoeken naar antwoorden (die ik vervolgens niet gevonden heb) ben ik op dit forum beland in de hoop dat iemand mij kan helpen.

De desbetreffende desktop start sinds vandaag niet door. Hiermee bedoel ik dat de pc niet verder komt dan het ASUS logo. Hij komt dus niet eens op de POST screen.(Zie afbeelding).
    IMG-20190122-WA0004.jpeg

Systeem voor zover ik kan zien (niet mijn eigen desktop):
    -Voeding: 550W wat ruim voldoende zou moeten zijn voor dit systeem.
    -Moederbord: ASUS H97M-PLUS.
    -Memory: 1x Kingston 4GB Module - DDR3 1600MHz.

Feiten:
    -PS2/USB toetsenbord krijgt voeding maar is niet te bedienen na opstarten pc. Lampen blijven branden maar toetsenbord is niet meer te bedienen. (Meerdere toetsenborden geprobeerd)
    -PS2/USB muis krijgt voeding maar is niet te bedienen na opstarten pc. (Lamp blijft dus branden)
    -Geen mogelijkheid om in de BIOS te komen d.m.v. F2 of delete. Dit doordat het toetsenbord niet werkt.

Wat ik heb gedaan:
    -PC gereinigd en Fan's gecontroleerd.
    -Meerdere muizen en toetsenborden geprobeerd. (USB & PS/2)
    -PC meerdere malen opnieuw opgestart.
    -Alle stekkers en batterijen voor langere tijd losgehaald om te zorgen dat alle spanning uit het systeem is. Deze vervolgens weer aangesloten.
    -CMOS reset uitgevoerd op het moederbord.
    -BIOS batterij gecontroleerd en gereset.
    -CPU gecontroleerd op werking. (Kort pc aanzetten en voelen of de CPU binnen 2 sec. warm wordt. CPU werkt)
    -Memory gecontroleerd en andere slots geprobeerd.
    -PC gestart zonder memory om te controleren of moederbord zou reageren. Dit gebeurde door constante piep. (Conclusie memory werkt en moederbord grotendeels ook??)
    -Koelpasta tussen CPU en koeler gecontroleerd. (Voldoende aanwezig)

Niets van deze punten heeft tot de oplossing geleid.
    Zelf ga ik er van uit dat het iets op het moederbord is aangezien de POST screen niet word gehaald. En volgens mij word de POST screen geladen door het moederbord om alle systemen te checken. Dit weet ik helaas niet zeker.

Daarom hoop ik op een antwoord/oplossing van iemand zodat ik niet onnodig nieuwe of verkeerde onderdelen bestel.

Alvast bedankt.

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Al geprobeerd om in je BIOS het logo uit te zetten? Zodat je de tekst te zien krijgt. Dit zal je helpen op welke controle/stand hij blijft hangen.

Tip: gaat het allemaal te snel kan je de Pause Break knop gebruiken op je toetsenbord. Dit zal je PC tijdens het opstarten in de "pauze stand zetten". Klik je er weer op gaat hij verder.

3. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Hoor je met het RAM er in, wel iets van een BIOS beep code? Zo ja wat dan (als in kort-lang-kort etc)? Zonder kennelijk wel, herleidend uit je post.
    Er zijn 2 debug leds op het mobo zelf te vinden, zie de manual (hoofstuk 1.9); DRAM LED en GPU Boost LED (die laatste maakt niet veel uit).

Lijkt mij het meest waarschijnlijk dat het mobo de pijp uit is.
    Wat zijn de volledige specs van het systeem? Zit er een losse GPU in?

@jurrian120
    Zoals in de post staat kan hij niet in de bios komen, ook niet na een bios reset. Zodoende kan hij die settings dus niet aanpassen.
    Dat klopt idd, dat is onderdeel van de boot van het BIOS/UEFI die bepaalde zaken test op stabiliteit.

Laatst bewerkt: 22 jan 2019
  4. Panzio

Panzio Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2017
    Zitten er van die error LED lampjes op je moederbord die een fout aangeven?

Heb je zo'n intern speakertje als deze op je moederbord aangesloten?
    51e06fOWfHL__SX425_.jpg

Zo ja hoor je beeps bij opstart?

5. KortGoes

KortGoes Member

Sinds:
    22 jan 2019
    Bedankt voor jullie reacties.
    Als ik de PC opstart zonder RAM hoor ik een constante beep en brand het lampje DRAM LED rood.

De DRAM LED en GPU Boost LED branden beiden niet zoals dat hoort als de RAM geplaatst is. Wel hoor ik zodra ik de PC opstart (met RAM erin) 1 korte beep maar daar blijft het ook bij.

De volledige specs van het systeem weet ik niet.
    Er zit geen losse GPU in.
    Het type CPU weet ik ook niet aangezien dit er niet op staat.

6. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    1 korte beep is dat hij door de POST is gekomen.
    Wat gebeurt er als je alle storage media loskoppelt? In mijn ervaring is het soms zo dat sommige UEFIs helemaal niets laten zien (alleen die splash/logo screen) totdat windows (of het OS) begint te booten.
    Met die ervaring is het dan mogelijk dat er iets mis is met de OS schijf? Alhoewel ik dan een melding had verwacht met iets in de trant van "insert valid boot disk" oid.

Al met al; gewoon echt ALLES ontkoppelen behalve het minimum om te kunnen booten. Dus alle optische drives, cardreaders, harddisken etc. Als er onboard graphics opzitten, die gebruiken en de GPU eruit, alle PCI insteekkaarten eruit, alle onnodige USB apparaten eruit etc.

Panzio en KortGoes vinden dit nuttig.
  7. KortGoes

KortGoes Member

Sinds:
    22 jan 2019
    Bedankt voor je reactie,
    Ik ben bekend met de error LEDs op het moederbord, deze geven geen fouten aan.
    Ik hoor 1 korte beep bij het opstarten

8. KortGoes

KortGoes Member

Sinds:
    22 jan 2019
    Na het loskoppelen van beide HDD's en het aansluiten van alleen de voeding en een PS/2 toetsenbord kom ik nu tot de POST screen en werkt mijn toetsenbord ook weer zodat ik daar in de bios kan komen! TOP!

Blijkt dus toch dat er iets mis is tussen 1 van de HDD's en het moederbord (wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht).
    Wat heeft de HDD nou met de bios te maken.. zo dacht ik.

Ik ga nu even verder kijken en hou jullie even op de hoogte.

9. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Het ding is dan vaak; de schijf blijft proberen de bootsector te vinden. Dat faalt, en dan probeert hij het opnieuw. Dat kan soms echt minuten lang duren voordat er iets van info uit komt (als in BIOS toont een foutmelding over de disk). Ik heb ook situaties gezien dat je dan nooit wat te zien krijgt en de HDD het maar blijft proberen. Ligt een beetje aan de firmware van met name de HDD en wat er fysiek stuk is aan het ding.
    Controleer de SATA kabels goed, en mits het kan, vervang ze ff om uit te sluiten.

KortGoes vindt dit nuttig.
  10. KortGoes

KortGoes Member

Sinds:
    22 jan 2019
    Probleem opgelost! De SATA kabels allemaal goed stofvrij gemaakt en alles opnieuw aangesloten. Beide HDD's werken nu weer en de Desktop start weer normaal op.
    Het lijkt wel alsof de HDD's even losgekoppeld moesten worden van het moederbord om even een kleine reset te krijgen.

Ik hoop dat dit in de toekomst vaker mensen zal helpen. Heb al op een hoop andere forums mensen met (deels)hetzelfde probleem gezien. Het is me op andere topics vooral opgevallen dat dit vaak bij ASUS voorkomt, misschien een kleine bugg die soms optreed tussen bepaalde HDD's en de moederborden van ASUS?

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor de snelle reacties en de oplossing!

joz en Panzio vinden dit nuttig.
  11. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Doe ff een check op de HDDs met HDTune! Kan zomaar zijn dat je geluk hebt ff dat hij nu boot.
    SMART waarden van de disk checken en een full surface scan doen.