1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

pc samenstellen

Discussie in 'Casemodding & worklogs' gestart door Baer, 2 mei 2017.

1. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    Heey, ik ben net nieuw op de site, maar ik heb er al veel aan gehad.

Ik kwam hier vanmorgen terecht vanwege een workshop uit 2014 om zelf je pc te bouwen.
    Ik liep met dat idee rond en werd meteen geïnspireerd.

Zelf weinig ervaring met hardware (en software) dus bij elk getal en afkorting kwam google erbij.

Ik heb nu iets samengesteld waar ik best trots op ben, al kan ik het pas over 2 of 3 maanden bestellen vanwege redenen. Als het besteld is zal ik wat foto's maken van het in elkaar zetten voor degene die het leuk vinden om te zien.

Ik heb een aantal keuzes moeten maken tussen het beste en het betaalbare. Ik heb ook gekozen voor een ssd en een hdd. Ergens heb ik gelezen dat het soepelst loopt als je windows op je ssd zet en de games op de hdd. Ik weet nog niet hoe ik dat zelf in ga vullen, maar daar heb ik nog tijd genoeg voor.

Ik heb de spullen al bij 2 websites in de winkelwagen gezet, en er zat €400,- tussen. Best wel de moeite waard om een aantal sites af te gaan. Ik wil wel alles bij dezelfde website bestellen voor mijn eigen gemak en overzicht, maar het loont zich om verder te kijken dan de 'vertrouwde website'.

Mijn winkelwagen:
    Ik heb gekozen voor de I7 7700k processor met 4.2 GHz quadcore. Hexa en octacores zijn overkill voor wat ik er mee wil en ga doen, en 4,2 GHz is ook veel, maar het scheelde zich maar een paar euro met een 3,6 GHz. En hij is niet standaard overklokt (overklokken mogelijk tot 4,5 GHz)

Als moederbord gekozen voor een Asus TUF Z270 mark 1. Weinig specifieke redenen, leek me vanmiddag een goede keuze.

Videokaart had ik graag een 11 Gb gehad vanwege ego enz. Toch gesetteld voor 8 Gb omdat ik niet ver van de €2000,- voor de hele pc af wou wijken. Gekozen voor de GeForce STRIX-GTX1070-OC-8G.

Voor het intern geheugen wou ik perse 32 Gb hebben, vanwege bovengenoemde reden. G Skill trident Z RGB, 4 stuks.

Als ssd Samsung 850 pro van 256 Gb, en als hdd Seagate Barracuda pro van 6 Tb.
    [​IMG][​IMG]
    Voor de voeding heb ik gekozen voor de Seasonic S12II. Vond hem mooi en heeft een goud 80plus certificaat. De samenstelling zou op papier tussen de 450 en 480 watt verbruiken, toch gekozen voor een 620 watt voeding.

Casefans zijn 3 Scythe Glide Streams geworden. 26,1 dB leek me meer dan acceptabel, en 73 CFM verplaatsing bij 1300 tpm vond ik een goede prestatie. Paar euro duurder maar zeker geen grote investering. Pwm controlled by choice.
    Cpu koeling ga ik vloeistofgekoeld maken. Cooler Master Seidon 240V. 6,5-27 dB, acceptabel. En goede prijs.

En last but not least de doos waar het allemaal in moet komen. Ik wil een strak frontje (haha) en omdat er ledverlichting op het moederbord en grafische kaart zit (die ingesteld kan worden om de temperatuur van de cpu weer te geven, tof!) wou ik er wel een met een venster/raam. En eigenlijk was ik aan het zoeken naar een waar ik een extra fan op de bodem kon leggen, functioneel. Dat heeft deze niet, er kunnen wel 2 fans voor geplaatst worden, 1 achter en 2 boven. Overkill met lucht misschien maar het is het geld niet en het wordt toch pwm aangestuurd. Gekozen voor de Thermaltake Versa H24.

Tot zover de eerste update, zoals ik al zei gaat bestellen even duren, maar het komt er zeker.
    Mocht je iets zien wat misschien een probleem wordt of niet samenwerkt, of heb je een suggestie, ik sta er voor open!

Groet Baer

Laatst bewerkt: 4 mei 2017
  2. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    foto van de case, mocht hem vanwege spam niet meer in het bericht plaatsen

3. Pakhuisrat

Pakhuisrat Member

Sinds:
    23 feb 2017
    En wat is de doelstelling van dit topic,je wilt iets laten zien of....?

4. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    bijvoorbeeld

nu is het nog niet spannend maar als er geïnteresseerde zijn ga ik als ik het besteld heb fotograferen met in elkaar zetten

of als mensen geïnteresseerd zijn in wat de goedkoopste website is
    of als mensen geïnteresseerd zijn in in zelfbouw pc's

ik ben hier niet om te laten controleren of dit werkt wat ik samenstel want daar heb ik zelf al de nodige tijd in gestoken
    en verder lijkt me het topic een beetje vanzelfsprekend, je hoeft het niet te lezen als je er geen zin in hebt

ik had het ook pas kunnen maken als het besteld is maar ik heb het nu alvast aangemaakt

5. NieuwRetroGamer

NieuwRetroGamer Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016
    Laat maar zien over een paar maanden. Altijd leuk om hardware te bekijken;)
    Leuke en goede keuzes heb je gemaakt. Je moederbord deed me gelijk aan Halo & Call of Duty denken:cool:

Als iets niet lukt, kun je dat altijd wel plaatsen. Maar als je de basis kent, is het een fluitje van een cent. Vroeger was het wel wat moeilijker om een pc in elkaar te zetten. Toen moest je je pc nog met Jumpers instellen en erop letten dat je de kabels niet verkeerd in het moederbord prikt. Al werd alles in het Windows XP tijdperk in rap tempo makkelijker gemaakt.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Beetje gevaarlijk want goedkoop kan ook duurkoop zijn en je wel altijd er op moet letten of een webshop wel betrouwbaar is en hoe het zit met aftersales. Ik betaal liever ietwat meer als ik weet dat ik naderhand geen problemen krijg met garantie en dergelijke dan wat minder betalen en een hoop gedoe met garantie.

7. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    ik bestel sowieso alleen maar van websites waar (in mijn ogen echte) reviews van zijn
    en de garantie van de meeste onderdelen lopen volgens mij via de fabrikant of niet?

8. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    haha dat weet ik nog wel dat ik dat met vader vaker deed, geheugenbanken bijplaatsen en jongleren met 10 gb harde schijven, want dat was veel toen. Maar meer dan dat niet echt gedaan, maar ik voel me technisch genoeg om het aan te durven

9. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Er zijn fabrikanten die dat wel eens doen maar ook fabrikanten die je dan direct verwijzen naar de winkel/webshop waar je de hardware gekocht hebt. Dus de normale gebruikelijke gang is altijd via de winkel/webshop en zij dan de garantieclaim verder moeten afhandelen. Vandaar dus dat het belangrijk is om te weten hoe een webshop/winkel hiermee omgaat en hoe lang vaak ook een garantie afhandeling duurt.

Beetje goede webshop stuurt je dan vervangende hardware maar bij een minder goede webshop heb je kans dat ze de hardware dan doorsturen naar de fabrikant. Dit kan vaak dan wel veel langer duren dus daarvoor dat ik dan liever wat meer betaal en weet dat garantie snel afgehandeld word. En vaak zit hem daar dan ook dat prijsverschil in en mensen zich dan soms wat te snel laten mee slepen vanwege een lagere prijs.

10. NieuwRetroGamer

NieuwRetroGamer Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016
    O, dan komt het helemaal goed. Veel succes alvast met bouwen als de spullen binnenkomen;)

11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    M'n eerste harde schijf (toen was dat zeker geen standaard onderdeel van een PC, je kocht 'm meestal later los), kostte 700 gulden en had een capaciteit van 20Mb. Dat lijkt niet veel, maar destijds gebruikte je 5,25 inch floppys waar maar liefst 360Kb op ging aan data. Het hele OS, Dos 2.11, stond op 2 floppys.
    Je moest de PC eerst via Debug en een DRIVPARM commando vertellen dat er zo'n ding in zat. Daarnaast moest je de schijf op twee levels formatteren. En dan kwam het hoogtepunt: de PC laadde zonder floppys zomaar even z'n OS (nadat je het OS op de schijf had gezet en batchfiles voor het opstarten had aangemaakt) en dan kon je zelf een (tekstgebaseerd) menu opzetten via batchfiles. Met één druk op een toets kon dan bv. Wordperfect worden opgestart, dat was wel ff wat.
    Ah, the good old days.......

12. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    haha dat is net voor mijn tijd, ik had vroeger wel een compleet super mario spel op een 128kb floppy staan. En het onmisbare winzip om bestanden groter dan een floppy over te kunnen zetten naar een andere pc

13. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ik kocht er later ook een kleurenmonitor bij, dat was wel even wat, 4 kleuren maar liefst ipv. monochrome. Later nog een geluidskaart, een Soundblaster, geweldig om eens écht geluid ipv. alleen piepjes te horen, een ware revolutie voor de PC.
    En toen kwam de dag dat ik 'm ging opvoeren. Voor 25 gulden kocht ik een NEC CPU, ging ik van 4,77 Mhz naar de duizelingwekkende snelheid van 5 Mhz...... het leek wel bijna een AT.....
    Een 8086/8088 CPU was gewoon een langwerpig zwart plastic doosje waar een aantal dunne pootjes uitstaken. Koeling zat er niet op en je trok 'm er uit met een eenvoudig chiptangetje.

Vergis je niet, ik betaalde in die tijd voor een Epson PC met 9-pins matrixprinter, monochrome scherm en dubbele 5,25 inch floppydrive iets van 2000 gulden. Dan nog 1300 gulden er bij voor de HDD en de kleurenmonitor. Software was amper verkrijgbaar. Kopiëerbeveiliging bestond toen nog niet dus je scharrelde overal wat software op, waaronder vaak software waarvan je totaal niet snapte wat je er mee moest doen. Maar ja, als je het maar had.... Spelletjes bestonden voornamelijk uit lijntekeningen, zoals Gato (een destijds zeer spannende onderzeeboot"simulatie" met puntjes die voor explosies door moesten gaan) en uiteraard tekst-adventures (U staat nu voor een deur, wat gaat u doen? -Open deur. De deur zit op slot, wat gaat u doen?....).

Je rommelde maar wat aan, er waren niet veel mensen in die tijd die goed advies hadden en even googelen was er niet bij. Maar leuk was het.....

14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja ,ik heb het ook allemaal meegemaakt,werkte toe bij Mycom in 89,wat is het eigenlijk bijzonder dit allemaal te hebben meegemaakt vindt ik.
    Eigenlijk knap hoe die programma's van toen maar zo weinig geheugen nodig hadden,heel efficient.

15. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ja, dat is ook waar. Natuurlijk komt er nu een hoop meer aan grafische extra's bij kijken en speelt er nog veel meer mee, maar m'n eerste PC, een Epson 8088, kon alles aan met een (vast...) werkgeheugen van maar liefst 512Kb. Ik heb er zelfs Windows 2 (of was het toch 1) op geprobeerd, maar toen werd het allemaal wel érg traag, dat dan weer wel. En het maken van al die batchfiles was ook best leuk, je zat in feite onder de motorkap te pielen en je moest bijna alles zelf uitvogelen. The good old days.....
    Nu doen de OS-makers er alles aan om je overal buiten te houden.

Laatst bewerkt: 8 mei 2017
  16. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    in veel gevallen maar goed ook ;)

17. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Mwoh. Ik ben nog van de generatie die zélf wil bepalen welke software er op m'n pc komt.

18. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    zeker, dat valt buiten de veel gevallen, ik had het over de "de computer doet niet wat ik wil" personen

19. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Hmja, je zóu er een "ik weet wat ik doe" optie in kunnen bakken, maar iedereen denkt te weten wat hij/zij doet.....:rolleyes:

20. Baer

Baer Member

Sinds:
    2 mei 2017
    Hoor wie klopt daar kinderen
    IMG_20170711_221306.jpg IMG_20170711_222158.jpg IMG_20170711_223525.jpg IMG_20170711_224239.jpg