1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Pc met opstartproblemen.. .voeding?

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door 52740, 1 jan 2012.

1. 52740

52740 Geband

Sinds:
    6 jun 2009
    Hallo,

Ik heb een pc die al een poosje prima draait. Echter sinds kort heeft deze pc opstartproblemen, maar zodra de pc draait dan doet hij het prima.
    De situatie is als volgt, ik heb een stekkerdoos met een schakelaar, als ik mijn pc afsluit en de schakelaar omzet van de stekkerdoos dan gaat mijn pc de eerstvolgende keer niet aan als ik 1x op de powerknop druk. Ik moet dan echt meerdere keren drukken(tientallen keren) voordat de pc aangaat. Ook als ik hem probeer op te starten via de powerknop van het moederbord lukt dit niet.
    Als ik de schakelaar niet omzet van de stekkerdoos dan start de pc prima op als ik hem weer aandruk.

Mijn voeding is een: Corsair AX850 en mijn moederbord is een Asrock Fatality pro.

Ik denk zelf dat het de voeding is maar wil graag jullie mening er ook even over horen.

2. Henk.jan

Henk.jan Senior Member

Sinds:
    15 jul 2011
    - Wanneer is het begonnen, heb je destijds iets nieuws geinstalleerd (hardware)?
    - Is je pc aangesloten op een geaard stopcontact en heeft het verlengsnoer ook aarde(s).
    - Heb je iets ge-overklokt?
    - Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?

3. 52740

52740 Geband

Sinds:
    6 jun 2009
    - Ongeveer een maandje nu denk ik, nieuwste stuk hardware is me behuizing.
    - Geen verstand van, gewoon op stopcontact op me slaapkamer.
    - Niks of nooit overgeklokt.
    - Geen mogelijkheid om andere psu te testen helaas.

4. Henk.jan

Henk.jan Senior Member

Sinds:
    15 jul 2011
    De aarde zijn die metalen pinnetjes boven en onder aan het stopcontact. zie bijv:

Die moeten wel contact maken met de stekker. Kortom je moet een stekker hebben die ook boven en onder van die metalen plaatjes hebben:

Het is overigens geen garantie dat een stopcontact dat er zo uit ziet ook op de aarde is aangesloten. Meestal wel, maar als het een doe het zelf stopcontact is, is dat vaak niet het geval. Misschien kan je het ergens/bij iemand navragen?

Ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad en het was opgelost door m'n pc aan te sluiten op een ander/geaard stopcontact. Bij werden de bios echter soms ook gereset zonder enige reden.

5. 52740

52740 Geband

Sinds:
    6 jun 2009
    Aaaah, dus me voeding hoeft niet defect te zijn? Dat is goed nieuws. Die van mij heeft btw niet van die pinnetjes op de wandcontactdoos. Het zijn er 2 dus zal na het afsluiten van me pc de stekkerdoos eens in de andere "opening" doen.

Alvast bedankt!!

6. 52740

52740 Geband

Sinds:
    6 jun 2009
    Nog steeds helaas het probleem... toch mijn voeding?

7. Henk.jan

Henk.jan Senior Member

Sinds:
    15 jul 2011
    Zou kunnen. Het zou echter ook je moederbord kunnen zijn.
    Heb je al eens geprobeerd je moederbord te resetten?

Het volgende probleem komt ook wel eens voor, maar meer bij wat goedkopere spullen:
    Als je de pc aan hebt, en je bent ergens mee bezig(vrij kort na het opstarten), hoor je dan wel eens een soort pop/plop geluid vanuit je pc? Dat zou namelijk een teken zijn dat één of meerdere van je condensatoren het (langzaam) aan het begeven zijn.
    Het zou niet mogen gebeuren, maar door de ramp in japan zijn de condensatoren die daar vandaan kwamen ook een tijdje van wat lagere kwaliteit geweest. De kwaliteits controle minder was doordat ze minder hadden kunnen produceren maar toch aan de vraag moesten voldoen. Kortom een batch die daarvoor afgekeurd zou zijn zou er door heen gekomen kunnen zijn en vervolgens op jou moederbord/in jou voeding beland kunnen zijn.
    De kans is echter heel klein.

8. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
    wellicht kan het ook het batterijtje zijn op je moederbord. wel eens vaker gelezen dat die zich wat kan misdragen als je pc helemaal van de netstroom ontkoppeld is.

gebeurt dit ook als je de aan/uit schakelaar op je voeding omschakelt maar wel de stekkerdoos op aan laat staan?

Laatst bewerkt: 12 jan 2012
  9. 52740

52740 Geband

Sinds:
    6 jun 2009
    Net wat dingen geprobeerd met een resultaat wat ik nog steeds niet snap. Als ik de pc dus van spanning afhaal (volledig, dus ook powerbutton indrukken als stekkerdoos uit is), dan heeft hij het soms moeilijk en soms niet...
    Oke, wat dingen die er zijn gebeurd.
    Pc start op na tig x de powerknop te hebben ingedrukt
    Pc start op na 1x de powerknop in de drukken en 10 sec te wachtten(vertraging?)
    Nog x geprobeerd, pc startte niet op na 1x op de knop drukken.
    Pc opstarten via mobo ging nu wel prima.
    Power sw kabel er opnieuw opgezet, toen wou pc dus niet aan, dus ook niet via mobo. Na paar x drukken op mobo-powerknop sprong hij eindelijk aan...

en nu ben ik hier weer...
    Vreemd of vreemd?

10. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
    is dit probleem direct begonnen nadat je van behuizing bent veranderd?

ik heb namelijk iets vergelijkbaars gehad, moest zeer vaak de aan/uit knop indrukken voor hij startte, en na een tijdje ging de pc helemaal niet meer aan. Ik verdenk mijn moederbord of harde schijf dat ze de boosdoeners waren. (icm slechte voeding?). bij mij wilde de pc wel uit slaapstand komen, maar niet als hij helemaal afgesloten was. wellicht het proberen waard?

11. 52740

52740 Geband

Sinds:
    6 jun 2009
    Nee, is niet direct begonnen. Jou probleem lijkt veel op die van mij, ook omdat bij de pc wel uit slaapstand wou(omdat er dan nog wat spanning opstaat).

Het probleem is dat ik het wil verkopen(eventueel los), maar dat ik geen zin heb ik gezeur na die tijd...

12. 52740

52740 Geband

Sinds:
    6 jun 2009
    Mag op slot:) Lag blijkbaar aan me moederbord. Hij is nu rma en iemand anders is er gelukkig mee. Voeding gaat dus nu de verkoop in:) Bedankt jongens.