PC lijkt wel een stofzuiger

Crewz

Senior Member
User systemen
Kast heb ik besteld, ik wil iedereen hier bedanken voor de hulp!
Hij komt dinsdag binnen, ben van plan hem woensdag te gaan bouwen.
Als ik vragen heb met betrekking tot het overzetten, dan horen jullie het wel ;-)

JMM

Senior Member
User systemen
Daar heb ik laatst nog samen met een medeforummer een build in gemaakt. Mesh voorkant, 3 goeie 140mm casefans. Mooi kastje, goede bouwkwaliteit en leuke RGB (je hebt er geen header voor nodig, de kast heeft ingebouwde effecten).

Je bedoelt de Sharkoon Pure Steel toch? Ik weet niet of deze goed koelt, al voorspelt dat dichte front niet veel goeds. Bovendien is het feit dat je er extra casefans bij nodig hebt geen goed teken. Jouw 8400 + 1050 Ti produceren zo goed als geen warmte, nog geen 150W onder volle belasting. Elke degelijke kast van rond de €70 moet dat met gemak op een stille manier weg kunnen werken.

Op dit prijspunt (€60-80) moeten de meegeleverde casefans gewoon voldoen. Want als je goeie casefans bij gaat kopen zit je zo over de €100, en dan kom je meteen in een kwalitatief veel beter segment.
Ik heb reeds aangegeven waarom die "Sharkoon Pure Steel" kast prima koelt maar dan moet u natuurlijk ook de comments lezen waarop ik dat uitleg en dan weet u het wel.
Er worden ook vier 120mm RGB fans meegeleverd met ingebouwde controller in de kast en een GPU ondersteuner, ook mooi meegenomen.
Die andere "kermis" Sharkoon kast die u ook voorstelde trekt natuurlijk op niets qua airflow met die gesloten voorkant en is het vernoemen niet waard.

In ieder geval is de keuze die TS nu heeft gemaakt via u aanbeveling zondermeer ook een goede keuze.

seb83

Senior Member
User systemen
Ik heb reeds aangegeven waarom die "Sharkoon Pure Steel" kast prima koelt maar dan moet u natuurlijk ook de comments lezen waarop ik dat uitleg en dan weet u het wel.
Ik had het wel gelezen, maar ik vind dat persoonlijk een suboptimale configuratie. Moest de keuze gaan tussen de pure steel en de tg5, dan zou ik een voorkeur hebben voor de tg5 (al zou ik zelf allebei niet kopen).

Maar wat niet snap: als hij zo goed koelt, waarom dan toch die extra fans?

Die andere "kermis" Sharkoon kast die u ook voorstelde trekt natuurlijk op niets qua airflow met die gesloten voorkant en is het noemen niet waard.
Deze is wel degelijk open aan de voorkant.

JMM

Senior Member
User systemen
Bij de meeste kasten is het raadzaam om een paar extra fans erbij te nemen, indien er een toegevoegde waarde is qua extra airflow en/of koeling en die is er meestal wel...en verder laat ik het hierbij, TS heeft al zijn keuze gemaakt.

Crewz

Senior Member
User systemen
Nou, kast was vandaag binnengekomen. Ik heb alles uit me oude gehaald en ben begonnen met het inbouwen in de nieuwe. Maar ik loop vast... ik heb op mijn nieuwe kast 3 fans. Dus 3 connectors. Maar ik kon op mijn moederbord maar 2 connectoren vinden. 1tje waar de CPU fan in zit, en 1 andere. Ik kom dus 2 aansluitingen te kort. Nou zou ik 2 splitters kunnen kopen en gebruiken, maar ik weet niet of dit zo'n goedi dee is? Als iemand iets weet, let me know ;-)

Nou, kast was vandaag binnengekomen. Ik heb alles uit me oude gehaald en ben begonnen met het inbouwen in de nieuwe. Maar ik loop vast... ik heb op mijn nieuwe kast 3 fans. Dus 3 connectors. Maar ik kon op mijn moederbord maar 2 connectoren vinden. 1tje waar de CPU fan in zit, en 1 andere. Ik kom dus 2 aansluitingen te kort. Nou zou ik 2 splitters kunnen kopen en gebruiken, maar ik weet niet of dit zo'n goedi dee is? Als iemand iets weet, let me know ;-)
Je hebt ook splitters met 3 aansluitingen, werkt prima

Gaat dat dan geen problemen opleveren? Ik hoorde van andere mensen dat de stroom dan word verdeeld, en dat dan de ventilatoren nog maar 3x zo langzaam zullen draaien.
Dat is niet waar.
Hang je 10 fans aan 1 header zou je wat problemen kunnen krijgen, daarvoor levert hij te weinig ampere.
3 is absoluut geen probleem en ze draaien alle 3 even snel.

Crewz

Senior Member
User systemen
Dat is niet waar.
Hang je 10 fans aan 1 header zou je wat problemen kunnen krijgen, daarvoor levert hij te weinig ampere.
3 is absoluut geen probleem en ze draaien alle 3 even snel.
Oh top, gelukkig. Heb even die splitter besteld.

Nog even een ander vraagje, bij mijn case zat ook een SATA power kabeltje en het volgende, waar zijn deze voor?

1596049719335.png

seb83

Senior Member
User systemen
Die van het plaatje is voor de usb-c voor op je kast. Jouw moederbord heeft daar geen geschikte header voor. De sata is voor de rgb. Steek die maar eens in een sata aansluiting van je voeding.

Crewz

Senior Member
User systemen
Die van het plaatje is voor de usb-c voor op je kast. Jouw moederbord heeft daar geen geschikte header voor. De sata is voor de rgb. Steek die maar eens in een sata aansluiting van je voeding.
Ohh, dus daar heb ik eigenlijk niks aan? Enkel als ik ooit mijn moederbord upgrade. Of is daar ook een adaptertje voor? En bedankt voor de SATA, ik had al zo'n vermoede, maar fijn dat het even word verhelderd.

seb83

Senior Member
User systemen

Crewz

Senior Member
User systemen
Die zijn er wel:
https://www.hardwarewebwinkel.nl/ka...r/akasa-20-pin-usb-31-internal-connector.html
https://tweakers.net/pricewatch/1467456/silverstone-cp14/specificaties/
Die moet je in een usb 3.1 header steken. Dus als je er daar maar 1 van hebt kun je de gewone usb aansluitingen weer niet gebruiken.
Helaas zie je de usb-c header maar mondjesmaat op nieuwe (dure) moederborden verschijnen.
Daar heb ik er inderdaad maar 1tje van...
Dan hou ik het bij de gewone USB. Daar heb ik meer aan dan die usb 3.1.

seb83

Senior Member
User systemen
Het wordt tijd dat er een unified header komt. Moederborden moeten nu plaats reserveren voor 2.0, 3.1 en 3.2 type-c headers. Zonde van het geld en de schaarse real estate, helemaal op ITX borden.

Crewz

Senior Member
User systemen
Even een update. Ik heb de verloop gisteren gebruikt en ja hoor, hij doet het!
Alle fans draaien mee, ik hoor hem een stuk minder als mijn oude, met gamen word mijn GPU max 72 graden. Is dit normaal?
En is er een manier om te checken of mijn fans daadwerkelijk op volle snelheid kunnen draaien?
Ik wil hier iedereen bedanken voor de support!

Bovenaan