[PC] Lag in GTA V met nieuwe grafische kaart

fANAT1C

Member
Hey iedereen

ik heb een probleem met mijn pas nieuw aangekochte grafische kaart en Grand Theft Auto V. Geen idee of het ook in andere games voorkomt want heb momenteel enkel GTA V op de PC staan omdat ik pas Windows 10 opnieuw heb geïnstalleerd.

Via Coolblue heb ik eergisteren de Asus ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti OC Edition (6 GB) gekocht ter vervanging van mijn vorige GPU nl. de ASUS GeForce GTX 760 DirectCU II (2 GB). Na het succesvol installeren van de 1660 Ti kom ik tot de conclusie dat zelfs het opstarten van GTA V veel trager verloopt dan bij mijn vorige GPU. Nu heb ik al een paar forums door gelezen en op een van die forums kwam ik iemand tegen die beweerde dat dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat GTA V bij krachtigere GPUs meer beroep doet op het RAM geheugen van de PC zelf. Maar klopt deze stelling wel? Mijn drivers zijn up-to-date aangezien ik pas vorige week mijn PC heb geformatteerd. Vooraleer ik de nieuwe grafische kaart in de PC plaatste heb ik trouwens ook de drivers van de oude GPU verwijderd en uiteraard de drivers van de nieuwe kaart geïnstalleerd.

Ik ben er mij van bewust dat mijn PC niet meer van de jongste is maar met mijn vorige GPU werkte het spel wel perfect (op niet zo hoge instellingen natuurlijk maar toch nog redelijk hoge settings), dit zijn even de specs van mijn systeem:

Case: Cooler Master CM 960 II Advanced (USB 3.0)
Moederbord: Asus Sabertooth z77
RAM Geheugen: 8 GB DDR3 (2 x 4 GB) @1600 MHz (Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C)
Voeding: Corsair CX600
Processor: Intel Core i5-3570k Boxed @3,4 GHz
Grafische kaart: Asus ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti OC Edition (6 GB)
SSD: Crucial M4 128 GB
HDD: Western Digital Caviar Black (1 TB)

Weet iemand wat ik hier tegen kan doen/waaraan dit kan liggen?

Mvg Joris

Laatst bewerkt:

Etxalar

Senior Member
1660 Ti is ruim 2x zo snel als een 760. Daardoor heb je denk ik een cpu bottleneck gecreëerd. Je zou het kunnen verminderen door de cpu te overklokken maar helemaal oplossen zal niet lukken. Daarvoor zou je een cpu, moederbord upgrade moeten doen. De voeding is dan ook aan de beurt en je ssd heeft wel heel weinig capaciteit zodat het bijna een heel nieuw systeem wordt.
Neem https://nl.hardware.info/forum/threads/hulp-bij-stotteren-in-games-of-slechte-prestaties.294553/ eens door. Wellicht dat je het probleem naar een voor jou aanvaardbaar niveau kunt terug brengen.

fANAT1C

Member
1660 Ti is ruim 2x zo snel als een 760. Daardoor heb je denk ik een cpu bottleneck gecreëerd. Je zou het kunnen verminderen door de cpu te overklokken maar helemaal oplossen zal niet lukken. Daarvoor zou je een cpu, moederbord upgrade moeten doen. De voeding is dan ook aan de beurt en je ssd heeft wel heel weinig capaciteit zodat het bijna een heel nieuw systeem wordt.
Neem https://nl.hardware.info/forum/threads/hulp-bij-stotteren-in-games-of-slechte-prestaties.294553/ eens door. Wellicht dat je het probleem naar een voor jou aanvaardbaar niveau kunt terug brengen.
Die SSD zal niet de boosdoener zijn denk ik, want ik kan me genoeg mensen inbeelden die als opstartschijf/installatiemap van GTA V een gewone harde schijf gebruiken.

Ik heb ALLE settings eens op het allerlaagst gezet en zelfs de muiscursor in het menu heeft ontzettend veel lag. Ik vind het echt bizar want GTA V is de hoofdreden voor mij geweest om een nieuwe grafische kaart te kopen maar seffes ben ik mijn hele systeem aan het vervangen. Niet dat dat erg is want mijn systeem is uiteraard verouderd, maar ik had toch gedacht dat de processor nog krachtig genoeg ging zijn aangezien met mijn oude GPU het spel perfect werkt (uiteraard niet met alles op high maar toch)

EDIT: ik heb mijn resolutie (met nog steeds alle andere instellingen op het allerlaagst) veranderd naar 1600 x 900 en het spel op "windowed mode" gezet en ineens is alle FPS latency verdwenen.

Laatst bewerkt:

DatAccountz

Senior Member
Ik weet dat het menu zonder V-sync altijd traag is. Dan gaat de framepacing apeshit. Dat heb ik ook met mijn 2600X systeem, en dat had ik ook met mijn 4670K. Maar waarom maak je je nu zo druk over een stom menu waar je 10sec later weer vanaf bent? Hoe draait de game vroeg ik...

Je gaat toch niet je systeem vervangen vanwege een traag menu?

fANAT1C

Member
Ik weet dat het menu zonder V-sync altijd traag is. Dan gaat de framepacing apeshit. Dat heb ik ook met mijn 2600X systeem, en dat had ik ook met mijn 4670K. Maar waarom maak je je nu zo druk over een stom menu waar je 10sec later weer vanaf bent? Hoe draait de game vroeg ik...

Je gaat toch niet je systeem vervangen vanwege een traag menu?
Ik heb over een aantal dingen heen gelezen toen ik jullie antwoorden aan het doornemen was. Mijn excuses.

Ik kwam niet verder dan het GTA menu (geen idee waarom maar ik kreeg elke keer een time-out), daarom kon ik niet vertellen hoe het spel nu precies draaide. Het is raar om te zeggen maar als ik fullscreen inschakel in de instellingen van GTA V dan herstart het spel om de instellingen toe te passen en begint hij te laggen dat het niet normaal is. Met lag bedoel ik dan dat het lijkt alsof de framerate echt dramatisch zakt, net zoals die "muislag" die dan plots de kop op steekt. Zelfs op de allerlaagste settings had ik onzettend veel vertraging zitten op bijv. het bewegen van de muiscursor in het menu, zet ik fullscreen op fullscreen + borderless/fullscreen + bordered dan is er niets aan de hand.

Wanneer ik fullscreen inschakel en taakbeheer open vanuit GTA V (CTRL+LSHIFT+ESC) dan is mijn processor usage 100%. Gebruik ik fullscreen + borderless of fullscreen + bordered dan ligt het processor usage ergens rond 66%.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om omwille van 1 game mijn hele systeem te gaan vervangen maar ben dit wel aan het overwegen maar GTA V is uiteraard niet de enige reden van mijn upgrade (wil weer wat meer future proof zijn). Mijn huidige hardware is zoals je kunt zien nogal verouderd. Dit systeem is aangekocht ergens rond december 2012/januari 2013 met origineel een MSI GeForce GTX 660 Ti Power Edition.

Hoe heb je de 'oude' nVidia drivers verwijderd?
Ik heb mijn PC geformatteerd zonder mijn GTX 760 drivers opnieuw te installeren, waardoor ik dus eventjes gewerkt heb via de grafische chip van mijn moederbord. Daarna heb ik de 1660 Ti besteld op Coolblue, deze in mijn moederbord geprikt en pas daarna ben ik de juiste Nvidia drivers gaan installeren.

quiller

Senior Member
Heb je het topic van dataccountz nu al doorgenomen (en toegepast) ... Persoonlijk denk ik ook richting cpu bottleneck.

DatAccountz

Senior Member
Nogmaals, het menu lagged altijd op fullscreen. V-sync of niet. Maar zonder gameplay valt er weinig te zeggen over CPU bottlenecks.

division

Senior Member
De 3570 is 100% de bottleneck. Heb pas de pc van mijn zwager "Met dezelfde cpu" een msi gtx 970 geplaatst en haalt ook geen 60fps met gta5. Sterker nog eerder richting de 30 a 35..

DatAccountz

Senior Member
De 3570 is 100% de bottleneck. Heb pas de pc van mijn zwager "Met dezelfde cpu" een msi gtx 970 geplaatst en haalt ook geen 60fps met gta5. Sterker nog eerder richting de 30 a 35..
Hij heeft nog niet eens gegevens gepost van ingame, hij klaagt enkel over het trage menu. Wat ik zelf ook al gemerkt had maar in 5 seconden weer voorbij was.

division

Senior Member
Hij heeft nog niet eens gegevens gepost van ingame, hij klaagt enkel over het trage menu. Wat ik zelf ook al gemerkt had maar in 5 seconden weer voorbij was.
Snap ik maar mij ging het puur om het feit dat die CPU al.een grote bottleneck in het spel is, los van het feit met die menu...

suijkerbuijk

Senior Member
iedereen komt wel met de cpu aan?
Maar hiervoor geen last van.
En wel als een zwaardere gpu komt?
En als hij de zelfde instellingen houd?
Nee sorry daar kan ik me niks bij voorstellen.
Dat de cpu op zijn max zit oke daar kan ik mee leven .

Ts je geheugen is te weinig.
Je heb nu een gpu met 6Gb geheugen in een combo van 2x4Gb werkgeheugen .
Natuurlijk ga je de resolutie en instellingen verhogen met je nieuwe kaart .
Maar jouw werk geheugen kan het niet aan om deze data te verwerken .
Kijk even of je geheugen kan lenen van iemand om te testen en anders zal 2x8Gb er bij steken of vervangen van je 2x4Gb

DatAccountz

Senior Member
iedereen komt wel met de cpu aan?
Maar hiervoor geen last van.
En wel als een zwaardere gpu komt?
En als hij de zelfde instellingen houd?
Nee sorry daar kan ik me niks bij voorstellen.
Dat de cpu op zijn max zit oke daar kan ik mee leven .
Dan weet je niet hoe het werkt. Als je een betere GPU koopt kun je van een GPU-bound scenario naar een CPU-bound scenario verschuiven. Als de CPU het langzaamste element wordt krijg je frametime inconsistency/drawcall limits.

Dat is hier niet het geval, het is gewoon dat stomme GTA5 menu waar hij zich helemaal over ophangt, maar neemt niet weg dat je gewoon geen gelijk hebt in je opmerking.

Zie:
https://nl.hardware.info/forum/threads/cpu-benchmarking-m-b-t-games-onderzocht-deel-1.293301/

suijkerbuijk

Senior Member
Dan weet je niet hoe het werkt. Als je een betere GPU koopt kun je van een GPU-bound scenario naar een CPU-bound scenario verschuiven. Als de CPU het langzaamste element wordt krijg je frametime inconsistency/drawcall limits.

Dat is hier niet het geval, het is gewoon dat stomme GTA5 menu waar hij zich helemaal over ophangt, maar neemt niet weg dat je gewoon geen gelijk hebt in je opmerking.

Zie:
https://nl.hardware.info/forum/threads/cpu-benchmarking-m-b-t-games-onderzocht-deel-1.293301/

Bedankt.
Zal het even door nemen .
Het stuk wat ik wel door heb genomen is de deel dat een game aardige op 1 core blijft hangen (directx 11 games) en als die tegen de 100% hick je fps gaat dippen.
Dit is gewoon de game engine die waardeloos in elkaar gezet met de limiet van direcxt 11 .

De vraag is dan waarom in test waar hwi ook mee doet dat bij een hogere resolutie zelfs een i3 in staat is om een gtx 1080ti aan te sturen op max fps waaronder ook de game van ts
Ga je dan weer terug van een cpu naar een gpu botlek?
Dan heb ik ook de vraag is dit totaal anders met directx 12 games die zijn eigenlijk meer multi core gericht hoe wel veel game meer hybrid zijn van directx 11 en 12 .
Je kan dat merken met forza motor sport serie van microsoft dat deze aardige goed met meerderen cores om gaat.

https://nl.hardware.info/reviews/9397/17/amd-ryzen-7-3700x-a-ryzen-9-3900x-review-intel-voorbij-gaming-benchmarks-gta-v

Zag dat hij een socket 1155 gebruikt .
Als hij geluk heeft zal hij een intel xeon er op kunnen zetten .
Die kosten niet zo veel en geef dan een aardige boost vergeleken wat hij nu bezit.

KnightIndustries2000

Senior Member
GTA V is gewoon ruk geoptimaliseerd en die i5 bottleneckt omdat 4c/4t, ik spreek uit ervaring. Niet dat mijn 2600/RX480 setup beter dat spel draait maar dat ligt eerder aan FiveM's hopeloos slechte developers/12-jarigen en hun """"roleplay servers""""

TS, scoor jezelf een 3770K van Marktplaats en upgrade volgend jaar naar Ryzen 4000 of een 3000 serie CPU in de sale.

Laatst bewerkt:

KnightIndustries2000

Senior Member
GTA 5 schaalt niet verder dan 4 cores?
GTA V niet, maar in 2019 alleen maar een spel open hebben staan? Meeste gamers hebben vast wel een browser, Discord (bah) of OBS/een screen recorder open.

Vroegah, toen ik nog een 4670k had was het onmogelijk om FiveM te spelen en iets op Twitch/JijBuis te kijken, toen ik ben upgrade naar een Ryzen 2600 kon dat wel omdat die 2c/8t meer heeft.

Bovenaan