PC Dumpdag 25-8 & computerbeurzen in het algemeen

David van Dantzig

Hoofdredacteur Hardware Info
User systemen
Aanstande zaterdag ga ik naar de PC Dump in de RAI, om voor hopelijk weinig geld wat losse onderdelen (K6-2 koelers en fans, harddisks 8 à 15Gb, goedkope oudere 3D videokaarten, dat soort spul) te kopen voor een aantal halve systemen die ik gratis heb opgehaald.

Ik ben benieuwd of meer mensen van het forum hiernaartoe gaan, wat hun ervaringen er zijn en of ze nog tips hebben zoals: goede bedrijven, bedrijven die je juist beter kan vermijden, hardware waar ik absoluut even naar moet kijken/zoeken, etc.

De PC Dump is niet bepaald mijn favoriete manier om een zaterdagochtend te besteden (heel erg druk, soms een beetje al te enthousiaste sfeer) dus ik ben ook benieuwd of iemand andere goede beurzen weet in de regio Randstad.

[edit] ik heb dit keer niet eerst gekeken of er ooit al een dergelijk topic is geweest aangezien er ondertussen weer een hoop nieuwe gebruikers zijn bijgekomen die dit ook interessant vinden en het aanbod van hardware / mogelijke koopjes in ieder geval ook uniek zal zijn. M.a.w. m.i. is er voldoende "nieuws" om een nieuwe thread waard te zijn.

Als de PC Dump dag in Heerenveen is, zit er meestal ook een standje bij die oude processoren verkoopt, voor ongeveer 15/25 gulden per stuk (Er staat een vrouw die ze verkoopt). Deze processoren zijn er in verschillende snelheden van ongeveer 300 Mhz tot 700 Mhz ofzo. Deze processors zijn allemaal gebruikt en je krijgt er geen garantie bij. Ik zou je heel erg afraden om bij deze stand te gaan kopen. Vrienden van mij hebben hier wel eens gekocht, en vaak werkte het niet. (Ik kan zelf ook de verleiding nauwelijks aan om ze niet te kopen, aangezien de lage prijs). Deze procoren zijn haast altijd stuk of werken zeer slecht. bv Een vriend van mij kocht er een AMD k6-2 300 om zijn oude Pentium 166 te vervangen. Toen hij deze wou proberen kreeg hij geen beeld. Alleen op 166 Mhz wou die draaien. Andere moederborden wisten er ook geen raad mee. Dus als ik jou was zou ik hier noooooooooooooit kopen.

[edit] vegeten te zeggen dat deze processors niet getest zijn door de standhouder, vandaar dat er geen garantie op zit [/edit]

David van Dantzig

User systemen
Dat hoeft ook niet - ik weet dat je ongeveer de BTW kan besparen op nieuwe artikelen, maar ik zoek juist oude, goede, 'troep'. Nog tips uit je vervlogen PCDDagen waar je nu met weemoed aan terugdenkt? ;)

(Ik zit zelf niet te springen om naar de PCDD te gaan, maar ik denk toch dat het de beste plek is als ik goedkoop dingen wil vinden als stille AT-voedingen, kleine wat oudere harde schijven, 486-koelertjes (voor videokaarten), SuperSocket7 koelers, etc.)

Dat is beroerd als je kapotte dingen koopt, zijn z e niet verplicht iets te testen van tevoren, lijk me sterk dat je gewoon kapotte dingen, "gebakken lucht" dus, mag verkopen. Maar hoe dan ook als de helft het doet tegen een kwart van de prijs, is het niet slecht. Is er anders geen mogelijkheid om dingen als fans on the fly te testen (batterijen ofzo?)

Afgelopen weekend was er in Sittard "mijn eerste" PC Discount beurs. Belachelijk gewoon!
1. De entree was 15 gulden!!!!Voor een kleine beurs is dat gewoon asociaal!
2. Klein! Niet echt het licht op de donkere weg van een hardware ehh "liefhebber"
3. Niks geen locals! Wat heb ik eraan om iets te kopen bij een stand die hun winkel hebben in DEN HAAG??? Ik had juist gehoopt dat er redelijk wat bedrijven uit (minimaal) Limburg zich zouden profileren.

Samengevat: Mijn eerste ervaring met computerbeurzen is niet fijn. Ik raad ze af. En het 2e hands spul dat er lag was idd crap met een grote C!

damluc

Senior Member
User systemen
De PC-Discount beurzen zijn inderdaad niet meer wat ze geweest zijn. Zelfs hier in Rotterdam durven ze voor een 2-daagse zogenaamde Super PC Discount beurs maar liefst 17,50 entree te vragen, met een kortingspasje toch nog 12,50. De mensen komen toch wel. Als je dan eindelijk binnen bent dan valt het vaak erg tegen. Meestal 1 zaaltje met altijd dezelfde aanbieders. Als je precies weet wat je nodig hebt en een beetje prijsbewust dan kun je nog wel wat besparen, anders kun je net zo goed naar het computerwinkeltje om de hoek gaan. Grote verschillen in prijs op de beurs zijn er ook niet meer, aangezien de heren handelaren elkaar scherp in de gaten houden. Soms loop je tegen iets leuks aan. Je moet altijd kopen bij bedrijven die een winkel in de buurt hebben en met normale garantie. Let ook op of je een bon krijgt, want dat wordt nog wel eens "vergeten". Wat overigens wel vaak goedkoop is op beurzen zijn blanco cd-r's.

David van Dantzig

User systemen
Okee, de toegangsprijs van de PC Dumpdag is 10 gulden en er staan meestal 130-170 stands (zie ook http://www.pcdumpdag.nl). Het aanbod is dus wel in orde. Nog iets over mijn andere vragen?

[edit] Kom op mensen, er gaat hier vast wel eens iemand naar zo'n drukke, rokerige, dreunende-muzak-uit-slechte-speakers, beurs. Geef eens wat tips zodat ik er nog wat aardigs uit kan halen. Of is dat volstrekt onmogelijk?

Goede ervaring met kopen Iiyama monitor zo'n 1,5 jr. geleden.

Zoeken op Internet naar laagste prijs: was Grafi-call uit Leiden. Monitor is ook langer daarna bijna nergens meer goedkoper geweest.

Hoppa, zij stonden op de Interexpo in de Jaarbeurs...bingo. Lekker dicht bij Zeist.

't Was trouwens wel duidelijk wat de stand van Grafi-call was. Was geloof ik de drukste van de hele beurs. >>nieuwe hardware voor lage prijzen, toen in ieder geval<<.

Dat was dus geslaagd.

:)( Ik had alleen niet in m'n eentje met de bus moeten gaan...19"; 33kg; fijn formaatje doos......)

A

Arzie

Gast
User systemen
Zo negatief als het hier geschilderd wordt heb ik het nooit ervaren. Ik ga bijna altijd naar de PC Dumpdag in Amsterdam (PC Discount enzo zuigen IMHO), entreeprijs is al tijden f 10, mooi bedrag voor een redelijk grote beurs.

Er ligt inderdaad een hoop ouwe troep, maar dat soort kramen herken je meteen. Er zijn ook zat vooraanstaande winkels, zoals MyCom, Perfect Systems en Computerland. Die verkopen tegen prijzen die regelmatig onder die in hun internetshops liggen! Dus ook het nieuwste spul voor leuke prijzen. Dan krijg je er ook gewoon garantie op, dus hetzelfde als dat je in hun internetshops koopt. En een beetje neuzen tussen het oude spul is ook wel leuk, wie weet kom je wat leuks tegen...

[kijkt op sleutelhanger]
Verrek, zaterdag PC Dumpdag, en ik kan deze keer niet! :(

Persoonlijk vind ik het een heel leuk beursje om heen te gaan, tis niet zo groot maar wel altijd erg gezellig, en heel regelmatig kom je toch leuke aanbiedingen en allerlei gadgets tegen. :)

David van Dantzig

User systemen
...wilde ik jullie niet onthouden, ook als is 't allesbehalve spannend:

- 486 koelertje + heatsink (7,50) [voor grafische kaart]
- Socket7 koeler + heatsink (10,00) [voor K6-2/400]
- 2 x 128Mb Infineon PC133 (à 53,-) [voor server]
- 1 x 10Gb Seagate 5400rpm (159,-) [voor server]
- 10 slot-afdekplaatjes + 5 front-afdekplaatjes (15,-) [altijd handig]
- 25 Platinum cd-r's op spindle (25,-) [vond ik wel goedkoop]
voor m'n werk:
- zeer efficiënt 80-cd opbergsysteem (35,-)
voor m'n vriendin:
- Microsoft Natural Keyboard (originele editie) (25,-)
voor een vriend:
- 8 poorts 10/100 Switch/Hub (200mb/poort) (175,-)
- 25 Platinum cd-r's op spindle (25,-)
- switch om 2 pc's op 1 monitor/keyboard/muis aan te sluiten (49,-)

en dat was 't wel zo'n beetje. Saai, nietwaar? ;) Maar wel alles wat ik nodig had. De enige echt serieuze verleiding die ik heb moeten weerstaan was een Asus 6800 Geforce 32Mb DDR Deluxe voor slechts 200 piek... (heb een beetje spijt dat ik 'm niet heb meegenomen, maar ja).
Voor de rest heeft iedereen die lekker in de zon is gaan zitten niets gemist.

Dat junkie harddiskje is de goedkoopste 10Gb die ik kon vinden, is voor m'n server die ik opnieuw ga opbouwen. Toch wel fijn om wat meer ftp-ruimte te hebben dan 600MB (zeker als ik straks 1024/256 ADSL heb :)).

Goed, dit louter ter informatie dus. Commentaar is natuurlijk welkom (als iemand weet waar ik nog meer goedkope 10Gb HD's kan vinden (dus niet duurder dan 150 piek) houd ik me aanbevolen.

raymondjuh

Senior Member
User systemen
Beste strangestman,

Ik ga altijd naar de HCC dagen ( ik weet niet of je er al geweest bent of er iets van gehord hebt). Nu is dat 1 keer per jaar 3 dagen. Op 24,25 en 26 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Deze prijzen zijn te vergeljijken met de prijzen op internet en ze hebben ook 2ehandse oude gore vieze troep. Ik ga er al 3 jaar naar toe namelijk. Het is echt vet gewoon daar!

Nou de interexpo in utrecht was vandaag in ieder geval een blammage eerste klas. Slechts een paar kraampjes, en drie redelijk bekende winkels. Waarschijnlijk stonden de grootte toko's in amsterdam!?

Niet kunnen vinden wat ik zocht, ja sommige dingen waren er wel maar duurder dan als ik het bij een "echte" winkel zou kopen.

In ieder geval wel goedkope Arita's op de kop getikt, 100 * 700MB voor 85 piek. Kan ik weer een paar weken vooruit :D :D :D .

David van Dantzig

User systemen
hey raymondjuh, ik ging naar m'n eerste HCC dagen in '94 ofzo. Ben toen een tijdje niet geweest, vorig jaar weer wel. Is best groot geworden :) Weet nog niet of ik dit jaar ga - heb zo'n vermoeden dat het of vakantie wordt, of de hcc. Dan heb ik toch liever vakantie ;)

Zeezuiper, 't was een miezerig PC Dumpdagje - half zo groot als vorige keer dat ik er was. Niet veel soeps, al ben ik redelijk geslaagd met m'n aankopen. Ik heb meestal het meeste lol aan de enorme prijsverschillen tussen stands :D.

Zeezuiper, 't was een miezerig PC Dumpdagje - half zo groot als vorige keer dat ik er was. Niet veel soeps
Schrale troost but thx anyway :D .

Die interexpo (ook in utrecht) was b.t.w. de vorige keer ook een stuk interessanter. Als je van plan was om morgen nog te gaan...do not, it aint worth the money :666: .

Je kan beter een terras :cool: op zoeken met een }| .

Bovenaan