1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Pc configuratie (Mac naar pc switch)

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Pascal_Illustrator, 1 mei 2017.

1. Pascal_Illustrator

Pascal_Illustrator Member

Sinds:
    1 mei 2017
    Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum en wil me eerst voorstelle: Pascal, Illustrator en (af en toe) striptekenaar.

Ik ben van plan om een nieuwe desktop computer te kopen.
    Ik kom uit de grafische dtp industrie en werk bijna 20 jaar met Macs en een logische stap zou een nieuwe Mac zijn, maar aangezien Apple de desktop gebruiker nu reeds een paar jaar in de kou laat staan heb ik er toch voor gekozen om over te schakelen naar een windows / linux pc.

Mijn voorkeur gaat naar linux, maar voor sommige software is Windows wel nodig. Het zou mooi zijn moest ik een keuze hebben om 2 systemen op de computer te hebben en de keuze bij het opstarten met welk systeem ik wil werken.

De toepassingen voor mijn computer zijn (in volgorde van hoogste prioriteit):
    1. Grafisch (bitmap en vector)
    2. Video editing met 4K content
    3. Webdesign
    4. Muziek (DAW)

Belangrijk is ook dat ik mijn beeldscherm kan aansluiten. Dit is een Wacom Cintiq 24 HD

Ik heb nog de volgende vragen:
    Hoe zit het met virussen op een Windows pc? Ik heb steeds gehoord dat dit er bij Windows veel meer zijn en dit is één van de redenen dat ik nog geruime tijd met Mac bleef werken. En zorgen virus scanners ervoor dat je computer trager werkt?

Ik verkies voor een samengestelde pc i.p.v. een kant en klare merk pc omdat ik op deze manier de beste configuratie kan (laten) samenstellen.

Met het bouwen van een pc heb ik echter geen ervaring, daarom dacht ik om er één te laten samenstellen.
    Verschillende mensen vertelden me dat dit echter niet zo moeilijk is, maar het plaatsen van geheugen bij een G5 of Mac Pro vond ik al moeilijk. Verder heb ik geen idee wat er mis zou zijn moest de samengestelde computer niet opstarten en van tweaken ken ik ook niet veel.
    Indien iemand een opleiding pc-bouwen kent regio Herentals, mag je dit natuurlijk laten weten.
    Alleen wil ik er niet aan beginnen. Ik neem liever het zekere voor het onzekere. In een winkel zoals tones.be kan je een computer laten samenstellen of onder begeleiding dit zelf doen denk ik.

De kast - Zo’n half doorschijnende behuizing is wel knap. Zeker met verlichting en fluo kabels, maar ik vraag me af of dat dit niet afleidend is wanneer je aan het werken bent?
    En welk type kast kan ik best kiezen om toekomst-bestendig te zijn?

Voeding - bij een desktop heb je een grotere voeding dan een laptop - ik gebruik momenteel een Macbook air 2013 laptop - Zal dit een veel groter elektriciteitsverbruik tot gevolg hebben?

Koeling - voldoende ventilatie is belangrijk, maar ik heb graag dat mijn computer zo stil mogelijk is. Mijn MBA maakt nauwelijks geluid. Waar moet ik op letten? De kast? Ventilator / water-koeling?

Snelheid PC - Is het zo dat Windows pc’s eenst snel werken, maar na verloop van tijd steeds trager?

Prijscategorie - de ervaringen die ik tot nut heb is met Apple. De computer die daar het meeste aan mijn vereisten voldeed was de Mac Pro (de toren niet de trashcan), maar tot deze prijsklasse wil ik niet meer gaan. De topmodellen iMacs hebben ook wel voldoende kracht, maar ik wil enkel een computer. Dus geen geïntegreerd scherm. En liefst zo veel mogelijk toekomst gericht qua uitbreidingen, normen, etc.. M.a.w.: de power van een Mac Pro (of beter) voor een lagere prijs. Ik zou het wel graag onder 2000 euro houden indien mogelijk. Een muis, toetsenbord en scherm heb ik al.

Overklokken - Hier ken ik niets van. Ik weet ook niet of dit belangrijk is.

Extra’s - Een dvd wil ik zeker hebben. Ik gebruik nu een externe dvd-superdrive, maar dit vind ik niet handig omdat ik steeds usb kabels moet verwisselen. Ook voldoende ruimte voor harde schijven. Zowel 3,5 als 2,5 inch. Ik heb nog een aantal HD’s uit mijn Mac Pro. Misschien is zo’n systeem waarbij je een HD kan verwisselen via schuifjes ook wel interessant.
    De opstartschijf moet zeker SSD zijn. Een snelle computer is zeer belangrijk voor mij. En wat is PCIe flash opslag? Is dat nog sneller?

Het zijn heel wat vragen, maar graag hoor ik jullie opmerkingen. Ik ken de basis van Windows, maar voor de switch naar een nieuw platform (Windows en/of Linux) en met het (laten) samenstellen van een pc kan ik toch wat hulp gebruiken.

2. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    "Hoe zit het met virussen op een Windows pc? Ik heb steeds gehoord dat dit er bij Windows veel meer zijn en dit is één van de redenen dat ik nog geruime tijd met Mac bleef werken. En zorgen virus scanners ervoor dat je computer trager werkt?"

Windows is vanwege het grote marktaandeel gewoon het meest intressante voor virusmakers om voor te ontwikkelen maar de kans op virussen heb je voor het grootste gedeelte zelf in de hand (ook op Mac OS), je moet gewoon altijd alert zijn ;).

Verder gebruik ik gewoon het standaard ingebakken Windows 10 anti virus programma en die voldoet prima. Mijn systeem blijft gewoon snel, zelf na een installatie van alweer 2 jaar oud.

"Voeding - bij een desktop heb je een grotere voeding dan een laptop - ik gebruik momenteel een Macbook air 2013 laptop - Zal dit een veel groter elektriciteitsverbruik tot gevolg hebben?"

Je wil van een zuinige ultrabook naar een high performance Workstation, wat verwacht je zelf! Deze stookt er toch wel wat meer watjes door...

"Is het zo dat Windows pc’s eenst snel werken, maar na verloop van tijd steeds trager?"

Nee, vroeger wel in het "harddisk fragmentatie windows XP" tijdperk :D

"Extra’s - Een dvd wil ik zeker hebben. Ik gebruik nu een externe dvd-superdrive, maar dit vind ik niet handig omdat ik steeds usb kabels moet verwisselen. Ook voldoende ruimte voor harde schijven. Zowel 3,5 als 2,5 inch. Ik heb nog een aantal HD’s uit mijn Mac Pro. Misschien is zo’n systeem waarbij je een HD kan verwisselen via schuifjes ook wel interessant.
    De opstartschijf moet zeker SSD zijn. Een snelle computer is zeer belangrijk voor mij. En wat is PCIe flash opslag? Is dat nog sneller?"

Hou er wel rekening mee dat je je Mac Pro disks opnieuw moet formateren naar ntfs aangezien windows standaard niet met journaled overweg kan. Er zijn wel tooltjes waardoor Windows dit wel ondersteund maar dat is verre van ideaal.

Zoiets als dit sluit prima aan bij je eisen:

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 7 1800X Boxed € 511,99 € 511,99
    1 ASUS Prime X370-Pro € 153,38 € 153,38
    1 Corsair RM550x € 93,95 € 93,95
    2 Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3200 CL16 kit € 138,00 € 276,00
    1 Fractal Design Define R5 Black € 99,50 € 99,50
    1 LG BH16NS55 € 65,99 € 65,99
    1 Microsoft Windows 10 Pro 64-bit NL € 74,99 € 74,99
    1 MSI GeForce GTX 1050 Ti Gaming 4GB € 165,99 € 165,99
    1 Samsung 960 Evo 500GB € 239,90 € 239,90
    1 Scythe Mugen 4 PCGH Edition € 44,99 € 44,99
    11 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.726,68

Een bak aan performance op WS gerichte taken en behoorlijk stil. Verder nog 8 Sata pporten op je moederbord en 8 harddisk cages in de Define R5 dus aan plaats voor storage geen gebrek ;)

Laatst bewerkt: 1 mei 2017
    JensTX vindt dit nuttig.
  3. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    Alvast heel erg bedankt voor deze tips. Vanwaar haal je de prijzen? Is dit van een online shop of een winkel?

4. Ruud Rutten

Sinds:
    19 aug 2013
  5. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    Dankjewel.
    Is de Ryzen 7 de tegenhanger van de Intel I7 die in de huidige iMac zit? Ik heb geen ervaring met AMD.

6. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Als je de ryzen CPU vergelijkt met de i7 dan komt de AMD ryzen met de door jou benoemde taken erg goed uit de bus. Voor 4k renderen is meerdere cores een prettige bijkomstigheid. Google is je vriend ik zou er een hoop benchmarks op na slaan en je zal zien dat ryzen de CPU voor jou is.

JensTX vindt dit nuttig.
  7. JensTX

JensTX Senior Member

Sinds:
    19 dec 2015
    niet echt, RyZen is een hele nieue processorserie, die ongeveer twee maanden geleden het levenslicht zag, en vooral bekend staat dat het een hoog aantal kernen biedt TOV intel's concurrenten, want bij intel krijg je voor dezelfde prijs minder kernen. er zijn ook nadelen aan AMD's nieuwe serie, zoals slechte gameprestatie(het is wel goed, maar niet zo goed als intels processoren), en een gebrek aan ram compatibiliteit(grotendeels opgelost). voor de rest zzijn het ijzersterke processoren die qua multithreaded applicaties intels processoren een poepje laten ruiken

8. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    De ryzen 7 1800x is de tegenhanger van de intel i7 6900, ook een 8 core met huperthreading maar dubbel zo duur voor heel weinig meer prestatie. Ik heb geen idee welke processor er in een imac zit.

9. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    In het laatste topmodel zit een i7 (bron Apple-site). Na wat zoekwerk heb ik gevonden dat het om de volgende processor gaat: 'Core i7-6700K Skylake'

Waarom wordt me windows pro aangeraden? Vanwege een ingebouwde virusscanner?

10. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Voor wat jij er mee wilt doen is de 1800x/6900 veel vlotter dan de 6700k die maar 4 cores + smt/hyperthreading heeft. Is dat het topmodel van apple voor grafisch werk en videobewerking??? Windows 10 pro wordt je door @Ruud Rutten geadviseerd, die moet zelf maar even aangeven waarom hij daarvoor gekozen heeft.

Bijgaand een benchmark van de processoren in cinebench, zowel single core als multi core. Voor wat jij er mee wilt gaan doen is multicore de belangrijkste. De 7700k is de opvolger van de 6700k en slechts een fractie sneller.
    https://nl.hardware.info/reviews/72...oor-intel-benchmarks-cinebench-15-singlemulti

https://nl.hardware.info/reviews/72...-octacore-benchmarks-cinebench-15-singlemulti

Mocht de prijs van de 1800x je wat te veel zijn, je zou ook kunnen kiezen voor de 1700x of de 1700. Dit zijn ook 8 core cpu's met smt/hyperthreading (dus 16 threads) maar steeds een beetje langzamer en goedkoper dan de 1800x. (Maar beide nog steeds een stuk vlotter in multicore dan de 6700k in de apple.)

Edit: en in deze benchmarks is de 1800x zelfs sneller dan de 6900. Zeer knappe prestatie van amd om deze processor voor de helft van de prijs van de 6900 in de markt te zetten.

Edit 2: zie nu net je post dat je het op het moment allemaal doet op een macbook air 2013. De builts en adviezen in dit topic zijn vooral gebaseerd op het feit dat je 4k video's bewerkt. Maar hoe zwaar is die bewerking? Als het op die macbook air lukt dan heb je of heel veel geduld of de bewerking is helemaal niet zo zwaar. Als het dit laatste is zou je ook voor heel wat minder geld een pc kunnen samenstellen die veel sneller is dan de macbook air. Zo maar een overdenking....

Laatst bewerkt: 1 mei 2017
    Dunky77 en JensTX vinden dit nuttig.
  11. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    Ja, de i7 6700K Skylake is de top iMac en kost ongeveer 3200 euro in een vergelijkbare combinatie dan voorgestelde pc. Maar er is een scherm ingebouwd (met lijm geloof ik).
    Nu heb ik de iMac aangehaald om een idee te hebben. Ik ben niet van plan om een iMac te kopen. Een scherm heb ik al en ik wil juist overschakelen naar een ander platform omdat Apple niet datgene aanbiedt wat ik graag zou hebben.
    De 1800x lijkt me inderdaad het interesantste op dit moment.

Momenteel bewerk ik mijn video's op mijn Macbook air.
    iMovie werkt met 4K opvallend vlot, maar ik gebruik deze software nauwelijks omdat ik het gebruik van de software niet leuk en onhandig vind. Momenteel edit ik mijn video's in 'Video editor Redux' meestal in HD of 720, want 4K in dat programma is dan weer een nationale ramp (om het zacht uit te drukken). Vroeger had ik een Mac Pro toren met Final Cut Pro 7. Nu niet meer. Vandaar dat ik een nieuwe computer nodig heb.

12. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Helder, met die ryzens ga je voor je gevoel vliegen in 4K. En heb je het geld inderdaad gewoon voor de 1800x gaan.

Bas Verkooijen en JensTX vinden dit nuttig.
  13. Ruud Rutten

Sinds:
    19 aug 2013
    Ik heb pro even erbij gezet om het plaatje compleet te maken. Je kan deze nog veel goedkoper krijgen en legaal: €12 (verschilt per dag).

Het is gewoon niet interessant om nog een home versie van Windows 10 aan te schaffen. Is duurder en biedt minder functionaliteit.

14. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    De OEM begrijp ik niet goed. Ik dacht dat dat de versies waren die bij merk-pc's verkocht werden.
    Zijn er nadelen aan een OEM versie? Of verschillen?

15. JensTX

JensTX Senior Member

Sinds:
    19 dec 2015
    er zijn niet echt nadelen aan OEM game-pc's, maar je betaalt wel +- 200-300 euro extra voor een pc die je zelf voor minder kan maken

16. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    Maar hier wordt de OEM versie afzonderlijk verkocht. Wat maakt het dan anders t.o.v. een gewone versie buiten de prijs?

17. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Door microsoft is de oem versie oorspronkelijk ook bedoeld om alleen mee te leveren met geprefabriceerde systemen. In de loop der jaren zijn computerbedrijven ook begonnen deze versie te verkopen aan particuliere systeem bouwers die onderdelen kochten.

De oem versie is exact dezelfde software als de retail versie. De verschillen zijn dat je bij de oem versie veel minder support krijgt van microsoft bij problemen (de oem leverancier word geacht je te ondersteunen) en het is de bedoeling van microsoft dat een oem versie alleen gebruikt wordt op het eerste systeem waarop het wordt geïnstalleerd, je mag het van microsoft niet meenemen naar een nieuw systeem wat bij de retail versie wel uitdrukkelijk is toegestaan.
    Of je een oem versie wellicht wel mee kunt nemen naar een nieuw systeem is een andere vraag maar dat onderwerp mag hier gezien de huisregels niet worden besproken.

Dunky77 en JensTX vinden dit nuttig.
  18. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    Dankjewel voor de verduidelijking.

19. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Ik zou het afraden (koop een retail-versie of koop een PC met OEM er bij zoals het hoort).
    Die goedkope OEM licenties zijn vaak tweedehands licenties. Je moet maar afwachten of het blijft werken (mogelijk eist de eerste eigenaar zijn licentie op). Ook is het niet correct volgens het licentie-beleid van MS, daarom geen support.

Op een normale OEM-licentie bij een PC van bijvoorbeeld HP of Asus, krijg je volledige support van Microsoft. Al zul je hier bijna nooit gebruik van hoeven te maken.

Overigens, een kant-en-klare PC van HP kan ik sowieso aanraden voor de gemoedsrust. Ze hebben ook high-end PC's waarop je soepel ontwerp-software kan draaien.

20. Pascal_Illustrator

Sinds:
    1 mei 2017
    Ok. Goed om te weten.
    Ik denk dat de homeversie voor mij voldoende is. Zit hier een ingebouwde virusscanner in? Of is dat enkel bij de pro versie?
    Ik heb gezien dat de pro-versie een functie heeft die 'Bitlocker' heet. Ik veronderstel dat dit een soort beveiliging is, maar het is me niet duidelijk of dat een virusscanner is.

Laatst bewerkt: 3 mei 2017