Paar vragen over mijn pc

KevtjeNL

Member
Goede dag,

Ik zat te kijken naar upgrade voor mijn huidige pc

Ryzen 7 1700x (Stock)
GTX 1070 8GB
16GB DDR4 2666 CL19
Seasonic M12II Evo Bronze 620W
ADATA SX8200 Pro 240GB (Nvme)
Crucial BX500 480GB SSD
Gigabyte B450M Gaming

Beeldscherm:
Philips 242G5DJEB (144Hz) -> https://nl.hardware.info/product/192840/philips-242g5djeb/specificaties

Ik ga geen Ryzen 3000 kopen aangezien ik nog denk dat de cpu nog makelijk mee gaat en deze past nog goed bij mijn GPU, ik zit meer te twijfelen over het RAM, deze is 2666 CL19, heeft het zin om deze te upgraden naar 3200 CL16? ga ik een groot verschil zien? en zo ja welk kitje raden jullie aan?

Kwa beeldscherm zit ik nog erg te twijfelen, ik zie ze nu allemaal met VA@144Hz met freesync, is dit een groot verschil met het scherm dat ik nu heb? is freesync het waard?

Ik game en kijk films op mijn pc.

Alvast bedankt

Edit: Mochten jullie nog wat zien wat een upgrade waard is laat het vooral weten! :)

Laatst bewerkt:

ruftman

Senior Member
Ik denk dat je het verschil tussen het geheugen vooral in de benchmarks ziet en dat het effect in de dagelijkse praktijk verwaarloosbaar is.

Dus, tenzij je heel de dag benchmarks draait, zou ik het geheugen lekker laten voor wat het is.

suijkerbuijk

Senior Member

Ja met sommige games.
Maar de ryzen 1 serie wilt niet altijd op 3200mhz ram slikken.

Maar goed je ouwe geheugen is niet alleen langzaam aan klok maar ook aan CL.

Zoek naar geheugen met singel side ram op 3200mhz cl15
Corsair rgb pro zijn 3200 cl15 en kunnen zelfs in overklok mode 3600 cl17 aan.
Samsung b of hynix geheugen zijn een van de beter chips.

Is freesync het waard ?
Ik heb het aan en uit gehad op mijn 144hz monitor.
Maar aangezien mijn games rustige zijn en ik niet heen en weer moet rennen en springen .
Merk ik er geen verschil in.
Aan de gpu is krachtige genoeg zodat ik niet onder de 30fps raakt .
Persoonlijk is het meer game gebonden vind ik.
Dus als je geen last heb van schokken en hikken of scheurtjes in de game .
Dan lekker laten zitten .
En zal ik het geld lekker bewaren .

https://nl.hardware.info/reviews/8231/144-hz-voor-250-euro-of-minder-lenovo-y25-review

Dit is mijn monitor en ben er zeer tevreden er mee.
Wil je iets anders dan is deze zeker de overwegen waard

Laatst bewerkt:

suijkerbuijk

Senior Member

En het werk niet goed
Kan het weten aan gezien de monitor die ik heb weigerde te werken met Nvidia freesync .
Nvidia freesync moet je geluk hebben dat jouw monitor werkt als deze niet op de compatibel lijst staat.
Dan is het driver afhankelijk namelijk.
Dus als hij freesync wilt hebben dan zoeken op de lijst van nvidia die wel werkt .

Mijn monitor deed het beide ene driver wel en bij de anderen niet.

De kaart vervangen voor een AMD en nergens geen last meer van .

xzandr

Senior Member
En het werk niet goed
Kan het weten aan gezien de monitor die ik heb weigerde te werken met Nvidia freesync .
Nvidia freesync moet je geluk hebben dat jouw monitor werkt als deze niet op de compatibel lijst staat.
Dan is het driver afhankelijk namelijk.
Dus als hij freesync wilt hebben dan zoeken op de lijst van nvidia die wel werkt .

Mijn monitor deed het beide ene driver wel en bij de anderen niet.

De kaart vervangen voor een AMD en nergens geen last meer van .
Ik heb de zelfde ervaring met 2 Freesync monitoren gehad, niet goed werkend te krijgen.
NVIDIA blijft kennelijk niet voor niets aan de compatibiliteit lijst vasthouden.

KevtjeNL

Member
Dus conclusie, het is het niet waard om mijn huidige Monitor te vervangen voor een freesync, aangezien ik een Nvidia kaart heb en het maar een gok is van wel of niet.

Misschien ga ik mijn geld dan in een Ryzen 5 3600 stoppen samen met een Geheugen upgrade.

FatBoyNL

Senior Member
Hoezo is het een gok? Kies een aantrekkelijk model en zoek uit via geposte ervaringen op internet of hij compatibel is met de g-sync versie van je kaart.
Dat een paar HWi-ers slechte ervaringen hebben zegt weinig tot niets.

suijkerbuijk

Senior Member
Hoezo is het een gok? Kies een aantrekkelijk model en zoek uit via geposte ervaringen op internet of hij compatibel is met de g-sync versie van je kaart.
Dat een paar HWi-ers slechte ervaringen hebben zegt weinig tot niets.
Dat is nu juist het probleem .
De eerste drivers met freesync support van nvidia deed mijn monitor het wel.
Nergens geen last van 2drivers later niks anders dan problemen .

Ik zal dus geen gok gaan nemen van mensen waar het wel werkte .
Gewoon een monitor uit zoeken die wel op de lijst staat
https://www.pcgamer.com/g-sync-compatible-freesync-monitors/

xzandr

Senior Member
Even voor de duidelijkheid, de monitoren waar ik problemen mee had stonden dus NIET op de compatibiliteit lijst.
Dus het verhaal dat NVIDIA drivers ondersteuning bieden voor alle Freesync schermen klopt niet.

suijkerbuijk

Senior Member
Als je me quote pak dan het hele verhaal, maar haal niet een deel uit de context zodat je er lekker makkelijk mee kan scoren.
Er staat namelijk gewoon bij dat er G-sync compatible Freesync monitoren zijn.
https://www.esportstales.com/tech-tips/list-of-nvidia-gsync-compatible-freesync-monitors-tested-by-community

Dit is een onofficiële lijst getest door mensen.
Van testen werken ze maar het geeft geen garantie voor de toekomst.
Wat me op gevallen is dat veel 1080p schermen zijn die niet goed werken met nvidia freesync

Van der berg

Senior Member
Ik heb begin van het jaar een update uitgevoerd van Corsair Vengeance LPX 4×8 DDR4 2666MHz CL16 naar Corsair Vengeance LPX 2×16 DDR4 3200MHz CL16. In het dagelijks gebruik merk ik geen verschil maar is wel sneller misschien paar fps en in de benchmarks. In de bois heb ik XMP profiel aangezet op 3200MHz. Ik hoorde dat 2×16 beter is dan 4×8

Ik zou eerder kiezen voor 144Hz monitor. Ik hoor erg veel positiefs over 144Hz en dit is wat ik wil upgraden, maar ik wil dan 4K met 144Hz

Bovenaan