1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Oude voeding nog bruikbaar?

Discussie in 'Behuizingen en voedingen' gestart door manbearpig, 12 sep 2017.

1. manbearpig

manbearpig Member

Sinds:
    12 sep 2017
    hallo mensen eerste post hier dus excuses als het in de verkeerde categorie is.

Maar ik heb een vraagje hoelang gaat een voeding mee.

Ik heb namelijk een Cooler Master Real Power Pro 850W maar deze gaat al een tijdje mee.

Ik weet niet precies hoe oud hij is maar ik heb hem toen aangeschaft om de 9800 gx2 te kunnen voeden en die kwam uit in 2008 dus laten we er even vanuit gaan ± 9 jaar oud.

De voeding is 850 Watt met 1000 Watt piek en is volgens mij altijd een beetje overkill geweest heb nooit sli of crosfire gehad en over klokken doe ik ook niet aan.

Dus volgens mij nooit iets gehad wat de voeding tot zijn uiterste drijft.

Nu zit ik eraan te denken een gtx 1080 ti aan te schaffen.

Is het verstandig om met mijn huidige voeding straks het volgende te voeden:

I7 2600 (niet k)

16gb ddr3 1333 (geheugen kan tot 1600 maar moederboard ondersteund dit niet)

3 ssd’s weet zo ff niet welke modellen maar maakt volgens mij niet zo uit in verbruik.

En dan dus de gtx 1080 ti

Nou heb ik wel eens verhalen gehoord dat wanneer je voeding eraan gaat dit de rest van de pc kan meenemen in zijn ondergang.

Hoe erg waar is dit en hoe groot is de kans dat dit bij een voeding van deze kwaliteit gebeurd?(weet niet of het goede of slecht kwaliteit is volgens mij was cooler master toen redelijk goed)

Opzich kan ik best een nieuwe voeding aanschaffen het is namelijk best wel zonde als hij dadelijk inderdaad doorfikt.

Maar vind het ook zonde als blijkt dat dit ding nog gewoon 10 jaar door kan.

Want even van uitgaande dat hij bijvoorbeeld nog maar 700 watt levert zou dat nog steeds voldoende moeten zijn toch?

Of is het zo van je mag blij zijn dat ie nog niet in brand staat koop maar een nieuwe?

Dus als jullie je mening/ advies zouden kunnen geven zou dat heel fijn zijn.

PS

Beetje off topic dit:

Even voor de duidelijkheid weet dat de gtx 1080 ti een behoorlijke overkill is voor de i7 2600. (en al helemaal op 1080p :p)

Maar ik wil een 240hz scherm gaan aanschaffen (AOC AGON AG251FZ)

En dan is een zo’n videokaard misschien toch wel handig en misschien ook nog een beetje future proof.

En de games die ik echt met hoge fps will zijn niet echt zo cpu eisend voor zo ver ik weet (overwatch).

Ook zit ik een beetje te wachten op de 8700k om misschien die aan te schaffen wanneer blijkt dat mijn oude vertrouwde i7 het niet trekt.(wou ongeveer 144hz eigenlijk maar vond dit 240hz scherm wel erg mooi)

Ook nog een off topic vraag is gsync het echt waard bij 240hz?

2. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik zou het zelf niet doen..

Tijdelijk gebruiken prima, maar niet voor een langere tijd.. 9 jaar is best lang voor de voeding..

Rekening houdend met dat de eisen voor een voeding 9 jaar geleden slechter waren dan de voedingen die je vandaag koopt..

Ik snap alleen die GTX 1080 TI niet i.cm een Core i7 2600. Aangezien die cpu je GPU toch wel wat zal afremmen.

3. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Gewoon gebruiken.

4. Yogi Bear

Yogi Bear Senior Member

Sinds:
    13 mei 2012
    Ik zou er geen probleem mee hebben deze voeding te gebruiken, het was en is nog steeds een prima ding.
    Een budget prutsvoeding kan inderdaad de nodige schade aanrichten, maar van deze voeding gaan de alarmbellen hier niet meteen rinkelen en dat deze voeding het al 9 jaar heeft volgehouden is bemoedigend. :)

Het is alleen de vraag hoeveel uren deze voeding daadwerkelijk heeft staan draaien, "de fan" bedoel ik dan.

Een ventilator die 9 jaar lang 24/7 heeft gewerkt geeft er 'een keer' de brui aan, die gaat dat waarschijnlijk niet nog eens 10 jaar volhouden.
    Je komt er vanzelf achter als het lagertje hinderlijke geluiden gaat produceren. ;)

Nu kun je die fan zelf prima door een identieke (of een met vergelijkbare specs) vervangen, maar het is de vraag hoe zinvol dat nog is.

videokaard vs videokaarT :D

5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Dit scherm heeft Freesync, geen Gsync. Maar op 1080p zul je met een 1080 ti toch wel boven de 240 fps moeten kunnen komen (eventueel met kleine concessies zoals AA terugschroeven, hairworks uit, dat soort zaken) en dan doet het er niet toe.

Het is jouw topic, dus is het ontopic :)

Goed plan.
    Persoonlijk zou ik deze psu blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Power zat en bij zo'n kwaliteitsproduct zou ik me minder zorgen maken over eventuele schade aan andere componenten. Het meest waarschijnlijke scenario is dat hij er op enig moment gewoon mee ophoudt.

6. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Je i7 2600 nog even aanhouden is een prima keuze. Mocht je merkbaar tekort komen kun je nog altijd naar een 8700K.

https://nl.hardware.info/reviews/7237/cpu-schaling-test-nieuwe-videokaart-oude-processor

Conclussie: "Enkel naar de game-prestaties gekeken is het in veel gevallen de betere keuze om de processor te behouden en een groter deel van je budget te besteden aan een snellere videokaart. Wellicht dat dit anders zou zijn bij nog oudere processors of snellere videokaarten, maar dat is iets voor een andere keer."

Al zou ik als je toch gaat investeren in een videokaart van bijna €800 ook je voeding vervangen. Een M850 is gold maar ook zeker old, hij zou nog wel werken maar efficentie en betrouwbaarheid zijn ver te zoeken bij die leeftijd.

Een A-merk 550 watter does the job!

7. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Aan 1 kant wil ik zeggen gewoon gebruiken. Dit is een kwaliteitsvoeding, dus goed beveiligd. Hij zal niet snel je systeem meenemen als hij gaat.
    Aan de andere kant, die verouderde voeding zal de voltages niet zo stabiel meer kunnen leveren, en zal veel ripple hebben.
    Dat is niet goed voor de levensduur van je hardware.
    Je hebt voor 90 euro gewoon een topvoeding met 10 jaar garantie. (RM550X)
    Als je een 1080 TI koopt, moet die 90 euro voor een nieuwe voeding toch ook niet zo'n probleem zijn?
    Ik zou toch gewoon voor een andere voeding gaan. Gewoon voor de veiligheid.