1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

oude pc nog waard om te upgraden?

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door 4578946, 5 mei 2019.

1. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Phenom II X4 965 BE kan alleen maar op revisie 1.01G van dat moederbord, dus dat zou je even moeten checken, maar voor wat jij er mee wilt doen lijkt me dat wel de beste oplossing.

4578946 vindt dit nuttig.
  2. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Andere cpu erin moet je na een jaar of 4 doen, niet na 8 of 9 jaar want dan is de rest van het systeem idd ook verouderd. Je hebt nu al die tijd met een dualcore gedaan en je loopt nu pas tegen problemen aan (welke problemen zeg je niet en onderzoek je niet). Had er een quadcore in gezeten dan was je nu tegen dezelfde problemen aangelopen omdat ik van mening ben dat de cpu niet de oorzaak is van je huidige problemen. Ook al weet ik niet welke problemen dat zijn.

3. 4578946

4578946 Senior Member

Sinds:
    30 jul 2015
    het probleem is dat de pc erg traag is geworden en verouderd is. vastlopen, freezes, haperingen. het komt denk ik zowel door de cpu als door te weinig ram. de enige echte oplossing is dus een nieuwe cpu, mobo en ram. en dan ook maar meteen een nieuwe voeding.

4. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Komt niet door de cpu. Ik heb hier een vergelijkbare cpu die probleemloos draait op W10 met dezelfde taken. Verschil is dat ik naast een 240GB ssd, 2x4GB ram heb en een aparte videokaart. Die laatste 2 maken het verschil. Het scheelt ook hoe vol je 120GB ssd zit. Zulke kleine ssd's worden merkbaar trager naarmate ze voor 80% of meer benut zijn. Kan ook nog een temperatuurprobleem zijn maar als je niets onderzoekt zal je dat nooit te weten komen.

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Tegen die tijd is die 200GE helemaal niks meer waard, dus best kans dat de totaal-uitgave gewoon hetzelfde is, maar in jouw scenario je pas die extra cores jaren later hebt. De goedkoopste CPU's op een gegeven socket blijven uiteindelijk "over" en zakken naar een nihil-waarde 2e hands. Dat komt omdat de CPU's langer meegaan dan de moederborden. De snelste CPU's op een gegeven socket blijven echter veel langer een hoge 2e hands waarde vasthouden.

6. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Die cores heb je nu nog niet nodig. Een upgrade naar een 3600G levert voor de 2e helft van de levensduur van het systeem een veel snellere cpu op dan de 2200G.

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Och ja, het kon natuurlijk weer niet missen; AMD en de luchtfietserij over toekomstige producten.

8. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Daar gebeurt tenminste wat. Intel hobbelt er maar een beetje achteraan op dit moment.

9. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Soms begrijp ik jou niet... Je geeft tekenen van intellingentie / kennis, en dan plots schakel je een deel cellen uit en wordt het zielig om toch maar discussie uit te lokken... Wel hier heb je je zin :... AMD heeft wel degelijk een goed trackrecord om beloftes na te komen betreffende het behouden van compatibiliteit inzake cpu's. Komen hun beloftes over performance altijd uit? Nee. Intel ook niet in het verleden evenmin als Nvidia... Als je ze moet geloven gaat de volgende generatie de tegenstand wegblazen … Ze zijn op dat gebied allemaal in hetzelfde bedje ziek, maar je kan zeggen wat je wil : als AMD belooft een aantal generaties te ondersteunen dan doen ze het en intel geeft je gewoon de mooie middelvinger.

Gronaldo en MSDOS Retro vinden dit nuttig.
  10. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Dat klopt m.i. maar ten dele. Intel heeft een dusdanige concurrentiepositie dat ze zich nog steeds de luxe kunnen permitteren om op hun duimen te blijven zitten. Daarnaast hebben ze ook meer tijd nodig voor de volgende stap in het verkleinen van de die, dat ging even niet lekker. Ze ontwikkelen wel nieuwe producten, maar die worden pas ingezet als de concurrentie dichterbij komt. Met Ryzen kwam er een moment waarop Intel weer even moest bewegen om in de toppositie te blijven.....en dat hebben ze gedaan. Net genoeg om aan de top te blijven. Zo werkt de vrije markt als je een monopolie hebt..... En maak je geen illusies, dat doet AMD net zo als zij in dezelfde positie komen.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Functionele eenheid! Het gaat niet om compatibiliteit, maar vooruitgang. Het zal mij een worst wezen als ik over vijf jaar eenzelfde trage of marginaal snellere CPU met nieuw modelnummer op hetzelfde socket kan kopen.

Laatst bewerkt: 6 mei 2019
  12. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Mensen we kunnen nu wel geïrriteerd naar elkaar zijn maar het voordeel van AMD met hetzelfde socket voor meerdere generaties heeft ook zo zijn nadelen. Intel pakt dat daarom ook anders aan. Ieder voordeel heeft ook zo zijn nadeel.

Maar wat TS beter kan doen is kopen als hij het nodig heeft. De 2200GE zal in mijn ogen een leuke upgrade zijn.

13. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Het enige "nadeel" is dat AMD nog steeds PGA gebruikt ipv LGA.

Imho was de overgang naar AM4 er een mooie gelegenheid om die switch te maken.

Ik gebruik al jaren een Phenom II X6 1090t en heb sinds 2010 oa het geheugen uitgebreid en een ssd toegevoegd.

Ik was vorig jaar genoodzaakt om het moederbord te vervangen ivm het - ik weet nog steeds niet hoe - corrupt raken van het bios.

Zodoende de 890fx vervangen door een 990fx en kan ik nog weer een paar jaar verder.

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Uitgebracht in 2010, een jaar voor Sandy Bridge van Intel er was; Singlecore Passmark score van 1217

En daarmee Singlecore niet sneller dan een Core 2 Duo E8400 (2008)

Waar zit de veronderstelde superioriteit van LGA hem in dan?

15. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Verwacht dan dat je niet veel gamed, aangezien je een aantal nieuwere games niet kunt draaien op een Phenom II omdat die bvb om SSE4.1 vragen en de processor dat niet heeft, dat was de reden voor mij om me Phenom II X4 965 BE te vervangen voor een FX-8350.

Zolang het systeem nog alles prima vol uit draait op 1080P (en een hoop zelfs in 8k) vind ik het nog prima zo, en wacht ik rustig af tot ik wel een (voor mij) goede reden zie om een nieuw systeem te bouwen.

16. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Heb ik ooit nog gehad - niets dan ellende, was gelijk mijn laatste Intel.

Aangezien ik 3 jaar geleden een A10-6700 (PGA) uit een "merk" pc haalde met 2 verbogen pennetjes en die met - zeer veel - moeite heb kunnen herstellen lijkt het mij wel duidelijk, al is superieur wel een groot woord.

17. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Tja als je voor weinig een vlottere cpu en op de kop kan tikken,oke,maar vrees dat de voeding het feestje gaat bederven.
    Iets als een 1090 (heb ik zelf nog) zit alleen al tegen de 180W soms (zelf gemeten),nog afgezien van een gpu.
    Als je een cpu vindt voor niet meer dan 25 euro zou ik het proberen (ook even kijken naar de koeling),maar meer zeker niet uitgeven,en beter in iets nieuws investeren.

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Lol? Heerlijk ding. Op stock voltage gewoon 20% overklokken.

100x makkelijker dan socketpennen rechtbuigen bij LGA

19. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ja en haal maar een PGA na een aantal jaar uit je PC. Of die dingen zitten zo vast aan de CPU dat je het hele zooitje eruit trekt of je zet de hendel op de open stand en komt erachter dat de CPU er niet uit wilt.

Ieder voordeel heeft zo zijn nadeel.

20. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Heb ik echt nog nooit gehad dat hij zo vast zat dat hij er niet meer uit wou, wel dat je het hendeltje open zet en hij nog wat vast zit maar voorzichtig bij iedere hoek nog geen mm om hoog trekken met je nagel en hij ging wel.
    pinnetjes heb je zo recht met een plastic kaartje er tussen mocht je het voor elkaar krijgen om die te verbuigen.