1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

opslag vol.

Discussie in 'Smartphones' gestart door wailingwimmy, 18 mei 2019.

1. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Mijn vrouw haar samsung j7 geeft de melding dat 15,7 gb van haar 16gb opslag gebruikt is.
    Als ik hem echter op de PC aansluit zie ik in de verkenner dat er nog 700mb beschikbaar is van de 10,6 gb.
    Tel ik de data van de mappen op kom ik op 4,5 gb.

Ik heb 3 vragen;
    - waarom zie ik in de verkenner maar 10,6gb als schijf grootte.
    - hoe kan het dat de schijf in de verkenner op 10,1gb staat terwijl de mappen maar 4,5 gb bevatten.
    - hoe kan het dat de telefoon zegt dat er 15,7 gb gebruikt is terwijl er dus maar 4,5gb aan data + de apps + android op staat.

2. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    - omdat Android aan Windows vertelt dat er maar 10,6GB beschikbaar is.
    - omdat Verkenner alleen maar laat zien wat Android wil en er bovendien sowieso mappen verborgen zijn.
    - omdat 4,5 GB data + apps + Android OS samen blijkbaar rond de 15,7 GB is volgens Android.

Overbodige apps, video's, photo's, games, mail, etc al gede-installeerd?

3. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    ja en als ik het geheugengebruik van alle apps en alle foto,s, video's etc optel kom ik bij lange na niet aan 15,7 gb.

4. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Hierbij heb je ook nog besturings systeem updates. Heb je toevallig ook gekeken bij "downloads" ? en bij de browser alle cookies, cash, history etc verwijderd?

5. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Geen downloads te zien, de brouwser ga ik opschonen.
    helpt dit niet dan wordt het een factory reset.

6. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Als ie vol staat met cash is het niet een probleem, cache gebruik kan wel voor constipatie leiden.
    Veel fabrikanten leveren opshoon-programma's mee, maar er is ook veel gratis te verkrijgen. Bijwerking is vaak dat ook allerlei achtergrondprocessen worden gekilled, die soms toch nodig zijn.
    Ook Whatsapp kan veel ruimte in gebruik nemen, dit is niet altijd zichtbaar in normale ruimterapportages.

7. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Dat opschoon programma heeft 500mb verwijderd, probleem blijft dat heel veel ruimte bezet is zonder verklaring.
    whatsapp gebruikt ze veel en dat lijkt mij de enige logische verklaring, ik zal daar eens naar kijken.

8. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Whatsapp neemt héél veel ruimte in, met name de filmpjes. Het verdient aanbeveling die regelmatig te schonen. Veel van die filmpjes en foto's stuur je ms. een keer door en daarna doe je er niets meer mee.

9. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Hoe schoon ik dat op ?
    in de whatsapp map staat niks.

10. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Klopt,alleen kom je er niet bij.
    Dus zit er niks anders op om de telefoon te resetten (niet dat dit veel helpt,want 2 uur later is hij weer bijna even vol),of het gewoon zo te laten.

11. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Staat allemaal in verborgen mappen,waar je niet bij kunt komen.

Misschien is een optie om er een kaartje in te zetten,en programma's toestemming geven de kaart te gebruiken,bij Facebook en Google Maps bv kan dat,en scheelt toch weer wat intern geheugen.

12. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Het zal van de Android versie afhangen, bij de oudere versies kom je er mogelijk niet bij. Ik moest er op m'n Huawei overigens ook even naar zoeken, maar kon uiteindelijk overal bij. Bij mij staat alles in een standaardmap "foto's" (die heb ik zelf niet aangemaakt), daar vind ik onder meer een album met de whatsapp video's en een met foto's. Eén foto of video selecteren, dan klapt er een menuutje onder open waar je alles kunt selecteren en je kunt de boel verwijderen.

13. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    @nutty en @JB56
    Ik kijk nog een keer in die foto mappen maar ik ben bang dat er wat anders mis is.
    gaat denk ik toch een reset worden.
    bedankt voor de hulp

14. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ben blij dat ik een 128gb sd kaartje in mijn s7 heb zitten. Als ik dit probleem mocht krijgen maak ik gewoon die hele kaart leeg :)

15. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Mijn vrouw gebruikt haar Phone zo weinig dat ik dacht dat een sd kaart niet nodig zou zijn.
    vandaar ook mijn vraag, kan me gewoon niet voorstellen dat haar 16gb vol zit.

16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Misschien toch een id om alsnog een sd kaartje in te plaatsen en meteen als basis locatie te kiezen.. Dan heb je dit probleem ook niet meer ;)

17. magic4ce

magic4ce Senior Member

Sinds:
    15 okt 2010
    gooi eens cccleaner erover heen?

18. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Dat bestrijd ik. Op mijn Samsung S9 stat ale media gewoon in een WhatsApp folder in de root/storage. Wissen van media kan gewoon. In Whatsapp daarna de optie om opnieuw te downloaden, indien gewenst dus.
    Kan Android versie afhankelijk zijn, wellicht. Gewoon checken.

19. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ik had het niet zozeer over media (tuurlijk die kun je in ieder geval met android in de betreffende mappen vinden),maar meer over die zooi ballast die Facebook en soortgenoten er op zetten,zoals geschiedenis,cache en ander spul.
    En die zooi wordt alleen maar groter en groter,en zelfs als je de app verwijderd blijft dat puin gewoon lekker staan waar het staat,want dat zou wel eens handig kunnen zijn bij een herinstallatie van de app.
    En daar kan jij (op Android in ieder geval) niet bij.

20. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Van tijd tot tijd een factory reset en back to basics. Daarnaast whassap in de cloud saven en al de andere bloat fysiek van je telefoon gooien. Soms moet je whassap ook wel eens opnieuw installeren, het blijft een draak-app net als dat facebook en erger - fb messenger.

Het zijn met name de bijkomende background services die het geheugen volzetten met onnozele blah. Google (of android OS) is daar overigens erg goed in. Niks lean machine. Zelfs als je vrouw (Wim) de telefoon nauwelijks gebruikt, blijft die zooi zich auto-updaten met vollopen tot gevolg, totdat jet dat uitzet natuurlijk.
    Sommige app's overzetten op een sd kaartje helpt al een heleboel en baat het niet dan schaadt het niet.