1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Opeens veel hogere temps i7 4790k

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Kereltje, 12 aug 2017.

1. Kereltje

Kereltje Member

Sinds:
    17 jun 2009
    Beste mede forumgangers,

Ik ben sinds kort weer terug van een jaar reizen (heerlijk), nu heeft mijn pc een jaar uitgestaan (van het stroom af) dus jullie raden het al de cmos/bios batterij was leeg, natuurlijk geen probleem, gewoon ff een nieuwe er in gedrukt. Maar daar blijft het niet bij, mijn cpu temps liggen opeens ook een stuk hoger, tijdens gamen zo'n 10 graden c. En tijdens idle schommelen de core temps ook als een malle. Waar zou dit aan kunnen liggen? (Ben nog al een noob op technisch vlak)

Bij voorbaat dank!
    Matthias

i7 4790k stock snelheid
    Noctua u12s
    MSI z97m gaming
    MSI R9 290x gaming
    be quiet 850w
    Samsung 500gb SSD
    WD 1tb black HDD

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Wellicht is de koelpasta van je cpu-koeler uitgedroogd en koelt hij niet meer goed? Wellicht heel veel stof in je cpu-koeler terechtgekomen? Ik zou daar in ieder geval als eerste naar kijken.

3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Die 10 graden hogere CPU temp kan komen door uitgedroogde koelpasta.
    Die schommelende idle temps zouden kunnen komen doordat je speedstep en of c states nu aan hebt staan door de bios reset.
    Als je batterij leeg is houd de bios zijn instellingen niet meer vast en worden de default waardes geladen.

JensTX vindt dit nuttig.
  4. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Geen idee, ik zou eerst eens je bios updaten en de instellingen nalopen (targettemp en fan instellingen) en evt. kijken of de koeler iets los zit.

Edit: zoals hierboven al reeds voorgesteld word.

5. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Je lijkt te denken dat er een relatie is tussen het spanningsloos zijn van je pc en het leeg zijn van de batterij(bios met jouw woorden).
    Ter lering,er is geen relatie.
    De knoopcel die in je pc zit is geen laadbaar exemplaar.

6. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    De Bios trek wel stroom uit de batterij. Nu hebben deze knoopcellen wel een levensduur van 3 tot 5 jaar normaal, maar dat is niet altijd gegarandeerd tegenwoordig of de TS heeft nu net de pech dat deze van mindere kwaliteit was.

7. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
    Wanneer de pc gewoon in het stopcontact zit word CMOS van stroom voorzien door de 5VSB lijn, niet door het CR2032 batterijtje. Zonder netstroom gaat het wel via de batterij. Jaar lang zonder netstroom kan dus wel degelijk die batterij leeg krijgen.
    Ter lering,er is een relatie.

Laatst bewerkt: 12 aug 2017
  8. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Duizenden pc's onderhouden in al die jaren en maar enkele keren een lege batterij meegemaakt.
    Vele van die pc's hadden vaak meer dan een jaar zonder spanning gestaan.
    Dus ik blijf bij mn punt.
    Als je gelijk hebt heb je gelijk,maar de relatie mis ik nog steeds (in de context van de ts)
    Maar vindt ik verder niet relevant in dit topic.

9. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Betreffende CPU : zoals men al zegt koelpasta uitgedroogd.

Ik kan je wel zeggen dat je r9 290 van msi wss exact hetzelfde probleem zal hebben en dus zwaar zal throttlen (ik heb dezelfde kaart gehad en deze heeft maand of drie a vier stil gelegen voor ze verkocht werd en had hetzelfde probleem toen (tevoren niet) : uitgedroogde koelpasta ... na deze vervangen te hebben draaide deze kaart weer als vanouds (zelfs beter) en is de koper ook tevreden geweest.

10. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Wat is "hoger". Ik zie geen absolute temperaturen genoemd worden.

11. Kereltje

Kereltje Member

Sinds:
    17 jun 2009
    Ik heb mijn MSI R9 290X gaming ook even gecheckt, die zit tijdens idle tussen de 36 en 42 graden C. Begint tijdens op starten bij 35 a 36 graden en loopt dan op tot zo'n 40 a 42 graden. En tijdens ffetjes Assassin's Creed revelations loopt hij op tot zo'n 65 graden, dit lijkt mij toch wel redelijk voor deze grafische kaart in een microatx behuizing (phanteks enthoo evolv matx) en een kamer temperatuur van ongeveer 23 graden.

Mijn CPU was zo'n 59 - 62 graden tijdens ffetjes Assassin's Creed spelen. En idle schommelt hij tussen de 30 en 36 graden waar het voorheen midden of hoge 20'ers waren (23 tot 28 graden, met een kamer temperatuur van rond de 19 C.)

Maar hij is veel onrustiger zoals aangegeven, hij springt zo uit het niets tijdens idle naar 50 of 60 graden en zakt dan weer naar beneden en blijft dan schommelen. (Speedstep etc. Al gecontroleerd)

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Klopt, is inderdaad geen laadbaar exemplaar. En hij wordt leeggetrokken als... de PC niet aan het net hangt.

13. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Het loont vast de moeite om even de koelpasta te checken, maar dit zijn niet absurd hoge temperaturen voor deze cpu / koeler combo. Heb je de LN adapter erop zitten? Die laat de temperatuur ook iets hoger oplopen.

Ik weet overigens niet hoe zwaar AC je cpu belast.

14. Kereltje

Kereltje Member

Sinds:
    17 jun 2009
    Ik durf zelf niet zo goed de koeler opnieuw te monteren, zo'n bios/cmos batterijtje vond ik totaal geen probleem dat kan een kind van 4 zelfs doen of iemand met 2 linker handen, maar zo'n koeler is een ander verhaal.

Ik heb de cpu belasting bekeken tijdens ffkes AC spelen, die lag tussen de 40 en 50% verschillende per core.

Ik heb zelf ook het idee dat de pc ook tijdens idle steeds op de achtergrond bezig is, dat deed hij een jaar geleden niet zo.

15. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Nee joh, het stelt niets voor. Eerst haal je de cpu fanconnector los van het moederbord. Dan haal je de fan eraf door de metalen klemmetjes los te klikken (ik ga er vanuit dat je één fan hebt). Vervolgens kun je de heatsink losschroeven, deze zit met 2 kruiskoppen vast op de bracket. Daarna maak je de heatsink en de cpu schoon met een paar wattenschijfjes met pure alcohol (koop je bij de drogist). Klein beetje nieuwe koelpasta (bijvoorbeeld deze) erop, bolletje ter grootte van een rijstkorrel, heatsink op de cpu leggen en beetje heen en weer bewegen zodat de koelpasta het midden van de heatspreader bedekt, en dan alles weer monteren. Door de druk verspreidt de koelpasta zich gelijkmatig.

Hier wat plaatjes: https://tweakers.net/productreview/93151/noctua-nh-u12s.html

Wat betreft de cpu load, je kunt in Task Manager zien wat voor processen er lopen. Misschien is je pc wel druk bezig met allerlei taken waar je geen weet van hebt. Misschien is ie voor een jaar aan achterstallige OS updates aan het downloaden en installeren.

Laatst bewerkt: 14 aug 2017
  16. hendrikje

hendrikje Senior Member

Sinds:
    25 apr 2013
    Ik denk dat je maar moet richten op wat Phil en Seb zeiden, en geen videokaart uit elkaar gaat halen, dat is namelijk moeilijker dan een simple cpu en zijn koeler.
    Groet.

17. Kereltje

Kereltje Member

Sinds:
    17 jun 2009
    Nog een klein en misschien een dom vraagje:

Als ik op internet zoek naar temps die andere hebben met de i7 4790k, dan hebben ze het over idle en load temps. Idle temp is duidelijk maar hoe meten ze de load temp? is dat een cpu usage van 100% (stressed) of verstaat men onder 'load' 50% usage tijdens bijv. gamen??

mvg,
    Mattias

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat moet uit de context blijken.

19. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Onder load versta je inderdaad de CPU usage, welke load ze dan bedoelen is zoals @Forum m8 al zegt afhankelijk van de context.
    Als het gaat om CPU stabiliteits tests, zogenaamde stress tests, dan is load,full load of stressed meestal 100% CPU
    Bij geheugen tests is het meestal ook 100% op de CPU, maar ook wel afwisselende loads.
    Bij een GPU stresstest zoals furmark is de CPU load echter ook afhankelijk van de gebruikte GPU

20. Kereltje

Kereltje Member

Sinds:
    17 jun 2009
    Ik heb de noctua u12s vandaag opnieuw geplaatst, idle temp schommelt tussen de 27 en 34 graden en load (tijdens gamen) zo'n 63 graden.

Ik heb ook de intel burn test gedaan op 'standaard' waar hij zo'n 80 graden werd en ffen draaien kreeg toen het bericht van 'success' na 120 sec. (ofzo)