op zoek naar 4k monitor voor photo editing als primair doel

Hallo Iedereen,

Ik ben een hobby fotograaf en ben op zoek naar een 4k Monitor om mijn fotos op te bewerken.

Ik maak vooral gebruik van Lightroom momenteel.

Zou er mij iemand hierbij kunnen helpen voor een goed scherm te vinden of uit eigen ervaring aan te raden?

Ik dacht eraan om een scherm tussen de 27 en 34inch maximum te nemen?

Begrijp dat een echt goed scherm wel wat kan kosten, dus maximaal 1500€ maar liefst toch onder de 1000euro als het zou kunnen.

Ik heb begrepen dat vooral Eizo, DELL en BENQ goeie merken zijn voor fotografie schermen? Of mis ik iets?

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ik heb begrepen dat vooral Eizo, DELL en BENQ goeie merken zijn voor fotografie schermen? Of mis ik iets?
Vooral Eizo staat er wel bekend om maar bij Dell en Benq hangt het een beetje af van het type wat je kiest. Let er wel op dat b.v. Eizo schermen vaak niet echt geschikt zijn voor gaming en puur toegespitst zijn op foto en video-editing. Maar buiten een goed scherm is het ook aan te raden om kalibratie hardware erbij te pakken om je scherm optimaal in te kunnen stellen.

Vooral Eizo staat er wel bekend om maar bij Dell en Benq hangt het een beetje af van het type wat je kiest. Let er wel op dat b.v. Eizo schermen vaak niet echt geschikt zijn voor gaming en puur toegespitst zijn op foto en video-editing. Maar buiten een goed scherm is het ook aan te raden om kalibratie hardware erbij te pakken om je scherm optimaal in te kunnen stellen.
@Roel1966 ik heb iets geleden van xrite calibration display pro tool ofzoiets voor kalibratie?

Ik ben de Benq sw271 tegengekomen die er precies wel goed uitziet voor photo editing?

Eizo vond ik nogal prijzig na deftig opzoekingswerk.

Benq is wel 600 tot 1200euro wat voor goeie fotografie schermen me een redelijke prijs lijkt nee?

Voor gaming zou ik eventueel een apart scherm nemen zodat elk scherm zijn volledig nut heeft.

Elk goed scherm heeft wel 60hz. Aangezien ik geen cod of battlefield speel lijkt me 144hz niet echt nodig ofwel?

Multimonitor gaming doe ik toch nooit.

Zoals bij velen kun je ook bij Roel zien welke onderdelen hij heeft door te klikken op "User systemen"
Dan vind je daar:https://nl.hardware.info/product/362061/lg-27ud58-b
Met dank aan @nutty zie je dat ik een LG 27UD58B gebruik maar voor meer pro grafisch werk is deze monitor minder geschikt. Kleurweergave is voor mijn persoonlijk gebruik meer dan prima maar voor meer pro gebruik weer niet echt ideaal.
Dag @Roel1966 @nutty ,

Bedankt om dit te laten weten.

Ik zit nog niet zolang op het forum hier en wist niet van de zogenaamde "user systemen" feature. Nu wel, dus bedankt.

Bovenaan