1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Op usb stick staan geen bestanden meer en wordt al ''Verwisselbare schijf'' gezien.

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door ragoen, 18 apr 2012.

1. ragoen

ragoen Senior Member

Sinds:
    24 jun 2011
    usb stick staan bestanden op. Hij wordt niet meer herkend, waarschijnlijk doordat hij eruit getrokken is zonder veilig te verwijderen.
    Nu wil ik hem formateren en met een recovery programma alles terughalen. Formateren kan alleen wanneer er bestanden opstaan, maar deze worden niet gelezen dus ook niet een formateer optie.

Weet iemand raad?

Gr. Robin

2. Dafje

Dafje

Sinds:
    13 apr 2012
    Heb helaas een gelijkaardig probleem ,de USB stick wordt herkent als ik hem in de PC steek. Verkennen kan ik hem evenwel niet. Er opent een venster dat ik hem eerst moet formateren ! ?
    Als ik dat wil doen ,komt er 'n fout melding ,dat de USB stick niet herkend wordt . . .
    En dan verdwijnt ie ook uit het overzicht van Deze Computer . . .
    Ben aldus bang dat ie verdwenen is naar de eeuwige jachtvelden :s

3. Dafje

Dafje

Sinds:
    13 apr 2012
    Ik probeerde vandaag mijn USB Stick te Formateren ,maar helaas lukte het niet ,wat ik ook deed ,ik had geen succes.
    Misschien ga ik het eens proberen met DBAN ,da's een ISO bestand dewelke men op een CD kan branden*. Men kan dan ( als in het Bios aangegeven is dat de PC eerst moet boten via de CD ,en niet de HDD ) dit programma opstarten ,en kan men de Harde schijven definitief wissen.
    Misschien werkt het ook bij USB Sticks ?

Op mijn zoektocht naar software om mijn USB Stick te reanimeren ,vond ik wel iets dat heel praktisch is !
    Het programma ZAR 9.1 ! Ik gebruikte de gratis versie ( deze heeft blijkbaar beperkte mogelijkheden ).
    In ieder geval kon dit programma alle bestanden van de USB Stick lezen ,en kopieren naar ( bijvoorbeeld ) de harde schijf.
    Met Windows kon ik de USB Stick niet eens verkennen ! Laat staan openen . . .
    Het is mogelijk dat ZAR 9.1 ook een USB Stick kan formateren ,maar da's mij helaas nog niet gelukt :-/

4. Dafje

Dafje

Sinds:
    13 apr 2012
    Was ik nog vergeten . . . DBAN moet als ISO bestand gebrand worden op de CD-Rom !
    En eh . . . oppassen voor wie met DBAN werkt ,kiest men ervoor om de harde schijf te wissen ,waarop Windows staat. Dan doet ie dat ook ! En ben je je O.S. kwijt ! ! ! !

5. ragoen

ragoen Senior Member

Sinds:
    24 jun 2011
    Mij is het ook nog niet gelukt, maar mijn probleem is dat hij ook niet te formateren is.
    Hij wordt gezien als een leeg medium...

Laatst bewerkt: 21 apr 2012
  6. Dafje

Dafje

Sinds:
    13 apr 2012
    Probeer eens ZAR 9.1 ! Ik stond er versteld van wat dit programma vond ,alhoewel Windows de USB Stick niet verkennen kon !
    En formateren kon ik 'm ook nog niet ,ook niet met DBAN :s

7. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Kunnen formatteren en het wel of niet aanwezig zijn van bestanden op een medium hebben helemaal niets met elkaar te maken.
    Wat er met formatteren gebeurt is dat je een nieuw filesysteem op een medium zet en dan maakt het geen fluit uit of er wel of niet al data/bestanden op dat medium staan.
    Als je op je USB stick geen formatteer optie (meer) hebt zal deze waarschijnlijk simpelweg defect zijn.
    Ook een leeg medium waar je het later over hebt kun je normaal gesproken gewoon formatteren.

8. spatiebalk

spatiebalk Senior Member

Sinds:
    29 nov 2010
    heb je de usb stick al eens op een andere computer getest?

9. ragoen

ragoen Senior Member

Sinds:
    24 jun 2011
    ja, hij vind hem wel als nieuwe hardware, maar wordt als geen medium gezien. Er staan wel gewoon bestanden op, maar bij eigenschappen zie ik dat hij 0 kb geheugen bevat,

10. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Dan lijkt de conclusie me vrij simpel: de usb stick is defect.

11. Dafje

Dafje

Sinds:
    13 apr 2012
    Ik dacht dat formatteren betekend dat beschrijfbare plaats vrijgegeven wordt om overschreven te worden . . .
    Formatteren is niet ,zoals veel mensen denken ,het wissen van de schijf of USB.
    Ik vergelijk het wel 's met die ouderwetse audiocassettes ,waar men aan de bovenkant een stukje plastiek kon afbreken ,zodat men niet per ongeluk er iets overheen opnam. Men nam dan ,als men toch iets anders op de cassette wou zetten ,een beetje plakband om het gat weer dicht te maken. En zo is het ,dacht ik ,ook met harde schijven en USB sticks ,zolang er niets anders overheen geschreven werd ,blijft de data er op. Alhoewel dit niet altijd zichtbaar is ,maar met bepaalde software wel terug zichtbaar gemaakt kan worden . . .

12. Dafje

Dafje

Sinds:
    13 apr 2012
    Ik ( dafje ) heb al geprobeert om de USB Stick op een andere computer te formatteren ,ook via mijn satelliet ontvanger ,die ook over die mogelijkheid bezit.
    Het formatteren lukt in het begin.
    Maar als het proces voor +/- 99 % voltooid is ,wordt het afgebroken ,en verdwijnt de USB uit de lijst van aangesloten hardware . . .
    Ik heb er geen problemen mee om een nieuwe USB stick te kopen ,het was er één van 8 GB ,maar die kosten tegenwoordig ook niet meer zoveel.
    Stel mij wel de vraag wat er mis liep ,had hem nog maar +/- 1 jaar.
    Misschien heb ik hem per ongelukkig uit de PC Kast getrokken ,zonder veilig verwijderen te gebruiken . . .
    By the way . . . ik stel vast dat de meeste USB Sticks geen LED meer bezitten ,vond dat wel praktisch.
    Al bij al bezit de PC Kast ook een led die de gebruiker informeert over de werking van de harde schijf . . .

13. ragoen

ragoen Senior Member

Sinds:
    24 jun 2011
    Dat klopt, maar wanneer er geen geheugen wordt weergeven niet. In mijn geval kan er geen geheugen worden gelezen, dus ook niets kan worden geformatteerd.

Laatst bewerkt: 22 apr 2012
  14. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    @Dafje
    Dat heb je dan helaas verkeerd gedacht ;)
    Om ruimte vrij te maken kun je simpelweg data verwijderen, daar heb je niet perse een formatteer actie voor nodig.
    Het resultaat van formatteren is overigens weldegelijk een gewiste schijf USB stick of ieder ander medium dat geformatteerd kan worden alhoewel dat niet het doel op zich is.
    Om een medium te beschrijven heb je over het algemeen een filesystem nodig en om een filesystem te maken moet je formatteren.
    Wat je kort door de bocht doet met formatteren is het medium indelen in vele kleine vakjes en in ieder vakje kun je een stukje data opslaan.
    Is de data groter dan één vakje dan komt het verspreid in meerdere vakjes terecht.
    Het is dus het indelen van het medium zodat er op geschreven kan worden.
    Het is dan ook totaal niet vergelijkbaar met het uitbreken van een nokje in een audiocassette.

@Ragoen
    Als je computer aangeeft dat de USB stick 0Kbyte groot is valt er inderdaad/uiteraard niets te formatteren en is en blijft de meest logische conclusie dat dat ding defect is.

Laatst bewerkt: 22 apr 2012
  15. Delphiwizard

Delphiwizard Senior Member

Sinds:
    28 dec 2006
    Ik zou niet zo zeer proberen met software om bestanden te recupereren maar wel eens proberen met software die partities kan herstellen.
    Is maar een idee maar misschien kan het zo hersteld worden.

16. Dafje

Dafje

Sinds:
    13 apr 2012
    Interessant !
    Dat men plaats op een harde schijf ,USB stick en dergelijke kan vrij maken door een bestand dewelke zich daarop bevind te wissen ,was mij bekend.
    Maar dat de data daadwerkelijk gewist wordt door het formatteren ,daar ben ik nog niet zeker van . . .
    Waarom zegt men dan dat men speciale software moet gebruiken om alle bestanden van een harde schijf ontoegankelijk te maken ,in het geval men bijvoorbeeld een PC verkoopt ,het formatteren alleen zou niet volstaan . . . ?
    Computer Magazines bespraken ook de software met de naam DBAN ,dewelke een harde schijf drie keer overschrijft ,zodat ook echt alle data dewelke zich op de HD bevond ,niet meer terug gehaald kan worden.
    Men kan zelfs bij DBAN het aantal overschrijvingen verhogen ,voor wie bang is dat 3 x niet zou volstaan.

17. Origin32

Origin32 Senior Member

Sinds:
    22 apr 2009
    Startmenu>rechterklik op Computer>Beheren/Manage>Schijfbeheer/Disk Management.
    Over het algemeen zijn aangesloten schijven daar te zien, ook als ze niet in verkenner staan. Kun je partities aanpassen en formatteren.

18. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    @Dafje
    Je gooit nogal een hoop zaken door elkaar en baseert daar (verkeerde) conclusies op.
    Data kun je grofweg wissen op twee manieren, de eerste is dusdanig dat het OS denkt dat er geen data meer (bijv het eerste karakter van een filenaam wijzigen in een speciaal afgesproken karakter) is en de tweede is dusdanig dat er helemaal geen data meer te lezen/recoveren is.
    De eerste manier is de gangbare definitie van data verwijderen in het dagelijkse leven en dat is dus het weggooien van bestanden danwel formatteren van een medium.
    Vanuit het OS gezien is de data nu verdwenen en is er vrije ruimte om nieuwe bestanden te plaatsen.
    Waar jij het over hebt is een ander verhaal en dat is de data dusdanig verwijderen dat het met 'truukjes' en speciale apparatuur ook niet meer terug te halen is.
    Vanuit OS/gebruikers perspectief heeft een formatteer actie tot gevolg dat de data gewist is en niet zondermeer terug te halen is (wat overigens helemaal lastig wordt als je na de formatteer actie weer nieuwe data hebt geschreven op het medium) en dat het met 'speciale' software en/of truukjes in veel gevallen toch weer terug te halen is verandert daar niets aan.