1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

ontzettend schommelende rpm corsair fans

Discussie in 'Overige componenten (geluidskaarten, controllers)' gestart door Rick Heekelaar, 12 jan 2019.

1. Rick Heekelaar

Rick Heekelaar Member

Sinds:
    18 nov 2018
    goeiendag ik heb een vraagje

ik heb op t moment 6 corsair fans + controller in mijn computer zitten ,

sinds kort gaan deze fans bij het kleinste dingetje wat ik doe op de computer heel hard draaien..

ze schommelen veel tussen de 800 rpm en 1200 rpm wat zeer vervelend is.

wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn (heb er laatste een rtx2080ti in gehad maar terug gestuurd ivm coilwhine dus mijn oudere amd r9 zit hier weer in )

dank,
    Rick

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Je CPU wordt nu warmer dan voorheen denk ik.

3. Rick Heekelaar

Rick Heekelaar Member

Sinds:
    18 nov 2018
    heb dit hiervoor nooit gehad , dus me setup is gewoon weer als voorheen aangezien ik ook weer me oude gpu erin heb zitten

4. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Wat je hoort is dat de fancontrol je fans harder en zachter laat draaien.
    Als je dit hiervoor niet had heb je 2 mogelijkheden;
    - Je CPU wordt warmer dan voorheen.
    - Je fan control instellingen zijn veranderd.

CPU kan warmer worden omdat je bv de CPU koeler hebt aangestoten tijdens het wisselen van de GPU zodat hij geen goed contact meer maakt of omdat die r290 veel meer warme naar boven afstraalt richting de CPU koeler.
    Je fan control kan veranderd zijn doordat je de bios hebt gereset.

Rick Heekelaar vindt dit nuttig.
  5. Rick Heekelaar

Rick Heekelaar Member

Sinds:
    18 nov 2018

dankjewel is ga is kijken of ik er uit kom

6. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Dit is het probleem van standaard fanprofiles. Deze worden vaak afgesteld op een rampfunctie mbt de CPU temperature. Dus 40 graden = 40%, 80 graden = 100% (bijvoorbeeld). En daartussen zit een lineair verband. Afhankelijk van de CPU, koeling en montagekwaliteit kan je CPU temperatuur tegenwoordig behoorlijk schommelen. Als er dan geen hysterese en delta functie ingebouwd zit, of andere vorm van moving average filter, dan gaan je fans direct mee.

Dus CPU idle 40graden, je start iets op -> direct 50-60 graden en je fans gaan mee.

Dit kun je oplossen door deze zelf te maken met Speedfan of ARgus monitor. Deze programma's zijn wel niet de meest toegankelijke.

7. Rick Heekelaar

Rick Heekelaar Member

Sinds:
    18 nov 2018
    dankjewel voor je toevoeging , ik had al een vermoede dat het zo werkte , ik ga er van t weekend mee aan de slag ,

danku!

8. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    in sommige moederborden kan je de fans instellen via de bios. bv bij asus is dit redelijk makkelijk

9. Rick Heekelaar

Rick Heekelaar Member

Sinds:
    18 nov 2018
    ja volgens mij kan dat ook bij deze ( MSI )

10. Egon de Baene

Sinds:
    7 nov 2012
    dan gwn daar even kijken, is makkelijker dan de bovengenoemde software

Rick Heekelaar vindt dit nuttig.
  11. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Juist in die BIOS kun je enkel een ramp instellen, met alle boven genoemde problemen.

12. Egon de Baene

Sinds:
    7 nov 2012
    nee hoor, bij mijn asus x99 strix kan ik tot denkik 8 punten instellen. bij bij draaid hij muis still tot 50 graden, dan 10% sneller op 60 graden dan op 70 staat hij op 75% en vanaf 80 op 100.

allemaal via de bios (uefi)

13. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Dat is nog altijd een directe functie. Temperatuur = fanspeed. En een moderne CPU spiked zo van 50 naar 70 en weer terug onder belasting. Echt, als je speedfan en Argus monitor vergelijkt met wat moederborden aanleveren is het werkelijk dramatisch. Dat ze ermee durven aankomen...

14. Egon de Baene

Sinds:
    7 nov 2012
    hmm, leg eens uit dan? hoe monitoren zij?

15. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Met deze programma's kun je bijvoorbeeld instellen dat je per updatecyclus de fan maar maximaal #% wilt laten veranderen. Dus dan gaat een fan pas echt naar zijn waarde als de processor langdurig op deze temperatuur zit. Met Argus monitor kun je ook average temperatures pakken van 10-15 seconden, ook een prima oplossing. Tevens kun je ook op hun eigen manier de systemfans instellen op TDP in de case. Dus de fan snelheid baseren op een gemiddelde, langdurige, temperatuur van zowel de CPU als GPU. Want systemfans instellen op CPU temperature (wat je enkel kunt doen met die BIOS profiles) is helemaal zinloos. De CPU is vaak niet de grootste warmteproductent noch doen casefans veel om deze bij kortstondige pieken koeler te maken. Deze verwerken alleen langdurige warmteproductie.

Je moet begrijpen dat warmteproductie en temperatuur niet hetzelfde zijn. Een CPU kan 70 graden zijn, echter maar heel weinig warmte naar de heatsink afgeven. Dit heeft allemaal met de thermische weerstanden te maken. Ik heb dit plaatje toen voor een andere gebruiker gemaakt:

Zeker met de kleine processors van vandaag en de hoge klokfrequenties heb je vrij veel warmteproductie met maar weinig oppervlakte om het te dissiperen. Je heatsink kan geen warmte verwerken die het niet bereikt. En het duurt een hele tijd voor een flinke heatsink om echt een paar graden warmer te worden. Dus direct je CPU temperatuur volgen met fans, mits het een HELE kleine heatsink is, is zinloos.

Egon de Baene vindt dit nuttig.
  16. Egon de Baene

Sinds:
    7 nov 2012
    was eigenlijk de enige uitleg die ik nodig had , maar is allesinds wel een duidelijke uitleg voor wie het nog niet wist :p