1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Onterechte foutmeldingen USB sticks en memory cards

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door paulvr, 15 mrt 2017.

1. paulvr

paulvr

Sinds:
    4 jan 2016
    Het begon al enkele jaren geleden: eerst was het één pc, maar het breidde zich al snel uit tot alle exemplaren: steek er een USB stick in en je krijgt vrijwel altijd de respons dat er iets beschadigd is en dat je moet herstellen. Als je dat doet dan krijg je altijd na enig gerommel de melding dat de stick OK is en er geen fouten zijn gevonden.

Ik heb geen idee waar ik de oorzaak van die fout moet zoeken. Uiteraard negeer ik de foutmelding meestal want er is nooit iets mis en er gaan nooit data verloren, maar ondanks dat blijft het wat irriteren. Nieuwe sticks doen vrijwel meteen aan dat spelletje mee, maar ook een nieuw geïnstalleerde PC (deze week nog een PC die onder Linux werkte en nu weer naar Windows 8.1 teruggebracht is) geeft weer direct die foutmelding.

Misschien moet ik hierbij wel opmerken dat ik op de PC die nu nog onder Linux Mint werkt geen foutmeldingen krijg. Nu ben ik te onervaren met Linux om te weten of en hoe dat daar zou moeten gebeuren maar ik neem toch aan dat ook Linux wel iets zal hebben om je voor mankelieke USB sticks te waarschuwen.

Ik zou graag eens van die flauwekul af zijn. Maar ik heb geen idee waar het nu precies aan ligt. Heeft iemand hier een suggestie? Bestaat er een programma om, mocht het om een virusje gaan, de sticks en Windows PC's "schoon te wassen"?

2. Larsiano

Larsiano Senior Member

Sinds:
    12 dec 2013
    -bij het verkeerde bestands systeem op je usb stick wil windows deze voor je formateren voor gebruik?
    -als je een USB hub hebt of veel apparaten tergelijk kan er een "low power"onstaan op je usb?
    -gebruik je van die chinees usb sticks van 2TB? daar word vaak gezecht dat deze niet dewerkelijke maat hebben en dus niet goed zijn
    -schoonwassen heet formateren in IT jargon

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dit onstaat bijna altijd als je hem los trekt tijdens schrijfactiviteit.

Die gratis sticks zijn ronduit bagger, daar is de levensduur gewoon nagenoeg 0.

Als je de stick opnieuw formateert (niet snel) zou je ook van zulke problemen af moeten zijn.

4. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    De oorzaak is zo goed als zeker het niet netjes 'ejecten' via 'safely remove hardware' van een USB stick voor je deze uit het systeem trekt.
    Zelfs als er niet geschreven wordt wil dat niet zeggen dat de stick niet in gebruik is, je kunt bijv een file open hebben in een of ander programma of er moet nog wat weg geschreven worden vanuit cache. Leer jezelf simpelweg aan om netjes te ejecten voor je zo'n ding eruit trekt, er is geen enkele goede reden om dat niet te doen behalve het besparen van een paar muisklikken.

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik ken een school waar de gebruikersrechten het ejecten van een stick niet toe lieten. Als je hem dan gewoon rooide, kreeg je wel de melding met hoe je het hoorde (maar niet kon) te doen.

6. paulvr

paulvr

Sinds:
    4 jan 2016
    Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Het is inderdaad zo dat ik als een stick heel lang niet werd gebruikt maar wel in de computer zat ik deze nog wel eens gewoon eruit haalde, ik heb me nooit beseft dat dat iets was wat je niet zou moeten doen. Op de leeftijd dat ik naar school ging hadden we alleen nog maar Nederland 1 (je weet wel, NTS) op de televisie dus je zult wellicht begrijpen dat ik weliswaar best veel over mijn computer geleerd en ervaren heb maar dit bij toeval nooit tegenkwam. Ik zou zo'n stick er nooit tijdens het gebruiken van de data erop zomaar verwijderen maar nam aan dat als dat al een tijdje terug lag dat niets uitmaakte, onterecht naar nu blijkt. Waarom ik dit verschijnsel pas de laatste jaren meemaak en niet daarvoor kan ik uiteraard ook niet verklaren. Aan de kwaliteit van de sticks ligt het niet, op een paar na zijn het allemaal redelijk dure sticks geweest van erg bekende merken zoals Sandisk (waarvan ik helaas wel een exemplaar heb, Ultra USB3, 16 GB, die niet meer wil, wellicht veroorzaakt door mijn naar nu blijkt slechte gewoonte). Is er overigens nog zoiets als een deep format o.i.d. uitprobeerbaar op die Sandisk stick voor zover jullie weten? Zomaar wegsmijten zonder iets radicaals geprobeerd te hebben (wellicht een soort killdisk for sticks als dat bestaat?) vind ik ook wel echt zonde van het geld.

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Doe dat maar niet bij usb sticks want mijn ervaring is dat je ze daarna dus echt kan weggooien.
    Je kan een stick er echt mee slopen door die zomaar eruit te trekken en je zelfs binnen Windows 10 altijd eerst de stick moet uitwerpen voor je hem eruit trekt. Datzelfde geld trouwens ook voor externe harddisks en ben altijd geduldig ermee totdat je de melding ziet staan dat je de stick/harddisk kan ontkoppelen.

Ander punt waar je ook rekening mee moet houden wanneer jij sticks erin laat zitten en misschien constant gebruikt, is dat usb sticks en ook b.v. sd-kaartjes en dergelijke maar een beperkt aantal lees/schrijfbewegingen hebben. Die geheugencellen sterven als het ware af totdat je op een punt komt dat je foutmeldingen gaat krijgen of een stick totaal niets meer doet. Dus vergelijk een stick/sd kaartje niet met een harddisk of ssd en je die ook niet als externe harddisk moet gaan gebruiken.

paulvr vindt dit nuttig.
  8. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    Het ligt niet aan je usb sticks,maar aan Linux.
    Als je die stick gebruikt hebt in Linux,zal windows altijd vragen die stick te formatteren omdat er een Linux indeling op staat.

paulvr vindt dit nuttig.
  9. paulvr

paulvr

Sinds:
    4 jan 2016
    Hartelijk dank jullie allen! Weer wat waardevols bijgeleerd! ;)

Die Sandisk stick heeft overigens iets wat tussen stuk en heel in lijkt te liggen: ik kan de (weinige) bestanden die erop staan prima lezen maar ik kan ze niet wissen of wijzigen. Ik kan evenmin iets aan de stick toevoegen. Mocht iemand nog een tip hebben anders dan weggooien hoor ik het graag!

10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat hoeft dan niet perse te betekenen dat ie op is of kapot en je toch nog eens kan proberen om alle bestanden eraf te halen en hem eens opnieuw te formatteren. Als ie dan bij het formatteren de mist in gaat dan is het einde verhalen en is de stick min of meer gewoon versleten.

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    En dat wil dus niet, want;

Verder ook niks bijzonders. Ik heb er ook zo'n stick. Lezen kan wel, schrijven... vergeet het maar.

12. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Flauwekul, het is met Linux geen enkel probleem om fat/fat32/ntfs te gebruiken zodat je probleemloos dezelfde stick onder Windows en Linux kunt gebruiken.
    Daarnaast gaat het hier niet om formatteren maar om herstel/checken van het filesystem.

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ja ik had zoiets van niet geschoten is altijd mis geschoten, maar oke, ik kieper meestal usb sticks dan meteen weg als ze van die gekke dingen gaan doen. Nu gebruik ik vaak ook van alles en wat door mekaar en gebruik vaak veel sticks alleen voor af en toe eens Windows te installeren.

14. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    Probeer gewoon te helpen,maarja je hebt altijd van die gasten in een forum die anderen proberen te kleineren...

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Je hebt ook van die gasten die het niet kunnen hebben dat iemand anders hun neus op hun eigen onjuiste teksten drukt.

16. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Heeft niets met kleineren te maken, wat je schrijft klopt simpelweg niet en met onjuiste informatie is niemand geholpen.

Forum m8 vindt dit nuttig.
  17. paulvr

paulvr

Sinds:
    4 jan 2016
    Uiteraard is dat het eerste wat ik probeerde, formatteren lukt niet. Dus er is geen redmiddel, gewoon wegsmijten? Jammer, 't was een relatief duur ding met zijn USB3. Mijn laatste aankoop bij het toen al failliete V&D.

18. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    NTFS is wel experimenteel als het gaat om schrijven hè. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad maar dat zegt toch wel iets over de stabiliteit van NTFS onder *nix.

19. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ik heb van mijn oude Sandisk-stickie eens een of andere bootstick gemaakt, maar ik weet niet meer van welk programma. Daarna was het Godsonmogelijk om er nog iets anders van te maken. Na heel veel gepiel is het toch gelukt blijkbaar want ik plugde hem net in en de 8 GB zijn beschikbaar zo lijkt het.

20. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Er zijn talloze tools om sticks op low-level te formateren, soms is het even zoeken naar de juiste voor de job. Sommigen hiervan zijn al jaren oud zoals die van HP (HPUSBDisk 2.2.3) en Panasonic (SD card formatter). Google is je vriend.