1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Omrekenen van KB naar MB

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door marco1983, 1 apr 2010.

1. marco1983

marco1983

Sinds:
    4 apr 2009
    Beste mensen,

Ik zit even met het volgende:

Ik maak momenteel veel gebruik van mobiel internet. Nu kan ik bij mijn rekeningen kijken wat ik heb verbruikt per maand aan data verkeer. Ik heb als voorbeeld een keer 48.7 5 2 ,00KB verbruikt, maar hoeveel is dit nu ongeveer in MB's? daar kan ik niet uit komen, misschien dat jullie mij hiermee kunnen helpen?

2. GSlayer

GSlayer Senior Member

Sinds:
    7 jul 2009
    1000 KB = 1 MB

Dus 48.752,00 KB zou dan 48,75 MB zijn.

3. koennie

koennie Senior Member

Sinds:
    8 nov 2007
    nou zeg je het dus al niet goed ;)

1mb = 1024kb.

dus 48.752,00kb zou 48.752,00 / 1024 is ongeveer 47.61mb

4. GSlayer

GSlayer Senior Member

Sinds:
    7 jul 2009
  5. Matthias Helder

Matthias Helder HWI Redactie

Sinds:
    23 jan 2004
    Het hangt er maar net vanaf of je provider de decimale (kB, MB, GB etc.) of binaire definitie (kiB, MiB, GiB etc.) gebruikt. Eerstgenoemde maakt gebruik van '10' als grondtal en is was GSlayer aangeeft, de tweede heeft '2' als grondtal, wat koennie vermeldt.

Beide standaarden worden te pas en te onpas door elkaar heen gebruikt. Zo hanteren schijffabrikanten doorgaans de decimale definitie (vandaar dat je nooit de vermelde capaciteit tot je beschikking hebt), terwijl geheugenfabrikanten normaliter de binaire definitie hanteren bij geheugenmodules (waar 1 GB niet uit 1*10^9 bytes (=1.000.000.000 bytes) bestaat, maar daadwerkelijk uit 1*2^30 = 1.073.741.824 bytes.

Overigens heeft Google een ingebouwde converter voor de binaire methode: voorbeeldje met je eigen verbruik.

6. Stijn Courtheyn

Stijn Courtheyn Senior Member

Sinds:
    23 aug 2005
    En dat is het grootste probeem, overal zie je gewoon kb, mb,... en zo staan, maar nooit kib, mib,...

Het is dus zoals Matthias al vermelde, belangrijk dat je weet hoe het bedrijf omgaat met de decimaile / binaire versie.

Maar de eninge echte correcte manier is de binaire versie

7. RazorBlade

RazorBlade Senior Member

Sinds:
    15 jul 2005
    Een computer rekent nu eenmaal met enen en nullen. Dit houdt bijna automatisch in dat alle getallen waarmee je te maken krijgt in een computer binair zijn. Een halve bit bestaat nu eenmaal niet.

Uiteraard kan bij opslagmedia of netwerksnelheden hier van af geweken worden maar het schept een hoop verwarring. Een 32 bit besturingssysteem kan dus 4 GB aan adressen aan en niet 4,3 GB. Ik verwacht dat het niet eens mogelijk is een geheugen module in je computer te zetten die precies 1.000.000.000 Byte bevat. Je computer verwacht dan dat het gegevens kan wegschrijven op plaatsen die er in werkelijkheid niet zouden zijn. Of probeer eens een subnetmask te verzinnen waar precies 1000 IP adressen in zitten.

8. Constant

Constant Senior Member

Sinds:
    24 apr 2004
    Binnen de telecomwereld wordt overal de decimale berekening gebruikt, dan is je verbruik op de factuur conform berekening GSlayer.

Ik heb bij telecombedrijven gewerkt, het zou een ellende worden bij interconnectie facturatie als elk telecombedrijf met een eigen definitie zou gaan werken.

Wat betreft het verbruik, daarin zit ook nog wat overhead (bijv. controlebits) dus netto houd je nog minder over als de bestanden binnengehaald zijn. Om een emailbestand van 1 MB binnen te halen heb je ongeveer 2 MB dataverkeer nodig. Bij mobiel internet kun je mijn inziens het beste een vast bedrag per maand kiezen, scheelt een hoop verrassingen (en een hoop gereken).

9. Matthias Helder

Sinds:
    23 jan 2004
    Goed om te weten en begrijpelijk. Wat mij betreft mogen ze dan wel iets aan dit soort zaken gaan doen.

;)

10. Constant

Constant Senior Member

Sinds:
    24 apr 2004
    Dat is verkoopstrategie/marketing, heeft niets te maken met binair versus decimaal discussie. En die kbits in het plaatje zijn nog steeds duizendtallen.

11. Matthias Helder

Sinds:
    23 jan 2004
    Dat eerste kan ik inkomen, aangezien facturatie in principe losstaat van de snelheid, maar hoe zie je 'duizendtallen' in de snelheden? 512 kbit/s = 2^9 bit/s (= 64 kByte/s) en 1280 kbit/s = 2^10 + 2^8 bit/s (= 160 kByte/s). Of wil je 0,512 * 10^3 en 1,280 * 10^3 gaan doen? ;)

12. olifire

olifire Senior Member

Sinds:
    22 feb 2009
    Volgens mij bedoelt Constant dat de "K" voor duizendtallen staat, of het bytes of bits zijn maakt daarvoor niets uit.

13. Constant

Constant Senior Member

Sinds:
    24 apr 2004
    De reden dat telecombedrijven decimaal rekenen, is dat men geen zin heeft in moeilijke rekensommen. Dat doet pijn in de ogen van menig informaticus, maar zo is het nu eenmaal wereldwijd besloten. Telecom komt niet voort uit de IT, ookal is het tegenwoordig nauw verwant, vandaar dat men de conventies niet 1op1 over heeft genomen.

Je krijgt 512.000 bits omhoog en 1.280.000 bits omlaag, decimaal dus.

Het modem kan ingesteld worden voor elk getal in een bepaalde range, hoeft niet deelbaar door 2 te zijn. Er had ook 499 of 511 kbps kunnen staan, werkt het modem nog steeds prima.