1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

OEM-code installatie windows

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Mexrel, 1 feb 2019.

1. Mexrel

Mexrel Member

Sinds:
    1 feb 2019
    ik ga een nieuwe pc laten samenstellen en zie dat ik veel geld bespaar als ik zelf Windows installeer. Ik heb gelezen dat dit met een OEM code kan van 12€ en dat je die op een USB moet zetten. Ik heb alleen geen idee hoe dit moet en zou willen vragen of iemand ergens een “tutorial” heeft met alle stappen. Ik vind zelf alleen maar herinstallatie’s

2. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
  3. Mexrel

Mexrel Member

Sinds:
    1 feb 2019
  4. Frosty!

Frosty! Member

Sinds:
    24 mrt 2017
    Dit is een goed hulpmiddel

5. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ja, op 5:00 wordt dezelfde (engelstalige) Microsoft webpagina getoond.

6. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    De besparing die jij ziet komt niet door zelf installatie, dit soort codes zijn illegaal. In de praktijk zullen ze gewoon werken en dat meestal ook blijven doen maar volgens de licentie voorwaarden zijn ze niet legaal. Vaak zijn het MSDN licenties die voor ontwikkelaars en dergelijke zijn. Een legale (oem) licentie kost ongeveer honderd euro.

HWI heeft hier in het verleden ook over geschreven
    https://nl.hardware.info/reviews/6482/windows-10-legaal-voor-e-3289-kan-dat-het-lijkt-erop-van-welh

à VECTOR ® vindt dit nuttig.
  7. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik vind die OEM codes net zo "legaal" als de dataverzameling van microsoft door jouw gebruik van W10.
    Ok , officieel mag het niet maar microsoft staat het toe omdat ze maar al te graag willen dat jij w10 gebruikt, daar verdienen ze miljarden mee.

Enterprise1701 vindt dit nuttig.
  8. Frosty!

Frosty! Member

Sinds:
    24 mrt 2017
    Helemaal mee eens wat hier boven word getypt

9. Mexrel

Mexrel Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Dus gewoon voor die goedkope OEM codes gaan en 150€ besparen?

10. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Ja, elke gebruiker is er weer één voor MS.

11. Mexrel

Mexrel Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Zou ik die OEM codes en die USB kunnen gebruiken op deze setup? https://azerty.nl/basket/?code=YTox...g7aToxO2k6MTU4ODUyMztpOjE7aTozMjM1Njk7aToxO30
    Mij werd verteld dat dit niet kon

12. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Geen probleem. Dergelijke OEM keys gebruik ik al jaren voor de systemen die ik in elkaar zet.

13. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Wie heeft jou dat gezegd?

14. à VECTOR ®

à VECTOR ® Senior Member

Sinds:
    30 jul 2017
  15. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    In je vorige overzicht stond PC-assemblage en Windows installatie. Daarop is gereageerd met de opmerking dat de webshop waarschijnlijk geen Windows installatie uitvoert als je geen licentie aanschaft.
    In je huidige overzicht heb je alleen voor PC assemblage gekozen en dat is natuurlijk geen probleem.

De bios upgrade zou ik achterwege laten, die wordt meestal gekozen als je een oudere generatie moederbord hebt, dan je cpu en zonder laatste versie niet kunt opstarten. Voor de cpu-montage betaal je dan ook dubbel, want die zit ook in je PC-assemblage.

16. Mexrel

Mexrel Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Ergens op een ander forum, daar begonnen ze tegen elkaar te spreken en te vertellen dat je van alles moest doen met downloaden (meerdere downloads niet 1) en toen zei iemand dat dat Windows xp was en toen begon er weer een discussie. Voor dit onderwerp vraag ik daar niet meer

17. Mexrel

Mexrel Member

Sinds:
    1 feb 2019
  18. Mexrel

Mexrel Member

Sinds:
    1 feb 2019
    https://azerty.nl/basket/?code=YTox...M7aToxO2k6MzIzNTY5O2k6MTtpOjE2MzczNTc7aToxO30
    Ik heb nu dit: ik heb een andere grafische kaart dan hiervoor, zou dit werken? En ik moet de bios update nog veranderen

19. à VECTOR ®

à VECTOR ® Senior Member

Sinds:
    30 jul 2017
  20. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ja, dat werkt. Aegis memory heb ik niet gecontroleerd, maar laat zich ook lastig controleren. Het wordt veel toegepast en de assemblage wordt gecontroleerd op compatibiliteit en getest, dus dat komt goed.

PS: een Ryzen 2600+RX580 kan ook met een 550W voeding, maar 650W is niet verkeerd.

Bios update is ook een standaard onderdeel van assemblage:
    "De pc-assemblage met 1 jaar garantie omvat het volgende:
    1. Uw onderdelen worden gecontroleerd op compatibiliteit
    2. Het moederbord wordt voorzien van de meeste recente BIOS-versie
    3. Alle onderdelen worden professioneel geassembleerd tot een volledige pc
    4. De bekabeling wordt zorgvuldig bijeengebonden om een optimale luchtdoorvoer te realiseren
    5. Het geassembleerde systeem wordt getest om eventuele defecten vanuit de fabriek direct te ondervangen
    6. De pc wordt extra zorgvuldig ingepakt voor transport
    7. 1 jaar garantie op de werkuren van eventuele serviceaanvragen over het systeem als geheel (op de onderdelen blijft de originele fabrieksgarantie van toepassing)