1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Noise canceling headphone bij pc gebruik voor rumoerige flat

Discussie in 'Overige randapparatuur (speakers, webcams)' gestart door govie, 24 feb 2019.

1. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Hoi Luitjes,

Vroeg me af wat een goede wireless noise cancelling headphone met microphone kan zijn in een erg rumoerige flat met als doel pc, games en aansluiten op de televisie? Ik wil stemmen, gestommel en bass zoveel mogelijk dempen. Ik zag de video en het artikel in ons magazine qua noise cancelling headphones en kwam op basis van de vergelijker tot de 3 keuzes in deze tabel. Ik vind het best wel prijzig en vraag me af of deze wel geschikt voor gaming bijvoorbeeld?

Wat denken jullie dat een goede wireless noise cancelling heaphones met microfoontje, geschikt voor pc, teevee en gaming op een strak budget is? Ik vind ze best prijzig nog.

Ben benieuwd naar de suggesties.

Thx!

Govie

Laatst bewerkt: 24 feb 2019
  2. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Ik heb wel door dat het een beetje een domme vraag is omdat gaming headsets blijkbaar anders is dan een normale headset door het surround gedoe. Volgens mij keek in de foute produktenlijsten.

Edit: Of toch niet want actieve noise cancelling draadloze surround sets met microfoon kan ik niet vinden, dus misschien is de vraag niet eens zo heel erg dom.

3. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    In principe kan je gewoon elke koptelefoon gebruiken voor gaming maar de combinatie surround en noise-canceling zal denk ik niet echt mogelijk zijn. Dus ik denk dat je gewoon beter kan kijken naar een gewone koptelefoon met noise-canceling en eventueel een losse microfoon erbij pakken. Let wel dat een goede noise-canceling koptelefoon prijzig is en de goedkopere versies vaak niet echt optimaal werken.

4. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Bedankt voor je berichtje Roel.

Ik vind het een lastig dilemma omdat HWI in het artikel/roundup van sept 2018 wel iets zegt over de geluidskwaliteit van gaming headsets i.r.t. normale headsets, maar niet heel uitgebreid. Men zegt globaal van "kwaliteit gaming headsets komt vaak niet overeen met de prijs, neem daarom de Audio-Technica ATH-M50x als alternatief". Zo lees ik het als Partij voor de dieren stemmer.:cool: Maargoed, het klinkt nogal wollig en niet heel diep gespecificeerd zodat ik begrijp waar ik op zou moeten letten. Hier zou HWI nog een mooie special-video over kunnen maken. Vraag me sowieso af of een term als "surround sound" ook automatisch resulteert in extra hardware of gewoon een marketingterm is en of surround wel meetbaar is, of neerkomt op heel simpel meer soundstage.

Zoals ik er nou in sta met de weinig kennis die ik heb, ben ik waarschijnlijk beter af met normale wireless noise cancelling headphones, zoals de Plantronics BackBeat Pro 2 met een value award, waardoor ik eventueel de noisecancelling headphones uit de roundup van 16 februari 2019 kan vergelijken met wireless gaming headsets.

maar als ik kijk in de pricewatch bij de buren, dan komen de Plantronics Rig 800LX en de Razor Tresher 7.1 wireless erg goed er vanaf in de gebruikersreviews als surround sound gaming headsets, maar dan wel zonder Noisecancelling.

Dus volgens mij staat alles met de vraag: Wat is de kwalificatie surround sound waard en is het een gimmickterm om de prijs op te drijven of is het noodzakelijk?

Laatst bewerkt: 25 feb 2019
  5. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Hier de vergelijkingstabel van Plantronics Rig 800LX, Razor Tresher 7.1 en de Plantronics Backbeat pro. Grootste verschillen lijken: Noise cancelling voor Backbeat pro, Atmos certificaat voor de Rig 800LX en de Razor tresher passieve demping van stemmen en eventueel dus ook van andere geluiden.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als je het mij vraagt, puur een gimmickterm om de prijs op te drijven en een koptelefoon interessanter te maken dan dat het daadwerkelijk is. Maar, alles staat of valt ook bij de persoonlijke smaak en vooral ook draagcomfort blijf ik een zeer belangrijk punt bij koptelefoons vinden. Zo heb ik hier een stok oud Sennheiser draadloos setje wat ik nog dagelijks gebruik puur vanwege het comfort.

Maar wat dat noise canceling betreft, verwacht er niet teveel van want het dempt wel iets maar het effect van b.v. een goed afsluitende gesloten koptelefoon zonder noise canceling is soms bijna hetzelfde. Wat nog een punt is is dat niet iedereen noise canceling prettig vind en het mij b.v. irriteerde toen ik eens zo'n koptelefoon uitgeprobeerd heb.

7. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Ik vind die atmos kwalificatie ook wel aanlokkelijk, blijkbaar geeft dat 360 graden geluid voor €150,-- i.p.v. 5.1/7.1 setup of headphones. Misschien moet ik me daar maar eens op focussen dan.

Laatst bewerkt: 27 feb 2019
  8. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Kan iemand mij uitleggen wat een 5.1 en 7.1 setup is?

9. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Hmja, ik geloof niet zo in al die termen als surround, Atmos enz. voor koptelefoons. Het zit allemaal veel te dicht bij elkaar en de speakers worden simpelweg te klein om écht effect te hebben. Een kwalitatief goede koptelefoon (met één driver per schelp en geen 5 of 7 of....) geeft juist een mooie "plaatsing" van het geluid en dat is in feite wat surround moet doen.....
    Wat betreft noise cancelling: een probleem is dat een belangrijk deel van het geluid van buitenaf dat de koptelefoon weg moet poetsen, in hetzelfde frequentiespectrum valt als de geluiden die de koptelefoon wél moet weergeven. Dat doet ook af aan het surround-effect. Ik zou een goede gesloten koptelefoon kopen met goed sluitende oorschelpen. Die werkt (bijna?) net zo goed als een nc-koptelefoon om geluiden van buitenaf tegen te houden, maar geeft je wel het volle geluid.
    Een nadeel is wel dat een gesloten over-ear koptelefoon duidelijk warmer zit, juist omdat hij je oren afsluit.

10. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Had ik met mijn vorige koptelefoon heel veel last van, was een turtlebeach. Poeh wat was dat warm in de zomer, ben toen volgensmij ook maar weer geswitcht naar oortjes totdat ik een nieuwe had :p

11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Feitelijk hetzelfde als bij een gewone 5.1 of 7.1 speakeropstelling, bij een koptelefoon worden dan een aantal aparte "kanalen" (schotjes oid.) gebruikt of/en meerdere drivers in één schelp. Vooral bij game-koptelefoons wordt dat nogal eens toegepast.
    Maar zoals ik al aangaf, volgens mij is het meer een verkooptrucje dan écht hoorbaar. Het opdelen van het geluid in kleine speakertjes of kanalen in zo'n relatief kleine schelp heeft m.i. geen enkel effect en doet juist af aan de kwaliteit van het geheel.

Dat is wel zo, maar soms kun je niet anders. Ik zit met de pc in een hoekje van de woonkamer en zet dan wat muziek op, terwijl m'n vrouw naar de tv zit te luisteren. Met een open koptelefoon word je dan gek van het achtergrondgeluid. Ik heb twee gesloten koptelefoons, een Shure SRH 940 en een AKG K550. Vooral de AKG (nepleer op de kussens) zit behoorlijk warm in de zomer. Maar met name de Shure klinkt wel heel erg lekker, bijna als een open koptelefoon. De AKG klinkt ook prima, met wat meer "warmte" in het geluid en sluit heel goed af.

12. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Ah op die fiets thx.

13. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Ingewikkeld is het allemaal wel ja. Ik heb na het lezen van wat nederlandse gebruikersreviews wel een goed gevoel bij een dolby atmos koptelefoon en wel omdat er games zijn die dit kunnen weergeven en sommige niet. Dus het is geen marketingtruuk, gezien de nog kleine oplage aan dolby atmos games. Wat wel kan is dat de oplage zo klein is omdat het te duur is en misschien met erg kleine voordelen, een beetje alla gsync.

Weet ik het zeker? Nee, nog niet. Maar we graven verder naar de waarheid qua dobly atmos headphones. Je leest ook veel verschillende dingen op het internet, lastig...

14. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Bij speakers werkt Atmos via twee extra speakers die (meest ideale) aan het plafond worden bevestigd. Het idee is dat het geluid van deze speakers je nét even later bereikt, waardoor het ruimtelijk effect wordt vergroot. Dat hoor je, écht. Of het dan ook beter klinkt, mwoh, al is dat ook een kwestie van smaak.
    Bij een koptelefoon (net zoals bij soundbars met dezelfde claims rond Atmos) gaat dat helemaal niet werken, omdat het verschil in afstand tussen de speakertjes onderling hooguit millimeters is. Dat Atmos effect ga je om die reden echt niet horen. Mensen, met name met wat minder luister- ervaring, krijgen door al die gehypte eigenschappen last van het placebo-effect. "Ze" zeggen het dus móet ik wel iets horen... en já hoor.....
    Wat mij betreft is het net zo'n verkooptruc als surround bij koptelefoons. Maar je moet ook niets kopen op basis van geloof (zowel in mijn mening als in die reclamehypes). Ga dus vooral luisteren. Luister naar een game-koptelefoon met al die toeters en bellen en ook naar een kwalitatief goede koptelefoon. Zeg je daarna dat je écht surround beter hoort met de game-koptelefoon én dat ie beter klinkt dan...geef ik het op. ;)

15. wyber

wyber Senior Member

Sinds:
    27 apr 2010
    Linus tech tips had laatst een review van 5.1 & 7.1 koptelefoons. Daar kwam volgens mij de software oplossing het beste uit de bus als ik het me goed kan herinneren.

En actieve noise cancelling koptelefoon produceert constant "anti geluid" wat je kan ervaren als druk op je oren.

16. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Ja en als je een koptelefoon met noise canceling heb dan klinkt dat ook wel apart, aangezien het geluid in 'waves' worden verzonden, als je snapt wat ik bedoel

17. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Deze bedoel je denk ik.

18. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Is wel leuk. Ze hebben veel headsets getest qua surround sound i.r.t. accusary als je geblindoekt bent, is wel een goede test denk ik.

98% minimal accusary voor dolby atmos software, razor manowar zit dichtbij en de corsair hs50 ook nog wel. Maar als je dus 360° wereld zit, dan heb je dus echt voordeel met een atmos software i.c.m. de beste headphones binnen je budget. Helaas hebben ze niet dolby atmos headsets vergeleken met de dolby atmos software. Maar toch biedt deze video wel enig perspectief. Volgens mij is de clue: Koop dolby atmos+dts in windows 10 store en een retegoede muziek headphones (met of zonder noise cancelling, wat je blieft). Dus een gaming headset gaat het voor mij niet worden. Misschien dan nog wel die plantronics met noisecancelling, als ik ervaar dat de nieuwe flat reterumoerig is.

Laatst bewerkt: 26 feb 2019
  19. govie

govie Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Ik heb er nog eens over nagedacht en een audio technica ATH-M50xBT á €200,-- lijkt me wel wat.

Laatst bewerkt: 27 feb 2019
  20. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ja, lijkt me een goede keus, mits het geluid je bevalt. Ik vind AT's altijd een beetje "metalig" klinken, al is het geluid als geheel meestal goed. Wel zo handig om eerst even te luisteren.
    Nog een punt: het zijn "over ears" met nepleren bekleding. Niks mis mee, dat dempt het geluid van buiten behoorlijk goed, maar kan wel warm zitten, vooral in de zomer.