1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe vraag omtrent M.2 SSD's

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Manyuken, 6 mrt 2018.

1. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Goedemiddag,

Ik wil graag een M.2 SSD toevoegen aan mijn systeem alleen heb ik geen flauw idee welke :eek::oops:

Het gaat om het volgende moederbord: MSI Z97S SLI Krait Edition
    Deze heeft een PCI Express 2.0 x2 aansluiting en dus geen 3.0 x4.
    Werken de PCI 3.0 M.2 SSD's hier wel op (zei het langzamer) of niet?

Ik ben op zoek naar een 128GB SSD, kunnen jullie mij helpen? :)

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ik vind hierover het volgende op de productpagina van dat bord bij MSI:

1 x M.2 Key M Socket supports type 2280/2260/2242 storage devices in both PCIE Gen2 x2 & SATA mode**
    - M.2 port supports 4.2cm/ 6cm/ 8cm length module
    - M.2 PCIe interface does not support RAID 0, RAID1, RAID 5 and RAID 10.
    • Supports Intel® Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology and Intel® Smart Connect Technology***
    * The SATA Express port or SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a module in the M.2 port.
    ** Intel RST does not support PCIe M.2 SSD with Legacy ROM.

Dus zo te zien ondersteund die M.2 aansluiting wel een M.2 SSD, maar de laatste zin van het gekopieerde deel is mij niet geheel duidelijk. Wel is de aansluiting beperkt tot 2 lanes, dus een nvme-ssd zal niet de volle snelheid halen.

Ik weet niet wat je allemaal precies doet met je PC, maar weet je zeker dat een nvme-ssd in jouw use-case enig voordeel heeft boven een M.2 Sata-ssd? https://nl.hardware.info/reviews/74...t-van-nvme-in-de-praktijk-benchmarkresultaten

Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Volgens mij werkt dit m2 slot niet via PCIe maar via 2 sata 600 poorten van de chipset:
    • 6 x SATA 6Gb/s ports (2 x ports reserved for SATA Express port)*
    * The SATA Express port or SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a module in the M.2 port.

De laatste bios ondersteund geen NVMe, dus dat gaat sowieso niet werken.
    Je hebt bij dit bord alleen een (klein) voordeel tov. sata als je een AHCI m2 ssd pakt zoals de hyper x predator of plextor M6e
    Helaas zijn die bijna niet meer nieuw te koop, nergens direct leverbaar en veel te duur.

je zou nog een gebruikte kunnen overwegen:
    https://tweakers.net/aanbod/1609163/kingston-hyperx-predator-ssd-m2-240gb.html
    Maar je gaat het verschil met sata niet merken, ik zou voor SATA gaan.

4. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Even uitbreiding op mijn vraag. Ik heb in mijn kast ruimte voor 2x 2,5 inch (allebei al vol haha) en 2x een 3,5 inch (ook allebei al vol). Ik wilde een M.2 SSD als extra bootschijf (wil Mac OS er naast gaan draaien) en de enige optie is dan nog een M.2.
    Zal een M.2 Sata wel draaien??

5. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Volgens de specs wel::
    1 x M.2 Key M Socket supports type 2280/2260/2242 storage devices in both PCIE Gen2 x2 & SATA mode**
    Je raakt dan wel sata 5 en sata 6 kwijt. Houd je dan voldoende aansluitingen over? Anders een "gewone" sata-ssd die je op een sata-poort aansluit, dan verbruik je maar 1 lane en houd je de andere als extra sata-poort over.

6. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Zoals ik hier boven al heb gezegd heb ik geen inbouwplekken meer over voor een normale SSD haha.

7. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Dat houd dus in dat je sata 5 en 6 nu ook al gebruikt. Geen lanes meer over om het M.2 slot te kunnen gebruiken dus.

8. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Nee heb 2 ssd's en 2 hdd's dus 4 sata poorten gebruikt ;).
    Heb alleen geen inbouwposities meer in mijn pc kast.

9. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Een sata-SSD kun je ook gewoon met plakband, tie-rips of wat dan ook in je kast bevestigen. Geen bewegende onderdelen dus geen vibraties die geneutraliseerd moeten worden. Bij een kast met een raam is het natuurlijk wel fijn als hij uit het zicht kan hangen.

Edit: maar dan kan er natuurlijk ook gewoon een Sata-M.2 SSD in dat M.2-slot :)

Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  10. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Zoals bovenstaande mensen al schrijven heeft een NVME ssd geen voordelen omdat het board sowieso al geen NVME ondersteund en het M.2 slot maar 2 lanes kan gebruiken. Een gewone M.2 ssd gaat verder dan wel prima werken maar ik zou geen 128 GB ssd nemen want qua prijs per GB liggen die erg ongunstig. Je hebt tegenwoordig b.v. de Crucial MX500 al voor rond 123 euro wat qua prijs per GB vele malen gunstiger is dan zelfs een 250 GB.

Heb je wel eventjes gekeken of je hardware wel compatibel is want Mac OSX werkt niet zomaar met alle moederboarden/chipsets en je zeker al bij een dual boot genoeg ruimte moet hebben op de opstart ssd.

11. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Het moet een M.2 zijn aangezien ik geen inbouwruimte meer heb in mijn kast;)
    M.b.t. Mac OS zou het moeten werken en als ik mijn Windows op die M.2 installeer heb ik uiteindelijk weer een SSD over voor Mac OS ;)

12. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Volgens wat ik op de website zie heeft je kast nog 4 extra mogelijkheden voor het plaatsen van HDD's. Blijkbaar betreft dit upgrade-opties, dus waarschijnlijk moet je dan houders voor de schijven bijbestellen. Zo begrijp ik dit althans.

http://www.phanteks.com/Eclipse-P400S.html

Zie Specs op de website en kies dan voor 'View Full Specs'.

En bekijk de plaatjes op de website.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    SSD's kun je gewoon ergens laten zweven of vastzetten met een stuk tape

14. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    I know maar vind ik niet zo mooi ;)
    Het moet een M.2 worden ;)

15. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Durf te wedden dat ze terugwaarts compatibel zijn, die M.2's. o_O

16. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
  17. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
  18. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Mooie aanbieding. Denk dat deze wel zal kunnen. Voorzichtigheidshalve neem ik wel een slag om de arm, maar zou niet weten waarom ook niet.

19. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Dit is ook een optie:
    https://nl.hardware.info/product/231529/adata-premier-pro-sp900-128gb-m2-2280/specificaties
    Is een tientje meer ongeveer, deze staat wel in de support list (de Transcend MTS800 trouwens ook, de 820 is alleen een refresh daarvan zo ver ik weet).
    Maar welke van 2 is beter? Welke raden jullie aan?

20. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010