1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe videokaart

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door AJ2, 16 jul 2017.

1. AJ2

AJ2 Member

Sinds:
    16 jul 2017
    Ik ben van plan mijn twee huidige HD schermen te upgraden naar 2560 x 1440 (waarschijnlijk Dell U2515H).

Computer gebruik ik vooral voor Excel / Office toepassingen, in ieder geval nooit gaming. Wil echter wel een 'vloeiende' ervaring hebben.
    Momenteel gebruik ik een MSI GT730 (1x DVI, 1x HDMI).

Mijn vraag: kan ik de twee QHD schermen goed aansturen met mijn huidige GPU, of kan ik beter een nieuwe GPU aanschaffen (en zo ja, tips?)

2. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Welke processor heb je? En rest vn je systeem? Zou zomaar kunnen dat igp voldoende is...

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nee, want je GT 730 heeft;
    VGA (gaat hem niet worden met U2515h, en moet je sowieso niet willen)
    DVI-DL (gaat hem ook niet worden met U2515h)
    HDMI 1.4; prima voor één scherm.

Qua rekenkracht kan het prima voor offici toepassingen, maar qua aansluitingen simpelweg niet.

Wat voor moederbord heb je?

Als je iets met DP1.2 uitgang hebt, kun je de twee schermen op 1 Displayport uitgang aansluiten door ze door te lussen. Van de eerste U2515h vanuit de DP-out naar een DP-in op de 2e U2515h. Je moet dan wel DP1.2 in het menu aanzetten (/aan laten staan).

4. AJ2

AJ2 Member

Sinds:
    16 jul 2017
    Moederbord is een Asus H97M-PLUS. Vrees dat ik het daar ook niet mee ga redden.
    CPU is i5-4460

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Met één U2515h op je moederbord via HDMI en met de andere U2515h op je GT 730 via HDMI kom je er wel.

Het vervelende is dat niet-gaming kaarten vaak ook zwaar gehandicapped zijn qua aansluitingen. Goedkoopste kaart met 2x DP is een Quadro van €110. Goedkoopste met 3xDP is een Quadro van €140. Slaat IMHO helemaal nergens op dat de goedkope kaartjes geen DP hebben. Voor het weergeven van een PDF'je op 4K of van mijn part 3x 4K heb je de rekenkracht van een champignon nodig, maar ze verplichten je een hele kwekerij te kopen om het aan te sluiten...

Bij de "normale" kaarten begint het zelfs pas bij de RX 470 en GTX 950. En dan heb je het al snel over 200 euro.

6. AJ2

AJ2 Member

Sinds:
    16 jul 2017
    Op zich vind ik de prijs minder relevant dan een goedwerkende kaart; geef liever iets meer uit aan de goedwerkende kaart waar ik nog een poosje plezier van heb, dan nu op de laatste 50 euro kijken.
    Las dat de 'lichtere' GPU's schermen op maximaal 30Hz aan konden sturen, en de ervaring hierdoor zelfs in Windows minder vloeiend was (eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit wellicht over een 4k scherm ging).

Zat even te zoeken, maar bijvoorbeeld een GIGABYTE GEFORCE GTX 1050 TI OC 4G (willekeurige keuze) kost toch 'slechts' EUR 180, en heeft zowel DP als HDMI?

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, maar die hebben alsnog maar 1x DP. Met de 950 kreeg je wel 3xDP, maar als je nu 3x DP wilt in de huidige generatie, moet je naar de 1060; slaat echt helemaal nergens op.

8. AJ2

AJ2 Member

Sinds:
    16 jul 2017
    Is er een duidelijk voordeel om het scherm aan te sluiten met DP dan? (in vergelijking tot HDMI)?

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    HDMI met 2560x1440 was in het verleden altijd gedoe. Er zijn ook 101 soorten kabels, met DP maar 1 soort kabel. En je kunt daisy chainen met U2515h's en DP, niet met HDMI.

10. Aartjan

Aartjan Member

Sinds:
    28 jan 2014
    2e hands zou nog een optie kunnen zijn. Zat videokaarten die niet veel hoeven te kosten. bijvoorbeeld HD6000 series hebben DP en kosten niet veel

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
  12. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    snap et niet, je hebt toch 2 HDMI aansluitingen? Je hoeft niets erbij te kopen.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Inderdaad;

14. AJ2

AJ2 Member

Sinds:
    16 jul 2017
    Dank, geloof dat ik te moeilijk dacht.
    Eerst de schermen maar eens bestellen en kijken hoever ik kom met 2x HDMI. Nieuwe GPU kan ik dan altijd nog aanschaffen.

Dank voor het meedenken!

Wormwiel vindt dit nuttig.