1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe videokaart, waar doe ik goed aan?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Dabomb, 21 jun 2017.

1. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik vond het een goed moment om mijn sapphire R9 290 4GB OC vapor-x te verkopen, en dat heb ik ook gedaan. Ik heb nou twee opties:

1. Wachten op Radeon RX Vega (heb geen idee wat het gaat doen)

2. Een GTX1080 aanschaffen met 50euro cashback bij MSI..?

Belangrijk om te weten. Ik heb de videokaart niet echt direct nodig.. . Mijn voorkeur zou uit gaan naar de RX Vega omdat ik een free sync monitor heb.. Dus dan zou ik free sync kunnen gebruiken.

Aan de andere kant is het zeer mooi als je nog 50 euro terug krijgt op een MSI GTX1080..

Daarnaast ik kies liever de GTX1080 tegenover de GTX 1070.. Mijn monitor werkt op WQHD.. En zou graag echt veel opties open willen hebben.. Heb hier en daar gehoord dat dit met een GTX1070 moeilijk word met sommige spellen.

Geld voor de Vega kan ik per 2 maanden splitten (dan hou ik de helft gewoon op me spaar rekening totdat ik de andere helft hebt.

Ik ben niet echt een nvidia fan boy, en gameworks moet ik niks van hebben.

Enig idee of dat mensen denken dat de Vega kaarten erg duur zullen worden?

Laatst bewerkt: 21 jun 2017
  2. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Beste @Dabomb

Ik zou gaan voor optie 1 om te wachten op de Radeon RX Vega nu je al zo lang hebt gewacht. Als ik jou was ging ik voor een Vega videokaart omdat je aangeeft een Free Sync monitor te hebben. Mocht je toch voor nVidia gaan waarom dan een GTX 1080? Ik hoor dat je met een GTX 1070 ook heel goed kan gamen met WQHD-resolutie. Als je wilt voorbereidt zijn om in de toekomst de overstap te maken naar 4K, dan zou ik je in dit geval een GTX 1080(GTX 1080Ti) aanraden. Wat leuk ik ben ook een gebruiker van een Sapphire R9 290 4GB en wil deze net als jou binnenkort deze videokaart eens gaan vervangen en ik wacht ook op de nieuwe kaarten van AMD Vega/nVidia Volta die er aan zitten te komen. Ik verwacht vanaf €250 tot €500 en misschien komt er een editie zoals we kende als R9 290 voor €350 de nVidia GTX 780 / Titan versie

Succes ermee

Laatst bewerkt: 21 jun 2017
  3. Global-Interface

Global-Interface Senior Member

Sinds:
    15 sep 2009
    Sinds de prijsverlaging is de 1080 meer bang for the buck dan de 1070, reken de 50 pop cashback erbij ( mazzelkont) en dan zit je wel snor. Ik weet niet welke monitor je gebruikt om te gamen,maar ook op 60Hz is WQHD@1080 geen overkill.
    Ga voor een 1080Ti als je het kan flappen. Videokaarten gaan jaren mee.
    Elke game die je op max kan zetten betekent meer eyecandy, en dat graag met 60+fps.
    Wachten op Vega heeft ook zijn charme. Voorspel heet dat geloof ik :) :p.

hendrikje vindt dit nuttig.
  4. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    Als er geen haast bij is zou ik wachten op Vega, GTX 1080 kan je altijd nog kopen duurder worden ze ook niet. De top Vega wordt naar alle waarschijnlijkheid iets beter als de 1080TI, als die dan de prijs van de 1080 krijgt ....... dan voel je je echt klote Haha

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wachten dus. Hardware kopen die je niet nodig hebt moet je alleen doen als je nagenoeg zeker weet dat de prijzen tussen nu en het moment dat je waarschijnlijk de boel wel nodig hebt, gaan stijgen.

Zo waarschuwde ik in juli 2016 familieleden dat als ze nog extra werkgeheugen in computers nodig hadden, ze het dan moesten kopen. Zo achteraf gezien was dat precies het goede moment :)

Apple Afvallige en raven bridge vinden dit nuttig.
  6. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Jup, toen had ik zelf nog snel een kitje 16GB 2400CL11 gehaald. Nu jaartje later is het van 65 naar 145 gegaan :')

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, daar denk ik nu ook wel eens aan; met DDR3-2400 zou mijn i5-2500K het wellicht wat beter doen.

8. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Bedankt iedereen voor de antwoorden.. Zonder dit topic had ik waarschijnlijk toch een te dure GTX1080 gekocht, waar ik later voor het geld misschien toch spijt ervan had kunnen hebben.

Ik wacht nou AMD vega wel af.. Waarschijnlijk word het voor mij de middenmotor kaart.. De aller snelste zou een hoop stroom verbruiken.. Anders maar een pascal refresh kaart of zo.

9. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Dit

Heeft mij doen besluiten dat ik misschien toch niks van vega ga kopen.. Zeker als dit weer van die hete tosti ijzers worden.

Ik kan wachten (dat is zeker nog wat ik zal doen) Prijzen van nvidia kaarten zijn momenteel ook wel beetje absurd aan het worden.

Of een oudere gen GTX1080 / misschien GTX1070 als overbruggings kaart.. Of wellicht de refresh van pascal afwachten..
    Alleen denk ik dat de refresh kaarten wel weer wat duurder de markt op komen, en dan wellicht beter af ben met een oude gen pascal kaart.. En dan maar op Navi gaat wachten..

Tja de problemen met vega, (stroomverbruik), geheugen te kort.. Nieuw architectuur (dus kan je weer eeuwig wachten op de optimalisaties in de drivers ect. Waarschijnlijk ook duurder geprijst wegens het duurder hbm2 geheugen..

Tegen de tijd dat navi uit komt zijn er dan inmiddels een tijdje verder en ook de optimalisaties zijn dan veel beter..

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Al dat wachten... ga gewoon een leuk spel spelen in plaats van eindeloos over hardware aankoop beslissingen te redeneren.

De grote trendlijn is; morgen is het goedkoper. Als je iets gedetailleerder kijkt zie je dat prijzen nog maar erg weinig zakken tussen twee introducties, dus dan zou ik kopen na het stabiliseren van de prijzen net na release.

11. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Ik denk dat het dit keer toch wel tegen gaat vallen met `morgen is het goedkoper`

Philpend zei in een andere topic dat de mining gekte verlopig nog wel langer zou kunnen duren.. (en prijzen systematisch hoog worden gehouden)

Dat houd zoiezo in dat een oudere kaart op de 2ehandse markt proberen te kopen, bijna haast onmogelijk word gemaakt door die hoge prijzen.. Ik vraag mij af of nieuw echter een goed idee is... Als iets nieuw is (vega en GTX20xx serie), dan is het vrijwel te verwachten dat de prijzen ook weer hoger worden dan de oudere generatie GTX10xx kaarten.. Zeker als vega straks niet is, wat de meeste eigenlijk hadden gehoopt. Ik wil zeker tot het eind van deze maand blijven wachten, wellicht ook nog de volgende maand. Misschien daarna slim om toch voor iets anders te kijken..
    Anders word het wel heel lang wachten, en staat hier een processor en moederbord ongebruikt stof te vangen.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die gekte kun je niet echt voorspellen. Als je zulk soort idiote dingen wel kunt voorspellen kun je gigantische ladingen geld "verdienen".

Neem nu die Ethereum koers;

upload_2017-7-2_23-25-50.png

Totaal bezopen...

En er zit ook geen enkele intrinsieke waarde achter. Nu is dat bij de euro ook niet direct, maar daar zitten overheden achter die het met hun geweldsmonopolie iedereen door de strot duwen.

Mocht het toch langdurig aanhouden dan zal er vroeg of laat ook wel geld vloeien richting extra productiecapaciteit.

Ik hoop van harte dat de euro / dollar / en al die andere papierbende eens goede concurrentie krijgt, maar deze onzin van steenkolen omzetten in hitte en dan het eindproduct een of andere fancy naam geven als "cryptocoin" slaat echt helemaal nergens op.

13. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    En natuurlijk met de warme deken van de welvaartsstaat. Met beide is deze simpele burger overigens erg blij.

Apple Afvallige vindt dit nuttig.
  14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Met het door je strot geduwd krijgen van de euro? Haha

15. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Nee, met het geweldsmonopolie van de overheid en de warme deken van de welvaartsstaat. Zoals de meeste mensen die het van hun hersenen ipv hun spierkracht moeten hebben.

16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Helaas gaat die vlieger niet helemaal op. De staat mept wie ze meppen kan.

Pegida wil demonsteren in Enschede? Gemeente trekt op laatste moment vergunning in; enorme politiemacht op de been.
    Demonstratie door schilderswijk; lokale booslims zetten weg af; politie grijpt totaal niet in en dwingt demonstranten naar andere route.

Conclusie; geweldsmonopolie van de staat wordt alleen ingezet tegen kwetsbaren. Als je met een grote groep kanslozen bent (light-jihadis', anti-fa's) die bereid zijn strafbare feiten te begaan maakt de staat je niks. Als je een net clubje bent... ja, dan...

17. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    oe dit gaat de verkeerde kant op

18. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Wat heeft deze post met de vraag van de topicstarter te maken?

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Euh, tja, goede vraag :oops:

20. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Wat verwachten jullie voor de prijzen wat dit voor AMD vega zal gaan doen?

Ik hou het nieuws omtrend vega ook continu in de gaten.. Zo ik gezien hebt zou er een gaming versie komen van vega..
    Maar zie ergens op een chart dat eind oktober / november / december twee pro versies van deze kaart zouden komen.

Ik heb uiteraard geen zin om te wachten tot het einde van het jaar.. Twijfel ook wel een beetje om 2ehands voor een GTX980TI te gaan.. Als de prijs om de nabij de 400 euro zal liggen..