1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe ssd leidt tot crashes?

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door 24jel, 11 feb 2019.

1. 24jel

24jel Member

Sinds:
    11 feb 2019
    Hallo,

Onlangs (eind december) heb ik een nieuwe SSD gekocht om mijn tweede harde schijf te vervangen. Ik had een HDD van 1 TB, deze heb ik er uit gehaald vervangen met de SSDvan 500GB. Via diskmanagement moest ik deze zichtbaar maken en het werkte.

Ik gebruik de extra ruimte nu voor games. Zo heb ik nu Steam daarop geïnstalleerd en wordt alles daar automatisch geïnstalleerd. Echter, krijg ik sindsdien ook allemaal crashes. In eerste instantie in games die ik nog niet eerder had gespeeld en die bekend stonden om crashes (met name Pillars of Eternity 2). De crash is altijd een crash to desktop, en in 9 van de 10 gevallen nadat het programma niet meer reageert (program not responding). Nu speelde ik gister een spel wat nooit heeft gecrasht in het verleden en daar gebeurde het weer! Toen dacht ik dat het dan misschien toch aan de schijf moet liggen.

Ik heb de schijf al gecontroleerd via windows zelf (via de 'check' optie onder tools van de schijf). Ook heb ik windows voor de zekerheid mijn RAM laten controleren en daar geeft het ook geen foutmeldingen. Ik heb zelfs windows opnieuw geïnstalleerd (wel met behoud van bestanden).

Kan het kloppen dat de crashes met de schijf te maken hebben? Windows is verder zeer stabiel.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

2. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Crash to desktop is volgens mij niet ssd gerelateerd, dan loopt je pc vast.
    Denk eerder aan je videokaart drivers, onlangs ge-update ?

3. 24jel

24jel Member

Sinds:
    11 feb 2019
    Ik heb alles ge-update behalve mijn moederbord. Dit in de hoop de crashes te verhelpen. Het enige wat ik kan bedenken is dat er binnen Windows misschien verwezen wordt ergens naar bestanden van de oude disk? Maar daar stonden geen systeembestanden op.

4. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Het kan wellicht aan je steam installatie liggen, je web Windows met behoud van bestanden nieuw geinstaleerd.
    Vervolgens steam ook opnieuw geinstaleerd op de nieuwe ssd , of op de oude?
    Wie weet staan er nu steam bestanden op je oude en nieuwe ssd en gaat daar iets fout

5. 24jel

24jel Member

Sinds:
    11 feb 2019
    Check, dat ga ik controleren. Dank!

6. xzandr

xzandr Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Ik heb Steam gewoon op de C schijf staan, en bij instellingen kies je dan een standaard download map op een andere schijf, geeft geen enkel probleem.
    Dat is ook handig als je een schone installatie erop zet, je hoeft dan niet al je games opnieuw te downloaden, na de installatie van Steam werkt alles weer.

7. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik dacht aan het scenario dat hij eerst steam op de c schijf had staan en na de nieuwe windows instalatie steam op de secundaire schijf had geïnstalleerd.
    ver gezocht maar je weet maar nooit.

8. xzandr

xzandr Member

Sinds:
    15 jun 2011
    In dat geval kan je wachten op een conflict.