1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe Ryzen build traag.

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Gryphken, 10 jun 2019.

1. Gryphken

Gryphken Member

Sinds:
    3 mei 2016
    Ik probeer te beantwoorden wat ik kan, mijn pc kennis heeft limieten. Bij sommige dingen weet ik niet goed wat jullie het over hebben en moet ik ff google raadplegen.

Dus ja hdd is nieuw maar blijkbaar heeft wd geen blue variant van 2tb en 7200rpm. Enkel 1tb of 3tb.

Op achtergrond draaide enkel steam op dar moment mss nog kleinere programma's die altijd op de achtergrond draaien maar heb de bench na nieuwe start-up gedaan. Error scan is nog bezig.

Steam nieuwe install, ben enkel niet gewend dat die zo vaak update. Ik heb voor ik deze topic maakte de sata kabel die je aansluit op psu vervangen. Sata naar hdd is nieuw en voor snelle overdracht.

Het vastlopen en de reden waarom ik hier poste. Ik was bestanden map per map aan het overzetten via externe hdd naar nieuw pc. Maar kond ondertussen niets anders doen, chrome opende niet, muziek afspelen wou ook moeilijk gaan, liep traag wanneer ik muziek speelde en ondertussen een game te opende, zelfs een foto bestand openen liep wat trager, etc, sommige games bevroren gewoon bij begin van spel. Leek me dus geen normaal gedrag.

Gedurende deze topic heb ik al enkele dingen opnieuw gedaan, updates geïnstalleerd voor driver en W10 etc. Wat aanpassingen in bios waaronder ram. En nu loopt alles wat normaler dan hiervoor.

2. suijkerbuijk

suijkerbuijk Senior Member

Sinds:
    21 dec 2016
    aha dus tijdens usb naar harddisk gaat je muis een beetje vreemd doen.
    Je snap dat usb protocole compleet door de cpu word behandelt als het een harddisk is.
    Alles wat ik nu lees is dus normaal .

Je harddisk is erg bezig data te schijven en de usb is bezig data te lezen .
    Zeker met een moderne externe harddisk haal je al snel de max van je usb .
    Dan je muis die vermoedelijk ook nog op de zelfde usb hub interne op het moederbord zit.
    En dan heb je de poppen aan het dansen .
    Dan wil je ook nog leuke update uit gaan voeren en of game?
    Die harddisk kan niet sneller en wat er gebeurt is dat de kop van de harddisk constant aan het verplaatsen is .
    Denk aan een platen speler die van de ene naar de anderen nummer elke keer moet springen.

Dan heb je nu een beetje een idee waarom je pc sloom is.

Laatst bewerkt: 11 jun 2019
    wailingwimmy vindt dit nuttig.
  3. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    In het ASRock bios kent de SATA controller maar 2 smaken, AHCI & RAID, AHCI staat als standaard ingeschakeld.

4. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Maarja eerlijk is eerlijk, win 10 is niet naar gemaakt om met hdd te draaien.. een mechanische hdd is voor te draaien met besturingssysteem niet meer van.deze tijd...

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Goed punt, ik had ook begrepen dat het om de zelfde HDD ging.
    Nu denk ik gewoon dat het een kombinatie van langzame HDD, downloads van W10 updates op de achtergrond en evt. index acties van de HDD.
    SSD is hier de oplossing lijkt mij.

VECTOR® en joz vinden dit nuttig.
  6. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    idd, en RAM is leuk om sneller te laten zijn, maar dat is imho niet wat de TS als "probeem" ervaart, uit alles wat nu gezegd is. Lekker dus een SSDtje kopen. Dingen zijn niet zo duur meer, voor 70 eu heb je al een MX500 bv

7. Gryphken

Gryphken Member

Sinds:
    3 mei 2016
    Ik dacht ook aan een mx500, maar werd op de eerste pagina precies wat afgeraden, daarom dacht ik de Kingston a1000 te bestellen, geen idee of dat type SSD sneller is prijs is hetzelfde.

Ok dus het ligt gewoon aan de hdd en de manier waarop ryzen hiermee werkt. Ik was bepaalde dingen niet gewoon tegenover het vorige systeem waardoor ik dacht dat er iets moest mis zijn. Maar toen ik de topic had gemaakt was er wel wat meer dan enkel de cursor die wat flikkerde. Maar ondertussen lijkt dit verholpen door nog enkele updates en andere instellingen.
    Ik heb als alles goed loopt de SSD donderdag of vrijdag. Ik laat zeker weten wat het effect is.

Alvast bedankt aan iedereen die gereageerd heeft.

8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    D'r is nog wel het één en ander wat Gryphken kan verbeteren aan het systeem met de huidige setup.
    Het is hard te slikken voor die-hard intel fans dat amd hier nu wel eens neergezet heeft wat de i5-6400 met gemak zowel op SC als MC gebied verslaat. ( Ik zet alvast m'n parapluutje op voor evt. tegenargumenten :p )

Ik vond vandaag deze grappige (en inmiddels out-of-date) vergelijking tussen i5-6400 en Ryzen 5 2600.
    https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-6400-vs-AMD-Ryzen-5-2600/3512vs3955

9. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Nog een tip voor de installatie, zorg dat de M.2 ssd de enige aangesloten schijf is.
    Ik weet niet hoe het komt (misschien het ASRock bord), maar ik heb het al 2 keer gehad dat Windows tijdens het installeren een 500 Mb partitie aanmaakte op een tweede aangesloten schijf.
    Daar werd de installatie niet stabieler van.

10. Gryphken

Gryphken Member

Sinds:
    3 mei 2016
    Bedankt, goede tip! Ik heb nog nooit meer dan 1 drive geïnstalleerd en al zeker geen SSD, laat staan M.2.

Dus de HDD kan ik na de W10 installatie op de SSD gewoon aansluiten?

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    SC is het maar een upgrade van 10%. Ik wil mijn 2500K ook wel upgraden, maar dat ding is met een kleine OC naar 4 GHz SC nog sneller dan de R5-2600 stock... dank je de koekoek. Als die upgrade nog door gaat dit jaar wordt het iets van een i7-9700K. Maar ik heb wat SC toepassingen. Heb je die niet; leuk zo'n Ryzen.

Los van het feit dat AMD je DDR4-1866 als stock aanbied bij 4 DR Dimms...

12. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Jep, na de installatie kan je de HDD gewoon aansluiten, en gebruik voor de M.2 het bovenste slot (Ultra M.2), het onderste is een SATA M.2.

VECTOR® vindt dit nuttig.
  13. Alex S

Alex S Member

Sinds:
    14 nov 2018
    Ik heb zelf de Crucial Mx 500 SSD zitten.
    Deze werkt goed genoeg

Edit:

VOORAL de 2de Schijf pas aansluiten NA de installatie van windows.
    Ik ben zo dom geweest om eerst alles aan te sluiten en windows heeft de installatie dan maar verdeelt over 2 schijven. Ook al zeg je dat enkel de ssd mag gebruikt worden.

14. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Niet meer helemaal met je eens, met nieuwere titels draait de r5 2600 rondjes om de oc 2500k heen met bf5 bijvoorbeeld.... En zo komen er wel meerdere games aan kwa dat..

Als je oudere games blijft spelen, ja dan is de 2500k van jou nog zeker goed.

15. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Wat wel vrij nasty is waar ik gister achter kwam... Ryzen heeft issues met AMD-V (de tegenhanger van VT-x bij intel) icm HyperV en 32 bits guest OSsen. Dat crashed gewoon het hele host OS na enkele minuten (raar genoeg niet gelijk ofzo, zal wel een nasty memory leak ergens zijn). Gewoon zwart scherm en niets werkt behalve een harde reboot.
    Nog nooit gezien dat een VM de host gecrashed krijgt. Dit is bekend, ik hoop dat er een fix voor komt ooit is. Tot die tijd geen 32bits VMs meer draaien :p
    VMWare heeft nergens last van, dus dat kan ook een alternatief zijn. Maar goed, heb geen zin om te gaan betalen voor VMWare, en HyperV heeft betere integratie binnen Windows voor de zaken die ik gebruik (zoals met Guacamole de VMs te bereiken online).

Laatst bewerkt: 13 jun 2019
  16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat heb ik ook (redelijk vaag met weinig woorden zie ik nu) geschreven. Ik wil SC er een stuk op vooruitgaan, en dan kom ik nog steeds niet om een dure Intel heen. Dat geheugen is natuurlijk een ander issue. Ik wil niet afhankelijk zijn van wat feitelijk een OC is om meer dan DDR4-1866 te krijgen bij 4x DR DIMM. En ja; elk systeem van mij heeft aan het eind van z'n leven alle DIMM slots vol gehad.

17. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    De vraag is of deze probleem de ryzen 3000 serie dat ook heeft?
    zo niet dan is het een optie

18. Gryphken

Gryphken Member

Sinds:
    3 mei 2016
    Om te beginnen, iedereen erg bedankt voor de bijdrage!

Ik heb net de nieuwe SSD geïnstalleerd en het lijkt mij te zijn verholpen.
    Bij mijn eerste indruk lijkt het alsof het hele systeem op zijn normale snelheid draait en het verschil is echt te merken tot hiertoe.
    Maar ik ga dit weekend het hele systeem uitgebreid testen, want hij is nu net nog geen uur aan het draaien.

Dit is momenteel de UserBenchmark en vorige week scoorde mijn systeem hier op 2 punten nog erg zwak.

UserBenchmarks: Game 66%, Desk 91%, Work 80%
    CPU: AMD Ryzen 5 2600 - 90.5%
    GPU: AMD RX 570 - 62.8%
    SSD: Crucial MX500 500GB - 120.6%
    HDD: WD Blue 1TB (2012) - 110.2%
    RAM: Crucial CT8G4DFD8213.C16FAR2 2x8GB - 85.2%
    MBD: Asrock B450M Pro4

Userbenchmark_01.jpg

Laatst bewerkt: 15 jun 2019
  19. suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
    Veel succes en plezier met je systeem .
    Game ze

20. Whitey2k

Whitey2k Member

Sinds:
    10 dec 2013
    Iedereen komt maar met te trage cpu, te traag geheugen (wat natuurlijk nooit lag kan veroorzaken) en niemand komt op het idee dat Windows 10 en alle programma's na een herinstallatie tig updates doen? Veel diskwerk dus, waar een hdd het schijtbenauwd van krijgt.

Ja, met een SSD heb je hier geen last van, die kan dat ook wel tegelijk.

De 2600 is een prima processor, single core (rekening houdend met het relatief trage geheugen) gelijk aan de 6400 en multicore gewoon 2x zo snel.

Games die genoeg hebben aan de de 4 cores (en threads) van de 6400 zullen niet harder gaan lopen, maar multiplayer BF met 64 spelers zal een volstrekt andere ervaring geven (mits gekoppeld aan een goede gpu en op een passende resolutie) de 6400 is daar echt veel te weinig voor.