1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe PC slaat spontaan vast en de fans vol open (crash)

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door blackgoku, 2 mei 2019.

1. blackgoku

blackgoku Member

Sinds:
    2 mei 2019
    Hoi, ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Ik heb begin dit jaar zelf een pc samengesteld en deze ook in elkaar gezet. nou heb ik dit wel vaker gedaan en was dit niet echt nieuw voor mij.

Ik heb hem nu 2 maanden met succes in gebruik tot dat de pc soms of zelfs om haverklap vast loop, de schermen gaan op zwart en de fans vol open.
    Dit blijft zo totdat ik een hard reset uitvoer.
    De crash komt eigenlijk heel willekeurig voor, tot het uithalen van een usb stick tot het openen van een filmpje, meestal is de computer op dat moment niet bezig met iets speciaals of een zware taak.

Het opvallende is dat dit pas eigenlijk gebeurd sinds ik 2x 4k monitoren van Samsung heb, al lijkt het mij gek dat dit er iets mee te maken heeft.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is alle temperaturen bij gehouden en de instellingen en de bios heb ik nogmaals na gelopen, ik kon niks geks vinden.

de temperaturen zijn heel erg netjes al zeg ik het zelf
    De processor word zo ongeveer 26 tot max 45 graden.
    SSD 41 graden.
    GPU ongeveer 38 graden.
    moederbord ongeveer 30 tot 40 graden

Mijn set-up is als volgt.

Intel Core i9-9900K
    Asus ROG Maximus XI Gene
    Asus ROG Strix RTX 2060 6GB Gaming OC
    NZXT H400 Zwart/Rood
    NZXT Kraken X62
    Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 (2 x 16 GB) met het XMP 2.0 profiel
    Corsair RM650x (2018)
    Samsung 970 Evo Plus 1TB M.2
    Samsung 840 Evo 250GB
    2 x LG 24UD58-B monitoren

Ik weet mij eigenlijk helemaal geen raad of hoe te diagnosticeren.
    Groetjes Pieter

2. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Hoi Pieter, welkom hier.

Je zal simpelweg een traject moeten gaan volgen van uitproberen en uitsluiten.
    Hardware afkoppelen en kijken of dat het probleem oplost.
    Aangezien het probleem is ontstaan na het aansluiten van 2 monitoren, kan je er één afhalen en kijken of dat helpt.
    Ook de drivers kunnen een probleem zijn, dus drivers verwijderen en de laatste nieuwe van NVIDIA installeren.
    Drivers verwijderen: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html
    Drivers: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/146343/en-us

Andere mogelijkheden om hardware problemen te vinden zijn bv. de geheugen modules één voor één uit te proberen, de grafische kaart afkoppelen en kijken hoe het systeem draait met de IGPU van de processor.

Het kan even duren, maar dit is de manier om problemen te vinden.

Ik zou beginnen met de drivers, dan één monitor.....enz.

succes.

3. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Zat dezelfde videokaart er al in, toen de pc geen problemen had? Dus monitoren en videokaart beide toegevoegd?

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Je zou eens kunnen kijken of de videokaart wel goed vast zit en misschien doordat er nu 2 kabels aangesloten zijn dat de videokaart ietwat uit het slot gekomen is. Dus probeer eens een reseat van de videokaart en draai de schroefjes eens goed aan, misschien dat dat helpt.