Nieuwe laptop kopen

daanhak

Member
Hulp gevraagd,

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop, ik zie echter door de bomen het bos niet meer.
Ik kwam zelf uit op de ASUS vivobook F555QQ-DM088T, ik kan hier echter weinig positiefs over vinden behalve de prijs.
De laptop is bedoeld voor studie, Netflix en wat gamen niks extreems: Europa universalis, civilization. Wie weet in de toekomst iets zwaardere games. Verder gebruik ik veel opslag aan documenten dus zou graag redelijk wat ruimte hebben om dingen weg te kunnen schrijven.

Het budget is tot max 800 euro maar zou het liefst tot 600 gaan.
Graag advies over deze of andere laptops.

Bij voorbaad dank!

Manyuken

Senior Member
Onder de 800 euro kan je bij voorbaat niet gebruiken voor zwaardere games en zeker niet in de toekomst...
Vergis je trouwens niet in civilization, hoe verder je komt (bij de nieuwere versies dan) hoe zwaarder het voor jouw systeem wordt...

Ik denk dat je vooral een afweging moet gaan maken tussen Mobiliteit icm een langere accuduur alleen mindere prestaties tegenover betere prestaties alleen minder mobiel en een kortere accuduur..

Dus waar gaat je voorkeur naar uit, want ik kan je nu al vertellen je gaat geen laptop vinden voor dat bedrag die alle boxjes afvinkt helaas.

daanhak

Member
Mobiliteit heeft minder prioriteit dan prestaties, het gaat hoofdzakelijk om thuis verslagen maken.

Qua games gaat het er niet om dat alle games op max settings uitgevoerd kunnen worden, maar wel dat hij het meerendeel goed draait.

Roel1966

Senior Member
De laptop is bedoeld voor studie, Netflix en wat gamen niks extreems: Europa universalis, civilization. Wie weet in de toekomst iets zwaardere games.
Bij een laptop moet je van te voren al beslissen voor welke toepassingen je hem gaat gebruiken want een laptop kan je niet/beperkt naderhand nog gaan uitbreiden zoals bij een desktop. Dus eventueel zwaardere games in de toekomst blijft afhankelijk van de keuze die je nu al maakt en zoals @Manyuken al schrijft lukt dat niet met een budget van max 800 euro.

Verder gebruik ik veel opslag aan documenten dus zou graag redelijk wat ruimte hebben om dingen weg te kunnen schrijven.
Dat gedeelte kan je beter apart zetten van de laptop en externe harddisks hiervoor gebruiken, of desnoods een NAS aan je lokale netwerk hangen. Je betaald namelijk direct al een stuk meer bij een laptop wanneer je intern gezien veel opslag wilt terwijl je dit dan extern op een veel goedkopere manier kan oplossen.

Manyuken

Senior Member
https://www.laptopplus.nl/producten/x-book-15cl877

Alstu ;)
Even zelf configureren wat je wilt, er zit al een 6 core cpu (volgens mij intel - misschien even bellen om te weten welke het precies is?) in. Alleen de SSD is wellicht wat klein, maar kan je zelf makkelijk aanpassen later, dat is het voordeel van die aanpasbare laptops. Die 1050ti 4GB is voor 1080p medium settings redelijk goed te gamen.

daanhak

Member
Bij een laptop moet je van te voren al beslissen voor welke toepassingen je hem gaat gebruiken want een laptop kan je niet/beperkt naderhand nog gaan uitbreiden zoals bij een desktop. Dus eventueel zwaardere games in de toekomst blijft afhankelijk van de keuze die je nu al maakt en zoals @Manyuken al schrijft lukt dat niet met een budget van max 800 euro.

Zwaardere games die komen gaan is niet het doel van deze laptop, wel zou ik graag de games die nu uit zijn grotendeels kunnen draaien op deze laptop. De Acer laptop die ik hierboven genoemd heb zou het meeste moeten kunnen uitvoeren wat ik kan vinden.

Dat gedeelte kan je beter apart zetten van de laptop en externe harddisks hiervoor gebruiken, of desnoods een NAS aan je lokale netwerk hangen. Je betaald namelijk direct al een stuk meer bij een laptop wanneer je intern gezien veel opslag wilt terwijl je dit dan extern op een veel goedkopere manier kan oplossen.
Ik heb een externe opslag, daarnaast zou ik op de laptop wel graag minimaal 500gb willen.

Manyuken

Senior Member
Ik heb een externe opslag, daarnaast zou ik op de laptop wel graag minimaal 500gb willen.
Gaat je voor dat budget niet lukken...zeker niet als dit ook nog een ssd moet zijn (wat je wel wilt, trust me..). Dan ga je uiteindelijk op een laptop uitkomen met een instap i3, 4-8GB ram, simpelste intel HD graphics en crappy beeldscherm...
Ik zou zeggen kijk eens op de homepage van die website die ik je heb gelinkt en probeer de laptop in elkaar te zetten die het meest aan jouw eisen voldoet. Windows moet je niet blind op staren, die is online als code al vanaf zo'n €10,- origineel te koop als je goed zoekt ;)

daanhak

Member
Gaat je voor dat budget niet lukken...zeker niet als dit ook nog een ssd moet zijn (wat je wel wilt, trust me..). Dan ga je uiteindelijk op een laptop uitkomen met een instap i3, 4-8GB ram, simpelste intel HD graphics en crappy beeldscherm...
Ik zou zeggen kijk eens op de homepage van die website die ik je heb gelinkt en probeer de laptop in elkaar te zetten die het meest aan jouw eisen voldoet. Windows moet je niet blind op staren, die is online als code al vanaf zo'n €10,- origineel te koop als je goed zoekt ;)
Dankjewel, ik ga eens kijken!

WEBPC

Senior Member
Dat zie je verkeerd. Ontzettend zwakke processor en videokaart. Nog niet eens de helft van de prestaties van een redelijke Intel en 1050 bijvoorbeeld.
Die processor gebruikt nog techniek uit 2011. (Excavator) En zelfs in 2011 was die techniek eigenlijk al achterhaald.

Roel1966

Senior Member
deze laptop zou ook alles moeten kunnen draaien volgensmij, of zie ik dit verkeerd?
Zoals @WEBPC ook al schrijft zit er een verouderde AMD cpu met geïntegreerde videchip dus geen externe videochip zoals MediaMarkt een beetje doet lijken. Je laat je denk ik hierbij ook een beetje leiden door die 128 GB ssd met daarbij dan een 1 TB harddisk omdat je graag wat meer ruimte op de laptop zelf wilt. Dit gaat helaas vaak dan weer ten koste van andere hardware zoals in deze de cpu en videokaart dus het is niet raadzaam perse veel opslag in de laptop te willen met jou budget.

daanhak

Member
Intel Core i5-7300HQ
Intel Core i5-8250U
Intel Core i7-7500U
Intel Core i7-8550U

NVIDIA GeForce GTX 1050
NVIDIA GeForce 940MX
NVIDIA GeForce 920M

Zijn dit goede videokaarten en cpu om naar te kijken?

Manyuken

Senior Member
i5-8250u & i7-8550u ja
De andere 2 zijn dualcores en een jaar ouder...
Gtx1050 is de enige leuke gpu in dat lijstje...

Manyuken

Senior Member
Dan kan je beter 1 van die laptops kiezen van mijn link en een kleinere hdd (256Gb) kiezen. Dan kom je een heel aardig eindje volgens mij ;)

Manyuken

Senior Member
Op zich wel aardig alleen beeldscherm is wel een TN variant... dus niet echt denderende kleuren en slechte inkijkhoeken..

Bovenaan