1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe GamePC

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Terminator, 19 mrt 2017.

1. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Hallo ik zou graag over enkele weken (als ik weer in NL ben) een nieuwe game Pc willen gaan bouwen.
    Ik heb er lang mee gewacht omdat ik graag een AMD systeem had willen hebben net als vroeger.
    Maar helaas is Amd niet de meest geschikte voor een game pc dus dan toch maar Intel.

Ik heb al het 1 en ander bekeken en een lijstje gemaakt.
    Vanuit mijn oude pc neem ik mee de HGST Deskstar 7k4000 4TB de Soundblaster Zx en de 2 980 Ti s.
    Ik speel op 4K dus het moet een High end systeem worden.

hier mijn lijstje
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 ASUS Strix Z270E Gaming € 207,95 € 207,95
    1 Be quiet! Silent Base 800 Orange € 117,84 € 117,84
    1 Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4-3000 CL15 kit € 151,99 € 151,99
    1 Corsair RM750x € 109,90 € 109,90
    1 Intel Core i7 7700K Boxed € 360,99 € 360,99
    1 NZXT Kraken X62 € 159,90 € 159,90
    1 Samsung 960 Evo 1TB € 441,26 € 441,26
    7 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 1.549,83

Toelichting
    Moederbord gekozen omdat deze een excellent award heeft gekregen
    Behuizing deze vind ik er wel netjes uitzien zonder poespas
    Geheugen ik heb altijd al eens de Dominator willen hebben
    Voeding genoeg wattage voor SLI en cpu overclock
    Cpu tja wat moet je anders
    koeling heb nu de corsair h100i gtx dus dacht dan nu maar wat anders
    Ssd dit is gewoon de beste toch ?

Wat vinden jullie van deze combinatie ?
    Budget maakt niet veel uit als het maar een Top systeem word waar ik weer enkele jaren mee toe kan.
    Eventueel later dit jaar nog weer een andere Gpu als Vega er is of de 1080 ti in prijs gezakt is.

Vriendelijk bedankt voor het mee kijken en na denken over dit systeem!

Groetjes
    Guido

2. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Qua voeding zou ik met 2x 980Ti toch voor de RM850x gaan. https://www.msi.com/power-supply-calculator
    De 960 Evo is de snelste SSD, voor de beste neem MLC-geheugen (960 Pro of goedkoper en langzamer de Plextor M8Pe).
    De Kraken X62 is heel mooi, maar waarom niet de H100i GTX meenemen naar de nieuwe build?
    Verder uiteraard een top systeem.

3. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Ik neem die H100i niet mee omdat ik dat systeem weer door schuif als backup.
    Ik zet mijn gtx 970 uit mijn backup systeem erin en daarna geef ik die pc weer zonder videokaart aan mijn broer.

4. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016
    4k zou ik zeker voor ryzen gaan..

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Dat was tot voor dat Ryzen kwam wel zo maar Ryzen komt nu heel goed mee met Intel maar evenzogoed is je lijstje prima, en qua moederboard is inderdaad die Asus Z270 E Strix een heel goed en betrouwbaar board. Ik heb hem zelf in combinatie dan met een i5 7600 K wat trouwens voor puur en alleen gaming ook al prima geschikt is, maar bij mij was het deels ook vanwege budget. Uiteindelijk ligt een 7700 K toch nog dik 100 euro hoger en tja, op het totale budget vind ik het toch nog genoeg geld.

6. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    MLC wil niet direct beter zeggen hoor, in theorie wel. De kwaliteit van een SSD hang van veel meer af dan gewoon het type geheugencontroller. Samsung 950 Evo zijn op dit moment een van de beste bfb ssd's die op de markt zijn, gewoonweg ook door de goede software gebruikt.

7. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Ryzen is toch nog net minder dan Intel ?
    Anders ga ik voor Ryzen vroeger was ik ook groot fan van AMD mijn eerste zelf gekochte cpu was de K6 233 mhz

TrueTactiX vindt dit nuttig.
  8. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ik zou zeggen wacht tot 11 april want dan komen ryzen 5 en 3 uit. Ryzen 7 is voor gaming net wat minder, maar wellicht dat ryzen 5 beter scoort, AMD heeft een aantal weken gehad om problemen op te lossen. We gaan het zien zodra de onafhankelijke game benchmarks uitkomen.

9. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Voor puur gamen is een 7700k momenteel nog sneller dan een Ryzen, maar het verschil is niet zo groot meer:
    https://nl.hardware.info/reviews/72...ie-voor-intel-gametest-gtx-1080-battlefield-1

PS: Een SSD met MLC-geheugen gaat theoretisch langer mee, omdat deze meer schrijfacties aankan, maar dat is belangrijker bij videobewerking dan bij gamen. Dus TLC-geheugen is voor gamen prima.
    Samsung software is niet vrij gebleken van problemen (840 Evo), maar ze worden wel opgelost. Chapeau!
    Qua privacy respecteren zijn ze weer wat minder, anders krijg je geen updates.

49109129 vindt dit nuttig.
  10. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Tot 11 april wachten zal het probleem niet zijn ik zit tot 13 april in Engeland voor me werk.
    Maar ik verwacht zelf niet dat een Ryzen 5 beter gaat scoren dan de 7.
    Prijs prestatie zal misschien wel beter zijn maar het gaat mij om de prestaties.
    Ik heb net de Link van Mzw bekeken, uiteraard al eerder toen de review uitkwam maar toen denk ik toch iets te snel over heen gelezen en meer naar de conclusie gekeken.
    Maar gemiddeld gezien scheelt het iets van 1 a 2 fps op 4K , komt dit niet gewoon door de gpu bottleneck ?
    En niet omdat de Ryzen zo snel is ?

11. boonpwnz

boonpwnz Senior Member

Sinds:
    6 aug 2014
    Zeker op 4 K is de cpu meestal niet de bottleneck.

Ryzen is zo'n 5 procent trager dan intel.

12. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    En om nog even terug te komen op het advies van een zwaardere voeding.
    Ik zit op die MSI site onder de 600 watt is dan een 750 niet zwaar genoeg ?
    Ik heb nu een matige cooler master 750 watt die idd fout gaat zodra ik de cpu overclock.

En zijn er meer mensen van mening dat er beter een Ryzen kan komen voor 4k ?

13. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016

750 is prima, en de Corsair die je noemde is een zeer goed PSU! Ryzen is alleen op lagere resoluties bij sommige games veel minder dan de 77k.. Hoge resoluties als 4K is het verschil verwaarloosbaar klein.. Dus als je echt AMD een warm hart toedraagt en die paar fps je niks kan schelen dan ja, ga lekker voor Ryzen :)

14. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik zat op de MSI site al op 685W en 20%marge boven op de max. TDP is wel aan te raden. Je moet naast de cpu (91W), beide videokaarten (500W) ook de geluidskaart, memory, fans, usb-apparaten, pomp, evt. DVD-brander etc. meetellen.

15. Shofield

Shofield Senior Member

Sinds:
    10 nov 2014
    mij volledige systeem verbruikt overdreven 400 wat tel daarbij OC en een extra kaart bij en 750 zou prima moeten zijn.

16. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    @MZw
    Ik heb de berekening op de Msi site nogmaals gedaan want ik had geen usb apparaten ingevuld.
    Ik heb ingevuld
    7700K
    2x 980 ti
    Soundblaster kaart
    2 Harddisks
    4X usb
    4X Fan
    2x DDR4
    Dat komt volgens MSI op 594 watts.

Ik kan voor de zekerheid wel gewoon die Rm850 doen.

17. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik denk dat de cpu (91W) niet in de berekening is meegekomen. 750W kan wel, maar voor een luxe systeem zou ik iets meer marge nemen.

18. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ryzen of Intel is het probleem niet. Het probleem licht hem bij de 980 Ti. Die in SLI zijn ook niet echt geschikt voor 4K gaming. Als de game SLI ondersteund gaat het wel goed maar als u pech heeft en een game speelt waarbij SLI niet werkt is 1 980 Ti best wel karig. Verder is een RM650x voldoende en wilt u zeker een voeding hebben die het dichtste bij zijn piek efficiëntie zit zal ik een RM750x nemen. Die is al meer dan capabel genoeg om een "zware" CPU en 2 GPU's aan te sturen.

19. suijkerbuijk

suijkerbuijk

Sinds:
    21 dec 2016
  20. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Tja als 10 jaar garantie al niet genoeg is weet ik het ook niet meer. Al ben ik ermee eens dat 650W voldoende is zal en 750 ruimte bieden voor een goede OC op de CPU en GPU's en meerdere fan's, LED's en HDD's.