Nieuwe Game PC

TrueTactiX

Senior Member
@Van der berg Wat je ook doet (wss doe je toch weer je zin) : Blijf aub van die gigabyte rommel weg. Ze hebben op het eerste zicht mooie borden, met mooie features, maar desondanks is hun software (en bios) crap. Getuige de vele horrorverhalen die je er over terug vind en die hier ook al vaak aangehaald zijn.
Heb een paar Gigabyte AM4 borden gebruikt en kende geen problemen, dat itt de ervaringen die ik wel had met Asus (Prime borden)

quiller

Senior Member
Heb een paar Gigabyte AM4 borden gebruikt en kende geen problemen, dat itt de ervaringen die ik wel had met Asus (Prime borden)
Ik heb dezelfde ervaring (persoonlijk) met asus… MAAR : "één zwaluw maakt de lente niet"... Lees : eigen ervaring is NIKS waard in deze, opvallend veel ervaringen (negatieve) van zeer veel mensen daarentegen...

joz

Senior Member
De vraag is echter of dat een goed idee is... Het ding zit er niet voor niets op.
Der8auer heeft wel een interessant filmpje online geknalt net;

Lijkt alsof we gewoon nog ffies moeten wachten om zo'n bord aan te schaffen. Of die gast mist wat in zijn test, of de borden zijn nog wat slecht/raar ontworpen.

Roel1966

Senior Member
Lijkt alsof we gewoon nog ffies moeten wachten om zo'n bord aan te schaffen. Of die gast mist wat in zijn test, of de borden zijn nog wat slecht/raar ontworpen.
Linus heeft ook al een test online staan met vergelijking met ongeveer gelijke Intel cpu's. Volgens zijn zeggen is het nog even onduidelijk of de X370 en X470 boarden een bios update krijgen waardoor de 3 serie cpu's ook daarop gebruikt kunnen worden.

joz

Senior Member
Linus heeft ook al een test online staan met vergelijking met ongeveer gelijke Intel cpu's. Volgens zijn zeggen is het nog even onduidelijk of de X370 en X470 boarden een bios update krijgen waardoor de 3 serie cpu's ook daarop gebruikt kunnen worden.
Dat is vreemd, want volgens mij is dat al een dik jaar ofzo duidelijk. AMD heeft bij introductie van AM4 ook gezegd dat de socket 5 jaar lang mee zou gaan. Ook is mijn X470 mobo al gereed voor Ryzen 3 (zie de bios updates) en zijn er op Reddit al complete lijsten te vinden over compatibiliteit (ivm de benodigde stroomvoorziening).
Enneh, volgens mij zegt hij dat helemaal niet :p op 4:30 heeft hij het erover

Laatst bewerkt:

Van der berg

Senior Member
Heeft iemand al de reviews voorbij zien komen van de Ryzen 7 3800X? Ik verwacht dat deze het beter doet in vooral games in vergelijking met de 3900X en misschien zelfs beter dan Intel i9-9900K?

Roel1966

Senior Member
Dat is vreemd, want volgens mij is dat al een dik jaar ofzo duidelijk. AMD heeft bij introductie van AM4 ook gezegd dat de socket 5 jaar lang mee zou gaan.
Wat ik eruit begrepen heb ( heb maar vluchtig gekeken ) is dat het nog onzeker is of er volledige ondersteuning komt voor Ryzen 3 op oudere boarden. Compatibel zijn met wil vaak nog niet altijd zeggen dat een cpu dan ook optimaal werkt en zo heb ik dat een beetje opgemaakt uit hetgeen Linus zei.

Ik verwacht dat deze het beter doet in vooral games in vergelijking met de 3900X en misschien zelfs beter dan Intel i9-9900K?
Voor wat ik zo bij die test van Linus gezien heb scoort de Ryzen 3 serie niet beter dan vergelijkbare Intels maar wel als je naar prijs/prestatie gaat kijken scoort die 3 serie van AMD gewoon veel beter dan Intel. De ietwat lagere prestaties wegen dan niet meer op tegen het fikse prijsverschil en ergens wel een no-brainer dan lijkt mij.

Voor mijzelf is de keuze ook wel duidelijk wanneer ik nog eens ga upgraden en op zeker richting AMD zal gaan. Deels vanwege de prijzen van de cpu's en deels ook omdat de moederboarden gunstiger qua prijs liggen. Vooral bij de Asus boarden scheelt het nogal is mij opgevallen en Asus nu eenmaal mijn merk is en blijft.

Van der berg

Senior Member
Is mijn geheugen goed genoeg voor Ryzen 3000? Corsair Vengeance LPX 32GB (2×16) DDR4 3200MHz XMP CL16 (16-18-18-36) hij ondersteunt XMP profiel en dit moet ik bij AMD aanzetten?

Ik lees dat AMD 3600MHz aanraad of zeg ik iets verkeerds?

Van der berg

Senior Member
Ik mis nog stééds de reviews vergelijking met de X570 moederborden. Wat is jullie advies ik zoek een bord maximaal tot €250,- die alle snufjes aanboord heeft.

Ik denk dat ik waarschijnlijk ga upgraden met:

AantalProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 411,50€ 411,50
1Arctic Silver 5 Premium 3.5g€ 6,91€ 6,91
1MSI MPG X570 Gaming Plus€ 189,00€ 189,00
3 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 607,41

Ik kies voor snelheid boven meer cores. Ik wil graag 12 cores maar ik vermoed mede door de kloksnelheid van de 3800X 3.9GHz dat de 3800X het iets beter doet in gamen zeker weet ik niet (nog geen review). Als nog is het jammer dat er nog stééds geen review is verschenen met de 3800X. Daarin tegen deed de 3900X heel erg goed tijdens game-benchmarks bij Hardware.info.

Aan de andere kant is de 3800X 8 cores die zal nooit volledig benut worden tijdens het gamen en laat staan 12 cores. Ik wil graag 3800X gezien het feit dat ik weer lange a aantal jaren mee wil gaan doen. Ik vermoed dat de idle verbruik bij de 3800X lager ligt dan bij de 3900X maar Intel nog stééds het beter doet?

Ik heb op YouTube dit gevonden maar hoe betrouwbaar dit is:

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
Dat idle verbruik zit niet in de CPU... maar in het moederbord. Van de weinige resultaten die er zijn... komt al wel naar voren dat de X570 borden zo'n 15W boven de X470 borden zitten, en die waren ook al niet zuinig. Hoe en waarom... is nog niet duidelijk.

Komt weer mijn fantastische rekensom; 5 jaar 24/7 = elke W reductie in baseline gebruik mag €10 kosten

15W extra... you get the picture.

Rekensom navenant aanpassen met dutycycle.

JMM

Senior Member
Die 9700K blijft een kanjer in gaming en de FK versie is zelfs goedkoper dan de 3800X...en ook nog met een kwalitatieve maar wel iets goedkopere Z390 mobo, in vergelijking met een x570 mobo... tja..keuzes, keuzes..:)

Forum m8

Senior Member
Die 9700K blijft een kanjer in gaming en de FK versie is zelfs goedkoper dan de 3800X...en ook nog met een kwalitatieve maar wel iets goedkopere Z390 mobo, in vergelijking met een x570 mobo... tja..keuzes, keuzes..:)
De 9700KF is as we speak duurder dan de 9700K

Enige 'F' die echt goedkoper is dan de niet-F is de i5-9400F

Bovenaan